1395-11-27 11:57
1243
0
35295
رئیس اوقاف مینودشت:

وقف‌های جدید در راستای نیاز جامعه باشد / وجود بیش از 980 موقوفه در شرق گلستان

رئیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های شرق استان گلستان با اشاره به لزوم توجه به نیازهای روز جامعه در هنگام وقف گفت: از همه واقفان عزیز می‌خواهیم نیت وقف‌های جدید در راستای نیاز جامعه باشد.

به گزارش گلستان ما، وقف سنتی نیکو، پسندیده و کهن اسلامی است که مردم ایران پس از ورود اسلام به  کشور با آن آشنا شدند. وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خداست و در قانون کشور در ماده 55 قانون وقف عبارت است از اینکه «عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود».

در قرآن کریم به صراحت عین کلمه وقف نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق و احسان در قرآن آمده است، و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا وقف، هم صدقه است و هم برّ و نیکی ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است و برکات فردی و اجتماعی فراوانی را حاصل می‌شود.

در احادیث و روایات اسلامی نیز از وقف با عنوان صدقهٔ جاریه نام برده شده و طبق این روایات برای آن ثواب و پاداشی بسیار در نظر گرفته شده است که در برابر بسیاری از افعال نیکو غیرقابل قیاس است.

در ایران در تشکیلات اداری دوره سامانیان از دیوان موقوفات و یا دیوان اوقاف نام برده شده که کار آن رسیدگی به امور مساجد و اراضی موقوفه بوده ‌است. پس از انقلاب اسلامی ایران با توجه جدی و معنوی به موضوع وقف این مهم با جدیت بیشتری دنبال شد و بسیاری از اراضی و املاک موقوفه شناسایی و مورد ثبت واقع شد تا اجرای نیات آنها با صحت و درستی صورت بگیرد.

سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور و به تناظر آن ادارات اوقاف و امور خیریه در شهرستان‌ها به عنوان متولی امور وقف یکی از نهادهایی است که می تواند ضمن اقامه و برپایی یک سنت حسنه و جاودان به ساماندهی و قرار دادن درست موقوفات در مسیر خود و بر اساس نیازهای واقعی جامعه بسیاری از مشکلات زیرساختی را در کشور حل کند.

به همین منظور ایجاد ساختارهای جدید و راه‌اندازی دفاتر و ادارات اوقاف و امور خیریه در شهرستان‌ها و مناطق بیشتر یک اقدام صحیح، حساب شده و مطالعه شده است که می‌تواند برکات بسیاری را برای آن شهر یا منطقه داشته باشد که در میان‌مدت و بلندمدت به خوبی می‌توان شاهد این برکات بسیار بود.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت یکی از اقدامات موثر و کارآمد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در روزهای گذشته و در دهه فجر امسال بود که توانست ضمن ایجاد بستر جدید برای احیا و ثبت موقوفات جدید حجم بسیار زیاد امور و پرونده‌های وقفی در شرق استان را که به صورت متمرکز در گنبدکاووس دنبال می‌شد کاهش داد.

از همین رو گفت‌وگویی صورت داده‌ایم با جعفر سرابی رئیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت که به تازگی بر کرسی خدمت و مدیریت این دفتر تازه تاسیس تکیه زده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

خودتان را معرفی کرده و میزان تحصیلات خود را بیان بفرمائید؟

سرابی: جعفر ذوبی سرابی هستم، 35 ساله و متولد سال 1360 و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حسابداری در  دانشگاه آزاد اسلامی که در خارج از فضاهای آکادم یک نیز دوره‌های مقدماتی و پیشرفته مدیریت و فعالیت در رسانه را طی کرده‌ام. 

حضور شما در اداره اوقاف و امور خیریه در چه زمانی رقم خورد؟

سرابی: در سال 1390 پس از فراخوان سازمان اوقاف و امور خیریه برای جذب نیرو به دلیل علاقه‌مندی در  سازمانی دینی و با رویکرد معنویت بخش در جامعه به همراه تنی چند از دوستان و همسنگران مسجدی و بسیجی خود در آزمون استخدامی شرکت کردیم که به لطف خدا موفق به قبولی در آزمون‌های ورودی و دوره‌های آموزشی شدیم و در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان و ادارات تابعه آن مشغول به خدمت شدیم. 

پیش از پذیرش مسؤولیت دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه مینودشت چه مسؤولیت‌هایی را برعهده داشتید؟

سرابی: بنده توفیق داشتم از ابتدای استخدام و ورود به مجموعه خدمتگزاران سازمان اوقاف و امور خیریه در اداره  تابعه این سازمان در شهرستان گنبدکاووس در بخش‌های مختلف از جمله مسؤولیت بهره‌وری و اجارات، مالی و روابط عمومی مشغول خدمت به مردم شریف، مهربان و قدرشناس گنبدکاووس باشم. 

شهرستان‌های تابعه دفتر نمایندگی مینودشت چه شهرستان‌هایی هستند؟

سرابی: همانطور که می‌دانید پیش از این تمامی امور مربوط به وقف و امور خیریه در شرق استان گلستان از  گنبدکاووس گرفته تا مراوه‌تپه در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس به صورت متمرکز پیگیری می‌شد که به دلیل وسعت محدوده جغرافیایی و تعداد بسیار زیاد موقوفات و بقاع متبرکه در این محدوده عملا برخی از شهرستان‌ها و مناطق از توجه لازم برخوردار نمی‌شدند که پس از تاسیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت امورات مربوط به شهرستان‌های گالیکش، کلاله، مراوه‌تپه و مینودشت در این دفتر پیگیری خواهند شد. 

تعداد موقوفات و بقاع متبرکه در حوزه خدمات‌دهی این دفتر چه تعدادی است؟

سرابی: در محدوده دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت بیش از 950 موقوفه انتفاعی و 30  موقوفه منفعتی است که امیدواریم با ایجاد دفتر نمایندگی مینودشت و احیای موقوفات گذشته و فراموش شده و همچنین ثبت موقوفات جدید با ایجاد فرهنگ فراگیر وقف این تعداد را افزایش را دهیم. 

مکان دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت در کجا قرار دارد و چگونه احداث شد؟

سرابی: این دفتر در خیابان شکوفه 16 در مجاورت خیابان سید جمال الدین شهرستان مینودشت قرار دارد که با  همکاری و لطف محترم اداره تعاون روستایی در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تعمیر، نوسازی و تجهیز قرار گرفت و با حمایت‌های امام جمعه، فرمانده مینودشت و نماینده مردم شرق استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید. 

مهم‌ترین برنامه شما در دوره مدیریت چه خواهد بود؟

سرابی: قطعا اولین نکته مد نظر بنده خدمت صادقانه و صمیمانه به مردم حوزه فعالیت در چهار شهرستان  مینودشت، گالیکش، کلاله و مروه تپه است و در کنار آن تلاش خواهم کرد با ساماندهی و ایجاد نظم بیشتر در امور موقوفات این حوزه جغرافیایی بتوانم ضمن اجرای صحیح و در مسیر درست کار، با راهنمایی و ارائه مشاوره درست نیات وقف‌های جدید را بر اساس نیازهای منطقه با کمک و خواست قلبی واقفان ایجاد و ثبت کنیم. 

ارتقای ساختاری این دفتر نمایندگی در برنامه های شما وجود دارد؟

سرابی: بله، قطعا. اتفاقا مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان گلستان در جلسه افتتاح دفتر نمایندگی اوقاف  و امور خیریه شهرستان مینودشت و معارفه بنده ارتقای ساختار این دفتر را به اداره در طی دو سال آینده با ثبت موقوفات جدید و افزایش درآمدهای وقفی به عنوان یکی از مطالبات اصلی از ما خواسته‌اند و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم در وهله اول برای رضای الهی و خشنودی مردم عزیز و سپس با هدف ارتقای ساختار تلاش‌های خود را از همین روزهای ابتدایی با همت مضاعف دنبال کنیم. 

حرف و سخن دیگری اگر دارید بفرمائید؟

سرابی: من لازم می‌دانم از اعتماد مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان گلستان به خودم و همچنین از  همکاری و همیاری صادقانه امام جمعه و فرماندار مینودشت در راه‌اندازی دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه در مینودشت تشکر کنم و امیدوارم که بتوانم پاسخ این اعتماد و حمایت‌ها را با خدمت صادقانه و صمیمانه به مردم عزیز و شهیدپرور مینودشت پاسخ دهم. / فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.