1396-03-08 05:28
1011
0
39594
گزارش؛

سایه افزایش قیمت بر بازار ماه رمضان در گلستان/ خیز 15 درصدی قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان

در کشور ما هرساله با فرارسیدن ایام خاصی هم‎چون ماه رمضان و عید نوروز به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه یا بالعکس شاهد نوسانات قیمت در اقلام مورد نیاز مردم هستیم که این امر موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‎کند.

به گزارش گلستان ما، هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه‎های مردم تأمین مایحتاج خود در این ایام است در واقع مردم انتظار دارند در یک شرایط ایده آل و با قیمت مناسب مایحتاج مورد نیاز در ماه مبارک رمضان به دستشان برسد.

با این وجود در کشور ما هرساله با فرارسیدن ایام خاصی همچون ماه رمضان و عید نوروز به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه یا بالعکس شاهد نوسانات قیمت در اقلام مورد نیاز مردم هستیم که این امر موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‎کند، امسال نیز با  فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نرخ برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم افزایش یافت.

یک شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از افزایش قیمت برخی از کالاها در ماه مبارک رمضان به خبرنگار فارس از گرگان گفت: متأسفانه به رغم تبلیغاتی که از سوی برخی مسوولان در رابطه با آرامش بازار در ماه رمضان می‎شود اما در این ایام نه تنها آرامشی در بازار حکمفرما نیست بلکه گویی، نظارتی نیز بر بازار نیز وجود ندارد.

الف- اسماعیلی افزود: در اکثر کشورهای دنیا در ایام خاص مانند عید و یا در کشورهای مسلمان در ماه مبارک رمضان برای رفاه حال مردم قیمت‎ها کاهش می‎یابد اما این امر در کشور ما کاملأ برعکس است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت حبوبات و مرغ گرم نسبت به عید نوروز که دو ماه بیشتر از آن نگذشته، حدود 10 تا 20 درصد افزایش یافته است واقعأ تأمین مایحتاج مورد نیاز در ایام ماه رمضان برای اکثر مردم به خصوص مردم گلستان که از نظر وضعیت درآمدی جزو استان‎های محروم محسوب می‎شوند، بسیار سخت است.

*عدم ثبات بازار در ایام خاص سال

یک بانوی گلستانی نیز در خصوص وضعیت بازار در ماه رمضان به خبرنگار فارس در گرگان گفت: مردم چه درآمد مناسبی داشته باشند و چه از وضعیت درآمد نامناسبی برخوردار باشند مجبور به خرید برای تأمین مایحتاج زندگی خود هستند و انگار برخی از افراد از این اجبار مردم سواستفاده کرده و باعث بی نظمی و تغییر قیمت به دلخواه خود می‎شوند.

صالحی بیان کرد: حقوق یک کارمند ساده حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است با احتساب اجاره بها و هزینه‎های جانبی فرزندان و زندگی واقعأ توان خرید گوشت مرغ با کیلویی 7 هزار و 500 تومان، گوشت قرمز کیلویی 50 هزار تومان و حبوبات با قیمت‌هایی از 10 تا 14 هزار تومان وجود دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: باید در این ایام بازار از وضعیت باثباتی برخوردار باشد نه اینکه با مشاهده کردن افزایش تقاضای مردم در خرید یک کالا، تولید کننده یا فروشنده قیمت آن را افزایش دهد.

*مشکلی از لحاظ تأمین کالاهای اساسی در ماه رمضان وجود ندارد

در حالیکه مردم گلستان از وضعیت بازار و قیمت‎های موجود ناراضی هستند اما از چند سال گذشته و در راستای رسیدن اقلام اساسی و مورد نیاز به دست مصرف‌کنندگان وظیفه تولید، تأمین و تنظیم بازار در ایام خاص سال از جمله ماه رمضان  به عهده سازمان جهاد کشاورزی محول شده است.

در همین رابطه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طبق سنوات گذشته طرح ضیافت و تأمین اقلام مردم روزه‌دار استان بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار اجرا می‎شود.

حسین کاویانی با بیان اینکه  تنظیم بازار شامل افزایش یا کنترل مقدار و قیمت عرضه و تقاضا، حفظ یا تثبیت درآمد تولید کنندگان و حمایت از مصرف کنندگان می‌شود، افزود: عمدتأ شرایط استان از لحاظ تولید محصولات به گونه‎ای است که این مقدار تولید جوابگوی نیاز مصرفی کالاهای اساسی مردم استان است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، بر این اساس 460 تن مرغ منجمد با قیمت 5 هزار و 850 تومان در 14 شهرستان استان و در 80 مرکز برای رسیدن به دست مصرف کننده از روز چهارشنبه هفته پیش در حال توزیع شدن است.

وی ادامه داد: 690 تن برنج وارداتی با قیمت 2 هزار و 700 تومان، یک هزار و 180 تن شکر با قیمت هر کیلو 2هزار و 855 تومان، 49 تن گوشت قرمز منجمد با قیمت 23 هزار تومان در شهرستان‎های استان توزیع شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به توزیع شیر بالشی در سطح استان گفت: با توجه به اینکه مصرف شیر در ایام ماه مبارک رمضان افزایش می‎یابد توزیع شیر توسط کارخانه شیر پگاه و سایر کارخانجات شیر در سطح استان انجام می‎شود، البته هیچ گونه تغییری در قیمت شیر نداریم.

کاویانی در رابطه با نظارت بر مراکز توزیع اقلام گفت: بحث نظارت در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است اما کارگروه نظارت در تنظیم بازار  با مسوولیت سازمان صنعت و عضویت نماینده سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات و عوامل دیگر پیش‌بینی شده است که کارهای نظارتی را انجام دهند.

وی گفت: اگر شهروند یا مصرف کننده اقلام را با قیمت غیر مصوب توسط فرشنده دریافت کرد با سامانه 124 تماس بگیرند و مطمئن باشند این موارد پیگیری خواهد شد.

*افزایش 15 درصدی قیمت زولبیابامیه و حبوبات در گلستان

با فرا رسیدن ایام مبارک ماه رمضان بازار بعضی از خوراکی‎ها به خصوص شیرینی‎جاتی از جمله زولبیا و بامیه داغ تر از گذشته می‎شود به دلیل آنکه این خوراکی‎ها با تقاضای زیادی از سوی مصرف کنندگان مواجه می‎شود بدون تردید قیمت آن نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.

مدیر اجرایی اتحادیه قنات و بستی فروشان استان گلستان در خصوص قیمت زولبیا بامیه در ماه رمضان سال جاری به خبرنگار فارس از گرگان گفت: بر اساس نرخ اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، قیمت هر کیلو زولبیا بامیه  12 هزار تومان تعیین شده است.

علی ملاح افزود: نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قیمت بین 10 تا 20 درصد در فروش زولبیا بامیه هستیم.

از سویی دیگر در روزهای گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت در حبوبات بودیم، رئیس  اتحادیه خواربار فروشی و لبنیات استان در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: قیمت حبوبات نسبت به ماه رمضان سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

رمضان احمدی در خصوص افزایش قیمت حبوبات در این ایام گفت: در ماه مبارک رمضان مصرف حبوبات افزایش می‎یابد از طرفی به دلیل آنکه در این فصل از سال حبوبات موجود در بازار، حبوبات آخر محصول هستند  به نوعی به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه در این بازه زمانی شاهد یک افزایش قیمت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دو ماه آینده حبوبات برداشت می‎شوند و قیمت این محصولات به ثبات خواهد رسید.

بر اساس این گزارش هرساله در ایام خاص هم‎چون ماه مبارک رمضان و عید نوروز به دلیل افزایش تقاضا برخی اقلام از سوی مصرف کنندگان شاهد افزایش قیمت و بعضأ عدم ثبات و آرامش در بازار هستیم اگرچه کارگروههایی در قالب نظارت بر بازار در این ایام  تشکیل می‎شود اما هم‎چنان شاهد سودجویی برخی از واسطه‎ها و افزایش قیمت بازار هستیم اگر به واقع عدم تعادل در عرضه و تقاضا موجب این نابسمانی‎ها می‎شود باید تدابیر خاصی در این رابطه در نظر گرفت امید است با برنامه ریزی و در نظر گرفتن تولیدات با نیاز شهروندان شاهد ثبات بازار در تمام ایام سال باشیم./فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.