1394-01-08 17:01
4560
0
12531
دریابید!!!

حمام قدیمی دباغان گرگان در معرض تخریب!

 حمام محله کوچک دباغان یکی از حمام‌های مشهور گرگان بود که تا سال‌های گذشته فعالیت می کرد. اکنون حمام نیمه مخروبه رها شده و فعالیتی ندارد.

به گزارش گلستان ما ؛ در گذشته شهر گرگان دارای چندین محله بود و هر محله­ای اماکن اختصاصی داشت که ساکنان آن را از محلات دیگر بی نیاز می‌کرد.

حمام یکی از عناصر اصلی محلات بود. اکنون حمام بیش‌تر محلات، تعطیل شده‌اند و یا اینکه از بین رفته‌اند.

 حمام محله کوچک دباغان یکی از حمام‌های مشهور گرگان بود که تا سال‌های گذشته فعالیت می کرد. اکنون حمام نیمه مخروبه رها شده و فعالیتی ندارد.

 به ذهن اهالی محله رسیده که این حمام هم سرنوشت سایر حمام‌های شهر را خواهد داشت و به زودی تخریب می شود زیرا که این ملک، به اشخاص حقیقی تعلق دارد و تاکنون هیچ اقدام عملی هم برای آن انجام نشده است.

حمام دباغان معروف به حمام امام حسن عسکری (ع) است. بنابر باورهای پیشنیان که سینه به سینه به ما رسیده، گفته شده که آن امام در این‌جا به حمام رفته و بعد جهت دیدار با مردم شهر گرگان به خانه جعفر بن شریف جرجانی واقع در محله­ی سبزه‌مشهد رفت.

DSC02686

هنوز در این حمام، جای دست امام روی سنگ سیاهی حک و نصب به صحن عمومی گرمابه است.

به گفته کارشناسان، حمام دباغان یکی از سیزده حمام قدیمی شهر گرگان بود که نام آن در کتاب‌های تاریخی آمده است. این حمام در قرن اخیر، دو بار در اثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شد.

بعدها این حمام را سید تقی میرکاظمی خرید. قریب به 15 سال حمام در دست ایشان بود. سپس علی محمد مُخیری آن را خرید.

اگرچه بنای حمام دباغان فاقد معماری است و در مقایسه با سایر حمام‌های دیگر مانند حمام کفشدوزان گرگان اثر قابل توجهی نیست ولی باز انتظار می‌رود برای حفظ نگهداری آن تلاش شود و و به زودی راه اندازی شود. زیرا که آن یکی از چند حمام درون شهری باقیمانده از گذشته است که به محله دباغان هویت می‌دهد و نام آن را در شهر پرآوازه کرده است.

 

DSC02687-1

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.