1398-05-22 13:06
1482
0
64938
مدیرجهادکشاورزی گنبدکاووس:

عملیات لایروبی 13آب بندان بزرگ گنبدکاووس آغاز شد

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: حوزه آبریز منطقه شرق گلستان به شهرستان گنبدکاووس ختم می شود در همین راستا 13 آب بندان بزرگ شهرستان لایروبی می شود تا بتوان از ظرفیت ذخیره آب آن در امور کشاورزی استفاده بهینه تری کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، غلامعلی نورا در جمع خبرنگاران با عنوان این مطلب افزود: با توجه به اینکه با لایروبی آب بندان ها حداقل 30 رصد به ظرفیت آن افزوده می شود، امسال برنامه ریزی شده است بتوانیم لایروبی حدود هزارو دویست هکتار  را انجام دهیم که بحث مطالعاتی آن را شروع کرده ایم و کار اجرایی 13 آب بندان با اعتبار 152 میلیارد ریال شروع شده است.

وی از لایروبی و مرمت تنها قنات شهرستان خبرداد که در اختیار بهره بردار قرار گرفته است و همچنین به عملیات اصلاحی کانالهای آبیاری و زهکشی اشاره کرد و ادامه داد: در جریان سیل 53 هزار هکتار از راضی کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفت که آب از32 هزار هکتار آن به کمک همین زهکش ها خارج شد.

202 هکتار تقاضای احداث گلخانه در گنبدکاووس

نورا در ادامه با اشاربه به رشد استقبال از کشت گلخانه ای در گنبدکاووس گفت: در مقایسه به درآمد ناخالص تولیدات در بخش های مختلف کشاورزی ، کمیت و کیفیت تولید گلخانه ای از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مدیرجهاد کشاورزی اذعان کرد: سال گذشته در آمد ناخالص کشاوری گنبد از 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی، بیش از 400 راس دام سبک و سنگین ،30 واحد صنایع تولیدی، 4 هزار هکتار اراضی باغی و 170 واحد مرغداری با تولید 26 هزار تن، 16 هزار میلیارد ریال با اشتغال پایدار 24 هزار نفر بوده است که اگر 2 هزار هکتار گلخانه باشد می تواند به تنهایی بین 500 تا 600 هزار تن در سال تولید داشته باشد و 22 هزار شغل نیز ایجاد کند.

وی تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس یکی از بهترین شهرستانها از لحاظ اکولوژیکی برای تولیدات گلخانه است و استقبال از آن هم رو به افزایش است بطوریکه تا کنون 202 هکتار تقاضا داریم که برای 128 و نیم هکتار آن پروانه صادر شده است و 70 هکتار در حال ساخت است و74 هکتار تقاضای جدید نیز طرح شده است.

غلامعلی نورا با اشاره به تولید و اشتغال پایدارو افزایش تولید در سطح به عنوان ویژگی های کشت گلخانه ای  یادآور شد: بنا داریم ضمن توسعه بومی محلی گلخانه ها در روستا، برنامه اصلی صادرات محور باشد  که با توجه به مصرف کننده بودن همسایه های شمالی فرصت مناسبی خواهد بود.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین از راه اندازی شرکت تعاونی گلخانه داران خبر داد و خاطرنشان کرد: این شرکت تعاونی هم برای مدیریت فروش و صادرات محصولات و هم  پیگیری مشکلات و رفع مسائل گلخانه داران به وسیله نمایندگانی از خودشان راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.