1396-11-25 18:59
623
0
50511
فعال رسانه ای استان گلستان:

جاسوس دشمن در فضای مجازی نباشیم

فعال رسانه ای استان گلستان در گرارشی به نا امن بودن شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: جاسوس دشمن در فضای مجازی نباشیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین؛ "حمیدرضا محمد یاری" فعال رسانه ای استان گلستان در گزارشی آورده است؛ در دنياي امروز که حرف از فناوري اطلاعات و ارتباطات هست و اين امکان نيز براي همه ما وجود دارد که برخلاف تصور گذشته امکان ارتباط سريع و آني از يک نقطه‌ به‌ نقطه ديگري از جهان و آن‌ هم با صرف کمترين هزينه و زمان باعث بوجود آمدن اپليکيشن هاي فراواني کشته که انقلابي را در صنعت ارتباطات در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بوجود آورده است که در اين بين شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مخابراتي هم‌ دست روی دست نگذاشته و هرروزه اقدام به توليد رسانه‌های جديد و بروز مخابراتي نموده که قابلیت‌های جديد و قابل توجهي رو براي جذب مخاطب با سلايق مختلف داشته و اينکه هر شخصي چه نوع سليقه و انتخابي را دارد و چه نوع انتظاري را از دستگاه مورد علاقه خود دارد اقدام به تهيه آن نموده و بر اساس اين انتظارات و نيازهاي مصرف‌کننده شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مخابراتي نيز هرروز اقدام به توليد محصولي جديدتر و بروزتر و با امکانات متنوع و در خور مشتري می‌کنند و بر اساس اين نيازها ، بازاريابان اين شرکت‌ها اقدام به دريافت نظرات و پيشنهادات مصرف‌کنندگان خود نموده و بر اساس آن محصولي جديد را به بازار عرضه می‌کنند حال اين فناوري به حدي از ارتباطات رسيده که يک خبر به همراه فيلم و تصوير در آن واحد و سریع‌تر از هر دستگاه ارتباطي به نقطه‌ای ديگر مخابره می‌شود و اين نوع اطلاع‌رسانی در دنياي امروز باعث شده که حتي فضاي مخابره اطلاعات و ارتباطات همچون صداوسیما نيز نتواند به سرعت و عکس‌العملی که اين ابزار مخابراتي در اين روزها از خود نشان داده انتظارات مخاطبان خود را برآورده سازد و اطلاعات و اخبار مناسبي را به اطلاع مخاطبان خود برساند.

در اين بين دشمن  نيز بيکار ننشسته و به‌راحتی و با استفاده از بدافزارهاي که توانسته توسط نخبه هاي برنامه نويس خود توليد و منتشر کند اقدام به استفاده‌های مختلفي از داده‌های مصرف‌کننده اين نوع محصولات کرده و اگر در زمان نصب يکي از برنامه‌های موجود در فضاي مجازي که حامل نوعي برنامه با امکانات ارتباطي جديد بوده و يا نوعي بازي رایانه‌ای جديد که به تازگي روانه فضاي مجازي شده و با تبليغاتي که در بين افراد خود دشمن با صرف هزينه و ترويج آن از طريق نفوذی‌های خود در بين جوامع می‌کنند کمي دقت و توجه داشته باشيم خواهيم ديد که در زمان نصب چنين برنامه‌های چه انتظاراتي از مالک دستگاه موردنظر دارد که قطعاً يکي از انتظاراتي که دارد رو همه ما می‌دانیم دسترسي به مخاطبين و يا دوربين دستگاه و هيچ وقت نيز از خود نپرسيديم که چرا و به چه علت بايد به اين برنامه‌ها اجازه دسترسي به در اختيار داشتن اين امکانات بخش‌ها از گوشي و يا دستگاه رایانه‌ای را دارد بدهيم  در اين بين نصب کننده اين برنامه‌ها فارغ از اتفاقاتي که قرار است برايش بيفتاد شروع به استفاده و لذت بردن از دستگاه مورد علاقه خود و همينطور نرم‌افزارها و اپليکيشن هاي نصب کرده خود می‌کند.

حال اينکه همين دشمن در گذشته براي نفوذ به داخل منزل مردم اقدام به صرف هزینه‌های گزافي چه براي پرورش و چه نگهداري و محافظت از جاسوس خود می‌کرد.

قطعاً اين را افرادي که در دهه 50 و 60 درگير مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب بوده‌اند می‌دانند که وقتي عملياتي ناگهاني از سوي متجاوز صورت می‌گرفت دست‌مایه و دست رنج جاسوساني بود که در بين رزمندگان نفوذ کرده و اقدام به ارسال اطلاعات و مواضع را در اختيار فرماندهان خود قرار مي دادنند و بر اساس همان اطلاعات اقدام به انجام عمليات می‌کردند.

حال امروز هر يک از ما خواسته و ناخواسته و دانسته و يا ندانسته اقدام به ارسال اطلاعات محل سکونت خود و با کمترين هزينه دشمن می‌کنیم.

حال به نظر شما جواب اينکه فضاي مجازي و اينترنت عليرغم اينکه می‌تواند بسيار مفيد باشد و با استفاده از آن به‌راحتی می‌شود فاصله‌ها رو کم و دل‌ها رو به هم نزديک کرد، و از کوچک‌ترین حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاع پيدا کرد و به‌سادگی و با کمترين هزينه می‌توان از نقطه‌ای به نقطه ديگري از جهان سفر کرد و با افراد مختلف با سلايق  متنوع آشنا شد و از رسم و رسومات  اقصا نقاط دنيا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به همراه تصوير اطلاع پيدا کرد. از خود می‌پرسید چطور می‌شود که ابزاري با اين همه امکانات و نکات بسيار خوب عالي می‌تواند روزي عليه ما اقدام نموده و باعث صدمه زدن به امنيت و آرامش زندگي و جامعه ما خواهد شد به همين خاطر نظر شما رو به پاسخ کارشناسان امر در اين مورد جلب می‌کنیم و اميدواريم بعد از مطالعه اين يادداشت در استفاده از فنّاوری موجود نکات امنيتي را که دوستان مطرح می‌کنند رعايت نماييد.

حال اینکه در نظر بگیریم شخصی بدون اجازه  قصد ورود به منزل و حریم خصوصی ما را دارد چه نوع برخوردی با وی خواهیم داشت آیا  با روی خوش و آغوش باز از او استقبال خواهیم کرد و یا اینکه مانع از ورود او خواهیم شد  و در مقابل ورود وی ازخود  عکس العمل نشان می دهیم. خوب قطعاً پاسخ همه این است که در مقابل شخصی که او را نمیشناسیم و تا بحال ندیدیمش  و قصد ورود به حریم شخصی و محل زندگی و سکونت مان را دارد خواهیم ایستاد و مانع از ورودش خواهیم شد. کاری که رزمندگان اسلام طی 8 سال دفاع مقدس در مقابل دشمن تا دندان مسلح بعثی که در پشتش 50 ابرقدرت دنیا قرار داشت به رهبری امام خمینی ( ره ) ایستادند و حتی اجازه ورود به یک وجب از خاک کشور را ندادند.

پس چگونه به خود اجازه می دهیم در فضای مجازی اقدام به انتشار هر نوع  و تصویری از زندگی و محل سکونت خود می کنیم چرا که تمام این مسائل  و مواردی که در  تلگرام ، اینستاگرام و یا هر شبکه ای دیگر قرار می دهیم قبل از رسیدن به دست مخاطب ما چه در گروه ، کانال  و یا پی وی ابتدا به دست دشمن رسیده و دشمن است که در اینجا برای من و شما با استفاده از داده های که در اختیار دارد برنامه ریزی کرده و بدون هیچگونه هزینه و  جاسوسی اقدام به ورود به محل امن زندگی من و شما میشود.

به همین خاطر و پیرو همین مطالب نظر شما را به مواردی که سرپرست پلیس فتا استان گلستان مطرح کرده در ادامه جلب می کنیم.

وي افزود: منظور از جاسوسی، همواره انجام عملیاتی پیچیده مانند آنچه که در رسانه‌ها به عنوان جاسوسی مطرح می‌شود، نیست. همین که موقعیت مکانی شما و یا شماره‌های تلفن همراه شما، به‌وسیله شرکت سازنده موبایل قابل دسترسی است، خود یکی از جنبه‌های جاسوسی از شهروندان است که تنها به گردآوری و ذخیره داده‌ها اختصاص دارد.

صاحبكاران افزود: برخي از کارشناسان معتقدند اينترنت به بزرگ‌ترين ماشين جاسوسی و پایش اطلاعات جهان تبدیل‌شده است و این در حالی رخ می‌دهد که به‌طور روزافزون شاهد اين هستيم كه اطلاعات شخصي بيشتر افراد نسبت به هر زمان ديگري در اينترنت قرار دارد و آن را به مثابه گنجینه باارزشی از اطلاعات تبدیل کرده است.

اين مقام انتظامي گفت: اینترنت را می‌توان دریچه نفوذ به افکار و قلب‌ها دانست چراکه بسیاری از افراد افکار، اطلاعات شخصی، اطلاعات مهم، ارتباطات، احساسات، خواسته‌ها و بسیاری موارد دیگر را به راحتی در آن منتشر و آن را دو دستی تقدیم سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی می‌کنند. گردانندگان فضاي سايبر نیز با برنامه‌ای مدون اقدام به بسترسازی استفاده از اینترنت در تمامی ابعاد زندگی واقعی و سایبری مردم جهان به‌وسیله لوازم و ابزار ارتباطاتی و الکترونیکی کرد و توانست به خصوصی‌ترین زوایای زندگی آن‌ها دسترسی و تسلط پیدا کند. در واقع هر وسیله‌ای که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد از آن می‌توان به عنوان یک ابزار جاسوسی و شنود و پایش استفاده کرد.

سرپرست پليس فتا استان گفت: با توسعه لوازم الکترونیکی هوشمند نظیر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها که امکان ارتباط با اینترنت را دارند، مرحله جدیدی در جاسوسی سایبری آغاز شد و آن تلفیق و یکپارچگی انواع رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل در چنین دستگاه‌هایی است که چرخه جاسوسی را به‌طور چشمگیری کامل می‌کند. برای مثال تلفن‌های همراه هوشمند بهترین ابزار برای جاسوسی سایبری شده‌اند. چراکه شما تنها با یک تلفن هوشمند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، می‌توانید وارد شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های خود شوید و به فعالیت بپردازید. این مسئله شنود و پایش را بسیار راحت می‌کند.  اولا به راحتی مکالمات و ارتباط تلفنی شنود می‌شوند ثانیاً  از طریق جی‌پی‌اس موقعیت مکانی و جغرافیایی شناسایی  شده و  از طریق فعالیت‌های اینترنتی متوجه افکار و احساسات و برنامه‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید، می‌شوند. لازم بذكر است تلفن‌های همراه هوشمند در چند سال اخیر جهش چشمگیری از نظر فناوری و امکانات داشته‌اند و همین امر آن‌ها را به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی و پایشی تبدیل کرده است. ابزار جاسوسی چند کاره‌ای که همه نیازهای جاسوسی و پایشی را فراهم می‌آورد. یک تلفن همراه هوشمند معمولاً دارای دوربین پیشرفته، مکان‌یاب جغرافیایی، ضبط کننده صدا، سیستم عاملی با قابلیت نصب انواع نرم‌افزارهای آفلاین و آنلاین و اتصال به اینترنت به روش‌های مختلف است. این امکانات به راحتی امکان پایش مکانی و ارتباطی و مکالمات را به راحتی در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی می‌گذارد.

صاحبكاران در پايان از شهروندان خواست از اطلاعات خود در فضاي مجازي مراقبت نموده و محيط اينترنت را محيطي امن و قابل اعتماد تصور نكنند.

وي گفت: كاربران خصوصاً كاركنان ادارات و سازمان‌ها از تبادل محتواي محرمانه و داراي طبقه‌بندی  در محيط شبکه‌های اجتماعي خودداري نموده و اصول محرمانگي داده‌ها را رعايت نمايند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.