1398-03-03 15:22
797
0
63447
درد و دل دنبلان جمع کنندگان جوان:

اگر شغل ایجاد نمی کنید، جلوی کار حلالمان را نگیرید

بر اساس اعلام منابع طبیعی، برداشت دنبال در شرق گلستان ممنوع شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اترک، 2 تا 3 سال است که در جنگلهای شمال کشور، قارچ سیاهی توسط مردم منطقه جمع آوری می شود که این روزها قیمت بالای آن مورد توجه خیلی از مردم قرار گرفته و جویندگان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

این قیمت بالا موجب ایجاد اشتغال زیادی در منطقه شده و هزاران جوان بیکار را به نوعی بر سر کار آورده است.

برداشت منابع طبیعی به شکل حساب شده، امری معقول و منطقی محسوب می شود، اما برداشت بی رویه می تواند معضلاتی را به وجود بیاورد که قابل جبران هم نباشد.

اما به راستی، راه حل مشکل برداشت بی رویه چیست؟

چندی پیش فرماندار کلاله عنوان کرده بود که اداره کل منابع طبیعی استان مقرر کرده که تنها در بخش لوه برداشت دنبلان، آنهم طبق شرایط خاص، مجاز است و افراد باید برای برداشت ثبت نام کنند.

این مطلب بعد از مدتی توسط رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلاله به عنوان یک هشدار برای مردم منطقه اعلام شد که «از همان ابتدا برداشت دنبلان با توجه به آسیبی که به پوشش گیاهی و خاک جنگل ها وارد می کند، ممنوع بود و با اعلام رسمی این مهم، در صورت مشاهد با عاملان جمع آوری برخورد می شود.

وی افزود: در صورت مشاهده برداشت دنبلان از سطح جنگل های شهرستان، دنبلان های برداشت شده و ابزار برداشت ضبط می شود و عامل نیز جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.»

این امر اگرچه کاری برای ساماندهی برداشت و جلوگیری از برداشت بی رویه است ولی راه حل مشکل به شکل اساسی نیست.

ایجاد شرکت های تعاونی مانند شرکت تعاونی پسته در قازانقایه، یکی از اصولی ترین و درست ترین اقداماتی است که نتایج بسیار ارزش مندی نیز برجای گذاشته و مهمترین ویژگی آن هم این است که نه نارضایتی مردمی را ایجاد می کند و نه موجب ضررهای محیط زیستی می شود.

بیمه کاری، برداشت اصولی، نگهداری منابع طبیعی توسط خود مردم و ... از جمله نتایج ایجاد شرکتهای تعاونی در بهره وری منابع طبیعی می باشد.

جلوگیری از تلاش جوانان برای فعالیت حلال بدون برناه ریزی اصولی، آنهم در شرایطی که اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های جوانان است، کار درستی نخواهد بود.

به گفته یکی از جوانان کلاله ای، خطاب به مسئولین منابع طبیعی و دولت که می گوید: «اگر شغل ایجاد نمی کیند، جلوی کار حلالمان را خواهشن، نگیرید»، برنامه ریزی سریع برای ایجاد شرکتهای تعاونی محلی در زمینه بهره بردای منابع طبیعی می توان راهگشای خوبی برای حفظ منابع طبیعی شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.