1396-02-04 17:36
955
0
38201
به قلم فرهنگی اجتماعی شهر گرگان:

آموزش و پرورش بستر ساز توسعه شهری

آموزش و پرورش قشی اساسی در توسعه پایدار جوامع شهری دارد ، توسعه انسانی مقدمه توسعه شهری است و این امر مستلزم آموزش و پرورش انسان های آگاهی است که بعد از رسیدن به سن بلوغ در تکامل و تحول خود و شهرشان موثرند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، جواد عموزاد فعال فرهنگی اجتماعی شهر گرگان طی مطلبی نوشت: آموزش و پرورش بدون شک نقشی اساسی در توسعه پایدار جوامع شهری دارد، توسعه انسانی مقدمه توسعه شهری است و این امر مستلزم آموزش و پرورش انسان های آگاهی است که بعد از رسیدن به سن بلوغ در تکامل و تحول خود و شهرشان موثرند.

همه بزرگان بر این امر تاکید دارند که سرمایه انسانی مقدم بر همه سرمایه های مالی و فیزیکی است و از این رو نقش تربیت فردی ( خانواده ) و تربیت اجتماعی ( آموزش و پرورش ) حائز اهمیت است.

آموزش و پرورش با دگرگون نمودن طرز فکر و تربیت افراد جامعه به توسعه شهر کمک می کند، چون یکی از دلایل عقب ماندگی عدم توسعه فرهنگی است و علت آن نبود زیرساخت مناسب تعلیم و تربیت می باشد از این رو کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری هنگفتی برای تربیت و پرورش نیروهای انسانی خود بکار می گیرند.

یکی از بنیان گذاران آموزش و پرورش ژاپن با توجه به نقش موثر آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی- اجتماعی می گوید: «ما نه هیچ منبع طبیعی داریم و نه هیچ قدرت نظامی، ما فقط یک منبع داریم و آن هم ظرفیت فکری مغز هایمان و این منبع تمام نشدنی است و باید آن را بسط و گسترش داد و تربیت کرد و این قدرت فکری خواه ناخواه در آینده نزدیک گرانبهاترین و خلاق ترین ثروت مشترک همه بشریت خواهد بود».

به همین دلیل کشورهای توسعه یافته و متفکر، منابع مالی و امکانات خود را در جهت تقویت آموزش و پرورش و استعدادهای علمی قرار می دهند و با این کار زمینه شکوفایی و پرورش نخبگان و نهایتا توسعه شهری فراهم می آورند.

در شهر گرگان مرکز استان گلستان ما شاهد حضور بالغ بر 80 هزار دانش آموز هستیم که در بیش از 500 مدرسه دولتی و غیر انتفاعی تحصیل می کنند . این تعداد دانش آموز بدون شک سرمایه ای برای شهر ما، گرگان بوده و آموزش و پرورش آگاهانه و در مسیر درست می تواند منجر به توسعه شهر گرگان شود.

قطعا از بین این همه دانش آموز، شهر گرگان در آینده شاهد حضور نخبگان علمی و ممتازی خواهد بود که سفیران گرگان در عرصه های مختلف ملی و بین المللی خواهند بود و این می طلبد نهادی چون آموزش و پرورش بیش از پیش کمر همت ببندد و در تعلیم و تربیت شاگردان کوشا باشد.

البته مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان نیز می تواند عاملی باشد برای کمرنگ شدن موفقیت ها در این عرصه ، لذا به مسئولین امر توصیه می شود برای این قشر زحمتکش حتی الامکان امتیازات ویژه ای دیده شود تا حداقل از باب تامین زندگی و معیشت خود دغدغه ای نداشته باشند و تنها دغدغه آنها تربیت صحیح و اسلامی فرزندان این سرزمین و مدیران آینده نظام اسلامی باشد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.