1395-12-22 17:59
1445
0
36482

خانواده‎ای که فرش می‎بافند/ رنج بافته‎هایی که با ارزش واقعی به فروش نمی‎رسند

بانوی کارآفرین که فرش‎بافی را از مادرش آموخته است، حال این هنر زیبا را به سه دخترش آموزش داده و می‎گوید: رنج‎ها، سختی‎ها و درآمد ناچیز بافت فرش را به خاطر علاقه‎ام تحمل می‎کنم و از مسؤولان انتظار دارم بافندگان فرش را حمایت کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گميشان، فرش دستباف از دیرباز با فرهنگ و هنر ایرانی گره خورده است، مردان و زنانی که با هنر دستان خود طرحی بی‎نظیر خلق می‎کنند و به این شکل با انگشتان خود به نخ بی‎جان، جان دوباره‎ای می‎بخشند تا با گره زدن بر دار قالی نقشی از عشق و هنر خلق کنند.

اما با وجود زیبایی‎های فرش، حکایت بافندگان فرش با تلخی در آمیخته است و مردان و زنان بافنده به امید روزی هستند که شاید طرح‎هایی که با رنج و مشقت بافته‎اند به میزان و ارزش واقعی به فروش برسد.

دلالان و واسطه‎هایی که با خرید ارزان فرش‎های دستباف آرزوهای شیرین بافندگان را به آتش می‎کشند.

منصوره زارعی، بانوی 37 ساله اهل قاین و ساکن شهرستان کردکوی است.

او با اینکه تنها دوران ابتدایی را گذرانده است اما به زیبایی فرش می‎بافد، مهارت بالایی دارد و می‎گوید بافتن از همان کودکی با گوشت و خونم درآمیخته است.

بانوی کارآفرین در خصوص ایده اولیه‎اش برای آغاز بافتن فرش، می‎گوید، از دوران کودکی کنار مادرم فرش دستباف را آموزش دیده‎ام و تاکنون آن را ادامه داده‎ام.

زارعی می‎افزاید، خانواده ما به صورت حرفه‎ای در حوزه فرش فعالیت می‎کردند و هیچ موادی را اعم از پشم، رنگ و ... را از شهر تهیه نمی‎کردند، فعالیت خانواده در حوزه فرش موجب ورود بنده به دنیای فرش شد و در حال حاضر بیش از 20 سال است که در بافت فرش و تابلوفرش فعالیت دارم.

وی که فرش‎بافی را بدون گذراندن دوره‎های آموزشی فرا گرفته است تنها تا دوران ابتدایی تحصیل کرده است و با وجود توانمندی بالا در بافت فرش، مدرکی در حوزه فرش‎بافی نگرفته است و همین عامل مانع آموزش رسمی او به افراد دیگر شده است.

بافنده فرش دستباف در خصوص علت عدم ادامه تحصیل، می‎افزاید، به دلیل کمبود وقت و فراهم نبودن شرایط  برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک فرش‎بافی اقدام نکردم اما علاقمندم که در آینده نزدیک اقدام کنم.

این بانوی کارآفرین خانواده‎اش را هم به فعالیت کارآفرینی خود فراخوانده و در حال حاضر با اینکه فرزندانش سن کمی دارند اما به خوبی این هنر را یاد گرفتند.

زارعی در این باره می‎افزاید، سه دختر هشت، 10 و 14 ساله دارم و هر سه آنها به طور حرفه‎ای فرش می‎بافند، اغراق نکردم اگر بگویم از بنده هم بهتر فرش می‎بافند.

وی که در خانواده‎ای بافنده فرش بزرگ شده و امروز هم علاوه‎بر خود سه فرزندش به زیبایی و بامهارت فرش می‎بافند اما مشکلاتی هم دارد، او در ازای سختی‎ها و مشقت‎هایش در فرش‎بافی اما ارزش واقعی کارش را دریافت نمی‎کند.

بافنده فرش دستباف با اشاره به درآمد حاصله از بافت فرش، ابراز می‎کند، اگرچه فرش درآمد بالایی دارد اما از آنجایی که ما تولیدکننده فرش هستیم در ازای بافت فرش دستمزد می‎گیریم، به‎عنوان مثال فرشی که طی 6 ماه بافته می‎شود ماهانه نفری 400 تومان درآمد دارد.

زارعی با بیان اینکه تاکنون برای چهار نفر اشتغازایی کرده‎ام، ابراز می‎کند، در حال حاضر به دلیل اینکه کارگاه و تاأمین هزینه‎های آن برای یکی از تاجران فرش است درآمد مورد انتظار و واقعی را ندارم اما می‎خواهم تسهیلاتی در اختیار بنده باشد تا کارگاه برای خودم باشد.

بانوی کارآفرین می گوید، تاکنون از سوی هیچ نهاد و دستگاهی حمایت نشدم، در حالت کلی از بافندگان فرش حمایت زیادی نمی‎شود اما این موضوع در کردکوی شدت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه مسؤولان از بافندگان فرش حمایت کنند، می‎افزاید، اگر حمایت مسوولان باشد کارگاه اختصاصی راه‎اندازی می‎کنم تا علاوه‎بر کسب درآمد بیشتر برای افراد دیگر هم اشتغال ایجاد ‎شود.

بافنده فرش دستباف با بیان اینکه حق بافنده باید به طور کامل ادا شود، می‎افزاید، بافت فرش کار سخت و طاقت‎فرسایی است، گاهی اوقات باید دارو مصرف کنم تا بتوانم به کارم ادامه دهم.

زارعی با بیان اینکه در همه نقاط به‎ویژه شهرستان کردکوی باید از بافندگان حمایت شود، ابراز می‎کند، با اینکه 20 سال در کردکوی فعالیت دارم اما هنوز نتوانستم به آن جایگاهی که در شهر مادری خود داشته‎ام، دست یابم.

وی اعتقاد دارد؛ کسی وارد عرصه بافندگی فرش می‎شود باید به این کار علاقمند باشد، از طرفی در صورتی که سرمایه اولیه داشته باشد رشد و وضعیت بهتری خواهد داشت، به‎عنوان مثال اگر مواد اولیه را خودم تهیه می‎کردم هیچ‎گاه شرایطم اینطور نبود.

بانوی کارآفرین می‎گوید، رنج‎ها، سختی‎ها و درآمد ناچیز بافت فرش را به خاطر علاقه‎ام تحمل می‎کنم و از مسؤولان انتظار دارم بافندگان فرش را حمایت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.