1396-04-25 16:02
757
0
41527
دیدبان میانکاله :

توسعه انبوه گردشگری می‌تواند برای آشوراده مضر باشد

دیدبان میانکاله : توسعه انبوه گردشگری می‌تواند برای آشوراده مضر باشد اما ایجاد حاشیه برای جلوگیری از اکوتوریسم نیز می‌تواند برای منطقه مشکلاتی ایجاد کند یعنی اگر جلوی توسعه اکوتوریسم نیز گرفته شود منجر به استفاده ناپایدار از عرصه می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از آوای ترکمن، حر منصوری دیدبان میانکاله با بیان اینکه توسعه طبیعت‌گردی می‌تواند راهکار مناسب برای ایجاد اشتغال در کنار مناطق حفاظت‌شده باشد و اگر اصولش رعایت شود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: طبیعت‌گردی سخت‌افزار نمی‌شناسد و نباید ساخت و ساز در آن انجام شود بلکه نیاز به آموزش دارد تا افراد بومی یادبگیرند که دیدبان تعداد زیادی از طبیعت‌گرد باشند.

وی افزود: در بخش شرقی میانکاله روستایی به نام آشوراده وجود دارد که در گذشته ساکنان آن به دلیل بالا آمدن سطح آب دریای خزر به بندر ترکمن رفتند که پس از بازگشت آب سمت دریا بار دیگر به محل زندگی خود برگشتند و حال شغل‌های مختلف در زمینه اکوتوریسم دارند و اگر به این افراد آموزش‌های اکوتوریسمی برای کسب درآمد داده شود در این حالت هم اکوسیستم منطقه حفظ می‌شود و نیز این بخش از واگذاری به بخش خصوصی و ساخت و سازهای بی‌رویه خودداری می‌شود.

منصوری تصریح کرد: توسعه انبوه گردشگری می‌تواند برای آشوراده مضر باشد اما ایجاد حاشیه برای جلوگیری از اکوتوریسم نیز می‌تواند برای منطقه مشکلاتی ایجاد کند یعنی اگر جلوی توسعه اکوتوریسم نیز گرفته شود منجر به استفاده ناپایدار از عرصه می‌شود.

دیدبان میانکاله یادآور شد: آشوراده به دور از هر گونه واگذاری و ساخت و ساز باید بر اساس توسعه نیروی انسانی بومی به سمت توسعه اکوتوریسم روانه شود چراکه اکوتوریسم اگر به معنای واقعی اجرا شود می‌تواند فرصت‌های متعددی برای بومی‌های منطقه ایجاد کند و چون حیات وحش تبدیل به یک منبع اقتصادی می‌شود بیش از گذشته به حفاظت آن توجه می‌شود.

وی عنوان کرد: هنگامی که مردم متوجه شوند که وجود پرندگان و حیوانات برای آنها از نظر اقتصادی سود دارد، آنها نیز برای حفاظت از این اکوسیستم تلاش می‌کنند، در نتیجه به یک اکوسیستم پایدار در منطقه خواهیم رسید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.