1397-03-05 18:02
567
0
53761
مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان بیان کرد؛

وجود 400 نفر محکوم جرایم غیرعمد در زندان‎های گلستان/ برگزاری جشن گلریزان از امروز در 14 شهرستان گلستان

مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان از برگزاری جشن گلریزان در 14 شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر 400 نفر محکوم جرایم غیرعمد در زندان‎های استان به سر می‎برند که تقریبأ با 60 میلیارد تومان این تعداد آزاد خواهند شد.

به گزارش گلستان ما، حمید وسکویی به مناسبت فرا رسیدن پنجم خرداد، روز نسیم مهر(روز حمایت از خانواده زندانیان) در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: اقدامات سازمان زندان‎ها و اداره کل زندان‎ها شامل دو بخش تأمینی و تربیتی می‎باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر نگهداری زندانیان که جنبه تأمینی را تشکیل می‎دهد جنبه اصلاح و تربیت مقوله جداگانه‎ است، در واقع تمام برنامه اداره کل زندان‎ها برگرفته از جنبه اصلاحی و تربیتی می‎باشد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان در خصوص اقدامات اداره کل زندان‎های استان همزمان با روز ملی «نسیم مهر» گفت: جلسات و همایش‎های زیادی در داخل زندان‎ها و هم خارج از زندان برای زندانیان و خانواده‎های آنها برگزار می‎شود، برخی از خانواده‎های زندانیان در معرض آسیب‎های اجتماعی، اقتصادی و مالی قرار دارند و تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و شاید کمک‎هایی که از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و انجمن حمایت از زندانیان به آنها می‎شود آن قدر ناچیز است که نمی‎تواند مشکلات آنها را رفع کند، در واقع این خانواده‎ها هیچ نقشی در بروز جرم فرد بزهکار نداشتند و جزو خانواده‎های نیازمند مبرم محسوب می‎شوند که نیازمند کمک‎ از سوی اداره‎های مختلف هستند.

*معرفی 490 نفر مددجو برای دریافت وام‎های اشتغالزا

وسکویی ادامه داد: مرکزی به نام مرکز مراقبت بعد از خروج زندان در استان دایر است تا وقتی زندانیان آزاد می‎شوند با توجه به مهارت‎های فنی و حرفه‎ای که در زندان‎ها آموختند بعد از تشکیل پرونده برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته 490 نفر مددجو برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی و وام یک میلیارد و 822 میلیون تومانی برای انجام فعالیت‎های اقتصادی خارج از زندان به آنها پرداخت شد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان خاطرنشان کرد:با بررسی‎ها و نظارت‎هایی که داشتیم تمام این افراد در حال حاضر مشغول به کار هستند و تنها سه نفر از این تعداد بازگشت به زندان داشتیم که البته آمار پایینی است.

وسکویی گفت:در سال 1396 با برگزاری 100 دوره آموزشی، تعداد یک هزار و 951 نفر مددجو با 150 هزار ساعت آموزش در دوره‎هایی که با همکاری اداره کل فنی و حرفه‎ای استان برگزار شده بود، شرکت کردند.

وی با بیان اینکه یک هزار و 201 نفر موفق به اخذ گواهی‎نامه مهارت برای اشتغال شدند، گفت: در سال گذشته 785 نفر از مددجویان در بخش‎های مختلف اشتغالزا مشغول به کار شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان توضیح داد:در انجمن حمایت از زندانیان، مرکز مراقبت بعد از خروج و ستاد دیه اقدامات حمایتی از زندانیان و خانواده‎های آنها انجام می‌شود، در همین راستا سال گذشته 315 نفر از خانواده‎های زندانیان برای دریافت وام قرض‎الحسنه 5 میلیون تومانی به بانک‎های عامل معرفی شدند.

وسکویی افزود: سه مرکز حمایت از انجمن زندانیان در شهرستان‎های گرگان، آزادشهر و گنبدکاووس داریم و این انجمن در آق‎قلا و علی‌آبادکتول در حال تأسیس است، فعالیت‎هایی که انجمن انجام می‎دهد در قالب کمک به خانواده‎های زندانیان است در سال گذشته نیز 500 میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی به خانواده‎های زندانیان پرداخت شد.

*آزادی 305 نفر زندانی از طریق ستاد دیه گلستان

وی بیان کرد: ستاد دیه یکی دیگر از مراکز حمایتی زندانیان است که در سال 1369 با هدف کمک به زندانیان مالی و جرایم غیرعمد راه‎اندازی شد، سال گذشته 21 میلیارد و 800 میلیون تومان گذشت رضایت‌مندانه از شاکیان داشتیم، تعدادی از زندانیان نیز با معرفی به بانک‎های عامل و دریافت وام به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان و تعدادی دیگر با دریافت وام بلاعوض از بانک‎ها به میزان یک میلیارد و 663 میلیون تومان آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه گلستان آمار زندانیان آزاد شده از طریق ستاد دیه را 305 نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 400 نفر محکوم جرایم غیر عمد در زندان‎های استان به سر می‎برند که تقریبأ با 60 میلیارد تومان این تعداد آزاد خواهند شد.

وی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان گفت: سال گذشته در سه منطقه استان جشن گلریزان برگزار شد  امسال با هماهنگی‎های انجام شده  14 شهرستان می‎توانند جشن گلریزان برگزار و کمک‎های مردمی برای حمایت از زندانیان را داشته باشند.

وسکویی یادآوری کرد: از پنجم خرداد جشن گلریزان در استان برگزار می‎شود و بیستم خرداد این جشن در گرگان برگزار خواهد شد.

به گفته وی برنامه‎هایی هم‎چون جذب و به کارگیری 16 نفر از روحانیون در زندان‎های استان در جهت آموزش مسائل اعتقادی و اخلاقی، آموزش احکام و قرآن، برگزاری نماز جماعت در سه نوبت، راه اندازی دو مرکز یادگیری محلی در زندان‎های استان برای آموزش بی سوادان، کم سوادان و مهارت‎های اصلی زندگی زندانیان و خانواده زندانیان، افتتاح مجتمع آموزشی شهید مطهری که در این مجتمع زندانیان فرصت پیدا می‎کنند دوره‎های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را گذرانده و به دانشگاه راه پیدا کنند، ایجاد تفاهم‌نامه‎هایی با دستگاه‎های اجرایی استان برای رفع پاره‎ای از مشکلات زندانیان، برگزاری مراسم معنوی اعتکاف ویژه مددجویان، شناسایی فرزندان ترک تحصیل کرده زندانیان که با کمک آموزش و پرورش استان 225 نفر از فرزندان زندانیان که ترک تحصیل کرده بودند مجدد برای ادامه تحصیل به مدارس بازگشتند، راه‌اندازی مرکز مشاوره و روان درمانی در زندان‎ها برای استفاده زندانیان و خانواده‎های آنها از جمله اقدامات مؤثر در خصوص اصلاح و تربیت زندانیان برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه در سال گذشته و جاری محسوب می‎شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.