1397-08-26 12:59
694
0
58797
تلنگر کاغذی، بی‌تدبیری را کتمان نمی‌کند؛

«تقاطع های مرگ» در گلستان قربانی می‌گیرد

سالیانه حوادث متعددی در جاده‌های گلستان بخصوص تقاطع های استان که استاندار گلستان از عبارت «تقاطع های مرگ» استفاده کرد، رخ می دهد و جان بسیاری از انسان ها را می گیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، اعظم محبی: بعدازظهر پنج‌شنبه (۲۴ آبان) خبر تصادفی تلخ در کشور پیچید. برخورد دو خودرو یکی لندکروز حامل رئیس و معاون پارلمان سازمان تأمین اجتماعی و دیگری تریلی حامل سوخت.

متأسفانه در این تصادف «سیدتقی نوربخش» و «عبدالرحمن تاج‌الدین» که به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه به گلستان سفر کرده بودند بعد از انتقال به بیمارستان فوت کردند.

این حادثه که در دوربرگردان معروف به «لرد گاز» در محدوده ابتدای روستای «شصت کلاته» گرگان روی داد، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت بریدگی‌های خطرناک گلستان ‌کشاند.

مقصر حادثه

در این حادثه پلیس راه گلستان سه عامل مشترک، عدم رعایت حق تقدم از طرف خودروی لندکروز، عدم توجه به جلو از سوی تریلی و قصور مسئولان راه به دلیل عدم احداث دوربرگردان ایمن و ایمن‌سازی بریدگی را دخیل در علت تصادف دانست.

استان گلستان در مسیر کریدور بین‌المللی ریلی و جاده‌ای شمال - جنوب و از جایگاه ترانزیتی ممتازی برخوردار است اما به‌ رغم این جایگاه مهم در حمل ‌و نقل کشور، همچنان راه‌ها و مخصوصاً دوربرگردان‌های این استان ناامن و خطرناک است و سالانه حوادث تلخ زیادی در آن روی می‌دهد. امری که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم به آن اذعان کرد.

از پنج هزار کیلومتر راه استان کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آن دارای روشنایی است

سردار تقی مهری که برای مراسم بدرقه پیکر رئیس و معاون سازمان تامین اجتماعی وارد گرگان شده بود، با بیان این‌که گلستان یکی از استان‌هایی است که تقاطع‌های هم سطح و دوربرگردان‌های خطرناک دارد، افزود: در گلستان ۸۰ دوربرگردان وجود دارد که اکثر آن‌ها ناایمن بوده و باید اصلاح هندسی شوند.

استاندار گلستان هم از دوربرگردان‌های استان به عنوان «تقاطع‌های مرگ» یاد کرد و گفت که در اولین جلسه شورای ترافیک خطرناک بودن بریدگی‌های مطرح شده و وزیر راه و شهرسازی هم از این امر مطلع است.

اما نکته تلخ نامه نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس است که پاییز سال گذشته به وزیر راه نگاشته شد و در آن تاکید شد که دوربرگردان های استان گلستان ناامن است و نیاز به اصلاح و تغییر دارد.

حضور اورژانس ۱۰ دقیقه بعد از مطلع شدن

تعداد مأموریت‌های سالانه اورژانس گلستان هم حاکی از بالا بودن حوادث در جاده‌های استان است. برای اطلاع از این مسأله با سرپرست فوریت‌های پزشکی گلستان گفتگو کردیم، علیرضا کمال غریبی ابتدا در خصوص روز حادثه توضیحاتی داد: ساعت ۱۶ و یک دقیقه، حادثه به اورژانس ۱۱۵ اعلام و ظرف مدت ۱۰ دقیقه به محل حادثه رسیدیم.

وی با بیان این‌که زمان استاندارد رسیدن به محل حادثه در جاده ۱۵ دقیقه است، افزود: یکی از همکاران اورژانس که در خارج از پست خود بود و به صورت اتفاقی در محل حادثه حضور داشت به مسئولان اعلام کرد که اجازه دهید اورژانس بیاید ولی به دلیل شرایط روحی حاکم، مصدومان با ماشین شخصی به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شدند.

کمال غریبی ادامه داد: به دلیل شدت جراحات عملاً کار خاصی نمی‌شد برای دو مصدوم کرد.

بیش از ۲۰ درصد مأموریت‌های اورژانس جاده‌ای است

طبق گفته کمال غریبی سالانه ۷۰ الی ۸۰ هزار مأموریت توسط اورژانس گلستان انجام می‌شود که بین ۲۰ الی ۲۵ درصد از آن در زمره حوادث ترافیکی و جاده‌ای است.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال حدود ۹ هزار و ۶۰۰ مأموریت تصادفی ترافیکی و حدود ۱۱ هزار مصدوم داشتیم این در حالی است که در سال ۹۶ مأموریت تصادفی ما حدود ۱۶ هزار مورد بوده است.

کمال غریبی با بیان این که در دوربرگردان مذکور تاکنون حوادث زیادی روی داده، از پیگیری اورژانس برای نشستن بالگرد در مناطقی از گرگان جهت امدادرسانی سریع‌تر به مصدومان خبر داد.

دوربرگردان‌های گلستان مورد تأیید پلیس نیست

برای اطلاع از وضعیت ایمنی جاده‌های استان با رئیس پلیس راه گلستان گفتگو کردیم، علی عبدی به خبرنگار مهر گفت: فوتی‌های تصادفات برون‌شهری گلستان امسال ۴۴ نفر کاهش داشته و با این‌که از نظر کاهش تصادفات رتبه برتر را در کشور داریم اما این تعداد زیبنده گلستان نیست.

سالانه ۷۰ الی ۸۰ هزار مأموریت توسط اورژانس گلستان انجام می‌شود که بین ۲۰ الی ۲۵ درصد از آن در زمره حوادث ترافیکی و جاده‌ای است

وی با اشاره به این‌که در حوزه مصدومان در هفت ماهه اول سال ۶ درصد کاهش داریم، افزود: بریدگی‌های استان مشکل خاص خود را دارد و باید به دوربرگردان‌های ایمن تبدیل شوند.

عبدی با بیان این‌که مشکل این بریدگی هم در جلسه‌ای با همه مسئولان استانی مطرح شد، گفت: مشکلات راه‌ها به استاندار و رئیس کل دادگستری و غیره منتقل شده است.

کمتر از ۲۰۰ کیلومتر از جاده‌های گلستان دارای روشنایی است

وی روشنایی جاده‌های استان را پایین ارزیابی کرد و ادامه داد: از پنج هزار کیلومتر راه استان کمتر از ۲۰۰ کیلومتر آن دارای روشنایی است.

عبدی در خصوص اسکورت ماشین وزیر و هیأت همراه گفت: اسکورت شرایط خاص داشته و در شورای تأمین کشور مشخص شده است؛ از طرف استانداری هم چیزی به ما اعلام نشده بود.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، در گفتگوی خبری بود اعلام کرده بود که به تازگی مطالعات پروژه ایمن‌سازی بریدگی لرد گاز انجام و پیمانکار هم انتخاب شده بود.

مهدی میقانی تصریح کرد: کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بوده و مراحل ابلاغ پروژه به پیمانکار در مهرماه امسال صورت گرفته است.

شناسایی ۱۲۳ نقطه حادثه‌خیز

وی همچنین در جلسه شورای ترافیک استان گفته بود که در سطح جاده‌های گلستان ۱۲۳ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که ۴۶ نقطه پرتصادف است و امسال رفع خطر ۱۰ نقطه در دستور کار قرار دارد.

میقانی همچنین از ۹۴ میلیون تردد در جاده‌های استان در ۶ ماه اول سال خبر داد و گفت: ۵۲ تردد شمار و ۲۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات در جاده‌ها نصب و فعال بوده و مد نظر است تا در ۱۷ نقطه دیگر دوربین نصب شود.

می‌توان با ساختن زیرگذر یا روگذر مخصوصاً در بزرگراه‌های خارج شهری و ساماندهی دوربرگردان حوادث رانندگی را به طور چشمگیری کاهش داد.

با توجه به بریدگی‌های خطرناکی که رانندگان را در گلستان تهدید می‌کند احداث دوربرگردان ایمن باید از روی کاغذ به مرحله اجرا درآید تا بار دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.