1395-11-28 11:02
1463
0
35358
معاون حفاظت محیط زیست: اجازه نمی‌دهیم؛

اظهارنظر مسئولین برای احداث تله کابین در پارک ملی گلستان

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش اظهارات نماینده شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه ساخت تله‌کابین در پارک ملی گلستان را نمی‌دهیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، اواخر دی ماه سال جاری نماینده شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمی با پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش در بخشی از سخنان خود به ایجاد تله‌کابین در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی با کشور مالزی در جهت راه‌اندازی این مجموعه در پارک ملی گلستان هستیم.

«شهرام کوسه غراوی» پس از این جلسه در مصاحبه ای احداث تله کابین در دل پارک ملی را رد کرد و گفت: تنها منظورش احداث تله کابین در ورودی پارک ملی بوده است.

nilkooh2180 1

طرح احداث تله‌کابین در ورودی پارک ملی گلستان بررسی می‌شود

دو هفته پس از جلسه گالیکش، نماینده شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر از ورود سرمایه‌گذار برای احداث تله‌کابین در شرق گلستان خبر داد و گفت: با حضور سرمایه‌گذار این طرح بررسی می‌شود.

وی اظهار کرد: تلاش داریم برای شرق استان گلستان پروژه‌های بزرگ را اجرایی کنیم و با توجه به اینکه گردشگری یکی از ظرفیت‌های اصلی شهرستان‌های چهارگانه شرق استان است به این بخش توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

غراوی که ماه گذشته در جلسه‌ای از احداث تله‌کابین در پارک ملی گلستان خبر داده بود در توضیح این مسئله افزود: محل اجرای این پروژه در ورودی پارک ملی گلستان پیش‌بینی‌شده تا تهدیدی برای پارک نباشد و تخریب و آسیب جدی به همراه نداشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون با چند سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه صحبت شده و در آینده نزدیک یکی از سرمایه‌گذاران برای بررسی نحوه اجرا و سازوکار احداث آن وارد منطقه می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شرق استان در پاسخ به این سؤال که آیا قوانین پارک ملی به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده یک اجازه احداث تله‌کابین را می‌دهد، تصریح کرد: احداث تله‌کابین در ورودی پارک ملی گلستان در حد یک طرح است و قرار نیست در دل پارک احداث شود.

کوسه غراوی خاطرنشان کرد: احداث تله‌کابین در شرق استان منوط به حضور سرمایه‌گذار و بررسی امکان اجرای این پروژه است که در صورت اجرا می‌تواند به توسعه شرق استان در حوزه گردشگری و اشتغال‌زایی کمک کند.

nilkooh2180 1

اجازه ساخت تله‌کابین در پارک ملی گلستان را نمی‌دهیم

شواهد حکایت از این دارد که پارک ملی گلستان از چهار طرف با مناطق حفاظت شده و جنگلی دیگری احاطه شده که حتی اگر قرار باشد تله کابینی هم در بیرون از پارک ملی ساخته شود باز هم مستلزم جنگل تراشی گسترده در مناطق حفاظت شده «زاو» کوچک یا منطقه حفاظت شده «زاو» بزرگ یا منطقه حفاظت شده «لوه» در سمت شرق پارک ملی گلستان است.

یک روز پس از مصاحبه غراوی با خبرگزاری مهر در حالی که از ساخت قریب الوقوع تله‌کابین در ورودی مهم‌ترین پارک ملی ایران در استان گلستان خبر داده، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «روزنامه ایران» گفت: «پارک های ملی مشمول ضوابط قانونی خاصی هستند و سازمان حفاظت محیط زیست با هیچ توجیهی در پارک ملی گلستان اجازه ساخت تله کابین نمی‌دهد.»

در همین حال فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اظهارات این نماینده به «ایران » گفت: اصلاً مگر چنین چیزی می‌شود؟ نه در داخل پارک ملی گلستان و نه در مناطق حفاظت شده پیرامونی آن، تله کابین می‌خواهند بسازند که چه شود؟ من واقعاً نمی‌فهمم! اینجا مانند نمک آبرود نیست که مردم با تله کابین می‌روند روی کوه، در اینجا مردم بروند روی کوه که چه چیزی را ببینند؟

او افزود: هر فعالیتی در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی باید با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باشد که ما چنین اجازه‌ای نداده‌ایم و اصلاً درخواستی هم از ما نکرده‌اند ضمن اینکه همین الان پارک ملی گلستان خودش مرکز تفرج دارد و اگر هدف طبیعت گردی باشد، طبیعت گردان می‌توانند با هماهنگی سازمان از جاذبه‌های داخل پارک استفاده کنند، در ورودی پارک ملی گلستان هم پارکینگ و فضای بازی و مرکز بازدیدکنندگان برای حضور مردم وجود دارد و اصلاً نیازی به تله کابین نیست.

به گزارش «نیلکوه» پارک گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت‌شده در كشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است كه هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری و ازجمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود90 هزار هكتار مساحت خود جای‌داده است.

اختلاف ارتفاع در پارك حدود دو هزار متر است كه این مسئله تنوع زیستگاه‌ها و ریزبوم‌های متعددی را در پارك ایجاد كرده است.

در این پارک رودخانه‌های متعددی جریان دارد و بیش از 21 دهنه چشمه در آن شناسایی‌شده است كه مهم‌ترین آن‌ها رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، كركولی است.

آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع 70 متر و آب دهی 30 لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارك هستند و از مهم‌ترین کوه‌ها و دره‌های این بوستان می‌توان به ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یكه قدم، آلمه، قره قاشلی، قوفی قورچی و دره‌های آلمه، آنسر، قرغون، آق سو، آلی دالی، آدنس، جمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ و خشک است.

پارک ملی گلستان بین دو حوزه نیمه نم پسند و نیمه خشکی‌پسند قرار دارد و به‌تدریج درحرکت به‌طرف شرق، سیمای طبیعی آن به حالت استپیك تغییر پیدا می‌کند، به همین جهت عناصر گیاهی نواحی سه‌گانهٔ فوق را می‌توان در پارك مشاهده كرد.
تنوع و رنگارنگی گیاهان در پارك ملی گلستان چنان مناظر زیبایی را به وجود آورده است كه نظیر آن را در کم‌تر نقطه‌ای از كشور می‌توان یافت.

69 گونه پستاندار در پارک ملی گلستان شناسایی‌شده‌اند. پلنگ و خرس قهوه‌ای از گوشت‌خواران بزرگ پارک ملی هستند. سمور جنگلی از گوشت‌خوارانی است كه احتمالاً فقط در پارک ملی گلستان زندگی می‌کند و بر ارزش ژنتیكی پارک افزوده است.

این منطقه از بهترین زیستگاه‌های گوسفند وحشی اوریال بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین زیرگونهٔ گوسفند وحشی ایران است و یكی از خالص‌ترین جمعیت‌های قوچ و میش اوریال را در خود جای‌داده است.

149 گونه پرنده در پارک ملی گلستان شناسایی‌شده است كه از این تعداد، 48 نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده می‌شود و 62 گونه بومی پارك ملی هستند.

پارک ملی گلستان اولین پارک ملی ایران بود كه در سال 1354 در فهرست جهانی به عنوان یكی از 50 ذخیره‌گاه زیست‌محیطی كره زمین به ثبت رسید.

بیشترین وسعت پارک ملی گلستان در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.