1398-03-27 14:02
967
0
63922
تاریخ‌نگار گلستانی:

هیچ‌ نهادی به اندازه جهاد سازندگی به مناطق محروم خدمت نکرد

یک تاریخ نگار با بیان اینکه این روزها بیش از هر زمانی جای خالی جهاد سازندگی احساس می شود، گفت: در تاریخ ایران هیچ نهادی به اندازه جهاد سازندگی به مناطق محروم ایران خدمت نکرد.

به گزارش گلستان ما، «غلامرضا خارکوهی» به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جهاد سازندگی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاد سازندگی در 27 خرداد سال 58 توسط امام خمینی(ره) با شعار "همه با هم برای سازندگی خرابه های ایران" تاسیس شد و تنها نهادی بود که در طول 21 سال عمر خود بیشترین خدمات عمرانی را به روستائیان و عشایر و مناطق محروم ایران ارائه کرد.

وی افزود: وقتی امام پیشنهاد تاسیس این نهاد را به ملت ایران ارائه داد، در سال 58 یک جنبش بزرگ اجتماعی در سراسر کشور به طور خودجوش به راه افتاد و جوانان مومن و انقلابی داوطلبانه به این نهاد پیوستند و هر روز به روستاها می رفتند و در برداشت گندم و اجرای پروژه های عمرانی به روستائیان کمک می کردند.

خارکوهی بیان کرد: چنین سازمانی در هیچ یک از انقلابات جهان مسبوق به سابقه نیست و انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار اقدام به تشکیل چنین نهاد و جنبش مردمی برای خدمت در مناطق محروم کرد و به دنبال آن بسیاری از روستاها برخوردار از آب آشامیدنی، برق، درمانگاه، حمام، صنایع، مدرسه و ده ها نوع خدمات دیگر فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و تولیدی شدند به طوری که در تاریخ ایران هیچ نهادی به اندازه جهاد سازندگی به مناطق محروم ایران خدمت نکرد و این نهاد در طول 21 سال عمرش به اندازه 200 سال خدمت کرد.

این تاریخ نگار گلستانی با اشاره به اینکه جهاد انعطاف زیادی در امور اجرایی و مدیریتی داشت، گفت: جهادگران این نهاد، هم در روستاها و دورترین و محرومترین مناطق ایران خدمت می کردند و هم در خط مقدم جبهه برای رزمندگان اسلام سنگر می ساختند و هم در بازسازی مناطق بمباران شده مشارکت داشتند. علاوه بر این هرجا سیل جاری می شد و یا زلزله می آمد و یا بمباران می شد، جهادسازندگی اولین نهاد اجرایی بود که با تمام نیرو و امکانات حاضر می شدند و به یاری مردم آسیب دیده و ترمیم خرابی ها می پرداختند.

خارکوهی که خود از اعضای قدیمی جهادسازندگی است، گفت: در آن دوران مردم جهاد و سپاه را دو بال انقلاب می دانستند و امام فرموده بود که انقلاب بوسیله جهادگران به روستاها و مناطق دورافتاده صادر شده است. این نشانگر تاثیر عمیق خدمات این جهاد سازندگی در کشور بود. ماهیت کار جهادگران هم بسیار متنوع بود و شامل عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، صنایع دستی و مدرن، تولیدی و کشاورزی، شیلات، عشایر، دام و طیور، سیلوسازی، قطعه سازی، آموزشی، علمی و شوراهای روستایی به اضافه پشتیبانی و مهندسی جبهه و جنگ می شد. حتی در برخی از کشورهای فقیر دنیا مثل تانزانیا، سیرالئون، و لبنان جهاد سازندگی ایران فعالیت کشاورزی داشت که خیلی مورد استقبال مردم آن مناطق قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه امروز با توجه به مشکلات اقتصادی و تولیدی جامعه مخصوصاً زلزله و سیل که دامنگیر کشور شده، بیش از هر زمان خلاء وجود نهاد جهاد سازندگی احساس می شود، تصریح کرد: اگر جهاد سازندگی بود روند کمک رسانی به مناطق بحرانی بهتر صورت می گرفت و بازسازی مناطق زلزله زده و سیل زده و خدمات رسانی به آنان با سرعت و مدیریت بهتری انجام می شد.

این تاریخ نگار خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال 79 بر خلاف میل جهادگران و روستائیان، نهاد جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی درهم ادغام شدند و این ادغام به قیمت نابودی و تعطیلی این نهاد انقلابی و محبوب روستائیان تمام شد. اتفاقی که بدون نظرسنجی و کارشناسی انجام شد و تلخی آن هنوز در کام جهادگران و بیش از همه در ذائقه مناطق محروم باقی است.

خارکوهی ادامه داد: اساساً طرح ادغام نهادهای انقلابی در سازمانهای سنتی، کاملا اشتباه بود، چنانکه ادغام نهاد کمیته های انقلاب هم با شهربانی و ژاندارمری درست نبود و به قیمت نابودی و محروم شدن از خدمات بی شمار آن نهاد در جامعه تمام شد. در آن سال‌ها حتی برخی دنبال ادغام سپاه پاسداران و نابودی این نهاد انقلابی نیز بودند که خوشبختانه جلویش گرفته شد. وگرنه اگر سپاه هم به سرنوشت جهاد سازندگی و کمیته انقلاب دچار می شد، خدا می دانست که چه بر سر امنیت ایران و منطقه می آمد.

وی اظهار امیدواری کرد که مطالعه و بازشناسی الگوی مدیریتی جهاد سازندگی و تعمیم آن به سایر سازمان های اداری، در دستور کار دانشگاه ها و مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.

خارکوهی تاکنون چند جلد کتاب و مقاله درباره جهادسازندگی منتشر کرده و اخیراً نیز کتاب وی به نام "تاریخ تاسیس جهاد سازندگی" به حجم 450 صفحه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهران آماده انتشار است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.