1398-03-26 12:57
613
0
63906

کارگاه «فیک نیوز» به همت سازمان فضای مجازی سراج گلستان

کارگاه «فیک نیوز» به همت سازمان فضای مجازی سراج گلستان با حضور فعالان فضای مجازی استان در شهر گرگان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، در ادامه سلسله جلسات و کارگاه‌های سواد رسانه سازمان فضای مجازی سراج که به منظور استفاده و بهره برداری فعالان فضای مجازی نیروهای انقلابی استان گلستان و علاقه‌مندان به آشنایی با مفاهیم پایه‌ای این حوزه برگزار می‌شود، کارگاهی با عنوان «فیک نیوز» با تدریس استاد کشوری حوزه سواد رسانه آقای «صالح اصغری» در گرگان برگزار شد.

استاد سواد رسانه در این کارگاه با اشاره به آمارهای پژوهشی، یکی از پربسامدترین واژه‌های سال‌های اخیر را فیک نیوز دانست و گفت: نمونه بارز استفاده از واژه فیک نیوز در کلام ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود تا رسانه‌های جریان اصلی را بایکوت کرده و آنها را رسانه‌های جعلی خطاب کند.

اصغری با بیان اینکه واژه غیر اصلی و جعلی را می‌توان معنای فارسی واژه فیک نیوز معرفی کرد، افزود: اهمیت فیک نیوز به این دلیل است که انتشار اولین روایت از یک موضوع، جریان ساز بوده و همه در پاسخ مثبت و یا منفی به اولین روایت از یک خبر بر می‌آیند، برای همین اگر اولین روایت غیر اصلی (فیک)‌ باشد، افکار عمومی را به سرعت درگیر خودش کرده و شیوع پیدا می‌کند و دیگر حقیقت نمی‌تواند پاسخگو و جلودار این خبر غیراصلی باشد.

وی در ادامه بیان مطالب خود در این کارگاه از با مهم قلمداد کردن فیک نیوز، گفت: تفاوت خبرغیر اصلی (فیک) با خبر شایعه در این است که شایعه احتمال واقعی بودنش می‌رود و در بستر جامعه منتشر می‌شود ولی خبر غیر اصلی (فیک) در رسانه‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و جعلی است.

این استاد جامعه شناس با اشاره به اینکه هرچقدر مرجعیت خبری کاهش پیدا کند، فیک نیوزها زیاد می‌شوند، افزود: اگر در جامعه‌ای اعتماد اجتماعی سطح پایینی داشته باشد، فیک نیوزها اثرگذار می‌شوند و مردم خبرهای جعلی را زودتر باور می‌کنند.

اصغری بر اهمیت مطالعه در این موضوع تاکید کرد و گفت: یکی از عوامل انتشار فیک نیوز، عصر انبوه پیام است که انتشار انبوه اطلاعات عاملی برای ایجاد فیک نیوزها می شوند، از دیگر عوامل خبرگزاری‌ها و خبرنگاران آموزش ندیده هستند که اشتباهاتی در انتقال خبر انجام می‌دهند.

وی در ادامه افزود: از جمله عوامل ایجاد فیک نیوز،‌ رفتار صیدلایک است، وقتی فردی با لذت لایک از سوی افرادی در فضای مجازی مواجه می‌شود، در ذهن او «دوپامین» منتشر شده و احساس لذت برایش ایجاد می‌شود، این احساس لذت موجب تشویق برای تکرار انتشار پست مواجه می‌شود و سعی می‌کند تا مطالبی منتشر کند تا لایک‌های بیشتری دریافت کند و از این رو به انتشار مطالب فیک روی می‌آورد، مانند انتشار خبر جعلی مرگ بازیگرها و خبرهای جعلی بسیار دیگر.

این کارشناس سواد فضای مجازی با برشمردن عوامل فردی و اجتماعی ظهور فیک نیوز،‌ تصریح کرد: از عمده عوامل اجتماعی وابسته به حوزه فیک نیوز، مشارکت مردم،‌ هنجارها و اعتماد است.

اصغری با تاکید براینکه ما در حوزه شبکه‌های اجتماعی معتقدیم عکس و فیلم باورپذیرتر از متن است، اضافه کرد: شناخت ارزش‌های خبری، بررسی آدرس سایت، تاریخ انتشار و بروزرسانی، جستجوی عکس از جمله اقداماتی است که می‌توان با آن در برابر اخبار جعلی و غیراصلی مواجهه کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.