1395-11-23 12:02
1597
0
35111
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرداد؛

ایجاد مرکز تخصصی صنایع دستی سیستانی/ گنبدکاووس نامزد شهرجهانی هنرهای سنتی ترکمن

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گلستان با توجه به حضور اقوام مختلف و موقعیت جغرافیایی مناسب از قطب های صنایع دستی کشور بوده و در همین راستا گنبدکاووس نامزد شهر جهانی صنایع دستی و هنرهای سنتی ترکمن است.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایرنا، بهمن نامور مطلق در آئین افتتاح مرکز تخصصی صنایع دستی قوم سیستانی در گرگان اظهار کرد: گلستان از لحاظ تنوع و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی در حوزه ملی جایگاه ویژه دارد و در ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در کشور پیشگام است.

وی ادامه داد: وظیفه مراکز تخصصی صنایع دستی ترویج این هنر دست ها است و در گذر زمان این موضوع باعث اشتغالزایی بین نسل جوان و گردش مالی خواهد شد.

معاون صنایع دستی کشور ابراز امیدواری کرد با ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی بتوان قطب هویت صنعتی و هنری خود را ترویج و شاهد اشتغالزایی دراین زمینه نیز باشیم.

نامور مطلق با اشاره به سرمایه گلستان در بحث اقوام همچنین اظهار داشت که ما شاهد تلاش همکاران در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص صیانت و حفاظت از میراث ناملموس صنایع دستی، مهارت ها و هنرهای سنتی اقوام هستیم.

وی با بیان اینکه نسل جوان با جابجایی و مهاجرت در خطر از دست دادن سنت های خود است، گفت: این مرکز برای ارائه، معرفی، ساخت و خلق آثار مرتبط با صنایع دستی و هنرهای سنتی قوم سیستانی ایجاد شده است و با راه اندازی این نوع مراکز می توان شاهد هویت بخشی به سنت های گذشتگان باشیم.

در مرکز تخصصی صنایع دستی اقوام- سیستانی ها هنرمندان در رشته های گلیم بافی، سوزندوزی بلوچ، البسه محلی، نساجی سنتی، حصیر بافی و سفالگری فعالیت می کنند.

این مرکز با اعتباری بالغ بر 300میلیون ریال و اشتغالزایی برای 10 نفر به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این مراسم گفت: در جهت بهره مندی از ظرفیت های استان در دوسال گذشته سعی بر ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی و هنرهای سنتی اقوام گلستان شد.

ابراهیم کریمی اضافه کرد که با توجه به برنامه ریزی ها در سال 96 شاهد ایجاد مراکز تخصصی در تمامی شهرستان ها خواهیم بود.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت ها هستند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.