1396-03-09 17:36
708
0
39666
سخنگوی کمیته تحقیق صندوق فرهنگیان:

50 متهم صندوق فرهنگیان بازداشت یاممنوع الخروج شده اند / از وام 5000میلیاردی بدون وثیقه تا سرنوشت نامعلوم 47درصد سهام مردم

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به تشریح ابعاد گسترده تخلف در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت و گفت: تاکنون 50 نفر از سهامداران و مشتریان خاص این دو موسسه توسط مراجع قضایی بازداشت یا ممنوع الخروج شده اند.

به گزارش گلستان ما به نقل از جام جم آنلاین، اسدالله عباسی در تشریح آخرین وضعیت بررسی پرونده اختلاس بوجود آمده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: متاسفانه مدیران وقت این صندوق با بوجود آوردن موانع بروکراتیک و نامه نگاریهای فراوان موجب تاخیر بسیار در روند رسیدگی به تخلفات گسترده در این صندوق شدند.

وی با بیان اینکه میانگین مدیریت در صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه بعضا به یک سال هم نمی رسید و همواره خلاء مدیریتی محلی برای سوء استفاده افراد بوده، افزود: برخی سهامداران عمده بانک سرمایه در بخش تهاتر و اعطای تسهیلات بیش از 5000 هزار میلیارد، وثایق مشکوک الوصول نزد بانک امانت گذاشتند.

عباسی با گسترده خواندن ابعاد فساد مالی بانک سرمایه، بانک مرکزی بعنوان یک نهاد ناظر را در این امر مقصر دانست و گفت: سوء مدیریت به جایی رسیده بود که مدیران بانک سرمایه موجودی اولیه بانک ( موجودی حساب و آورده برای تاسیس یک بانک) که به میزان 400میلیارد تومان بود را بر خلاف رویه بانکداری در قالب تسهیلات به افراد مد نظر خود واگذار می کردند.

وی در پاسخ به این سئوال که چند درصد از سهام بانک سرمایه مربوط به صندوق فرهنگیان بوده گفت: 47 درصد مربوط به صندوق بوده که متاسفانه بانک از محل این سهام به مشتریان خاص خود تسهیلات اعطا کرده است.

عباسی در ادامه به دیگر پیچیدگیهای اختلاس بانک سرمایه پرداخت و گفت: بخشی از وجوه بانک متعلق به بانک مرکزی است. این بانک علاوه بر اینکه سهم بانک مرکزی را پرداخت نکرده این مبلغ را در اختیار مشتریان قرار داده و جلب اینکه افراد تحت عنوان افزایش سهام و افزایش موجودی حساب همان پول را دوباره در بانک سپرده می کردند.

وی در خصوص خبری مبنی بر دستگیری تعدادی از افراد در رابطه با فساد مالی صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه توضیح داد: تعدادی از سهام داران و افرادی که بالای 100 میلیارد تومان وام گرفته بودند از طریق مراجع قضایی بازداشت و یا ممنوع الخروج شده اند تا مورد بازجویی قرار گیرند.

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: البته در طول دو ماه گذشته تاکنون افراد دستگیر شده اند و مربوط به یکی دو روز گذشته نبوده و چیزی بین 40 تا 50 نفر فعلا در بازجویی به سر می برند که در بازجوییها برخی به گرفتن تسهیلات بالای 1000 میلیارد با ضمانت نا معتبر هم اعتراف کرده اند.

عباسی در جواب این پرسش که جدای تخلفات بانک سرمایه مشخصا چه تخلفاتی در خود صندوق صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده است، گفت: مجموعه مدیریتی این صندوق با تاسیس شرکتهای صوری و کاغذی در قالب شرکت پتروشیمی و هلدینگ پترو فرهنگ بجای سرمایه گذاری در بورس به حیف میل اندوخته فرهنگیان پرداختند.

وی به جزییات بیشتر در این مورد اشاره داشت و ابراز کرد: با وجوه نقد مردم، مدیران این صندوق اقدام به تاسیس شرکت خانه سازی فرهنگ نموده و در خرید و فروش و واگذاری املاک تخلفات گسترده ای صورت گرفته بطوری که تحقیقات ما نشان می دهد هویت مالکیت بخش اعظم املاک فروخته شده مشخص نیست.

عباسی در پاسخ به این سئوال که آیا سایر موسسات مالی و بانکها در اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان سهیم بوده اند گفت: بله بانکهای دیگری هم متاسفانه در این امر دخیل بودند. بعلاوه اینکه در گذشته گفته شد تخلفات در صندوق مربوط به معوقات بوده این حرف درست نیست و عملا مربوط به وجوهی می شود که به محل صندوق و بانک سرمایه باز نگشته است.

سخنگوی کمیته تحقیق از صندوق ذخیره فرهنگیان در پایان خاطر نشان کرد: ان شالله بزودی نام این بانکها و بطور کلی اعداد و ارقامی که از تخلفات مالی در بررسی ها بدست آورده ایم به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.