1396-08-29 19:59
813
0
46759
رئیس اداره اوقاف شرق استان:

وقف عملی صالح برا ی ماندگاریست

 چه بسیار اشخاصی هستند که برای انجام کار خیر داوطلب می شوند اما برای انجام این عمل پسندیده نیازمند راهنمایی و اعتماد به جایگاهی دارند تا به خیال راهت به هدف برسند و سازمان وقف می تواند بهترین راهنما باشد تا عمل صالح را ماندگار کند تا این عمل ، باقیات و صالحات شود.

به گزارش گلستان ما، وقف " سنّت حسنه اي است که از دير باز به اشکال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته است و اسلام نيز آن را در مسيري روشن، منطقي و هدفدار، مترّقي و دقيق مورد استفاده قرار داده است.

آياتي که در قرآن به انفاق احسان و عمل صالح و ايثار و... اشاره شده مي تواند مشوق وقف باشند و از سويي در قرآن در آيات بسياري با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت طغيان، کسب حرام، حب مال راندن مهر آميز يتيم، پرخاش از مسائل، خودبيني و... مبارزه شده که به شکلي مي تواند به مقام و جايگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد.

وقف عملی صالح برا ی ماندگاری

جعفر سرابی ذوبی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شرق استان گلستان در جلسه نشست با خبرنگاران در مینودشت که به منظورمعرفی برنامه های هفته وقف برگزار شده است می گوید: در شهرستان مینودشت با ایجاد نمایندگی اوقاف و امور خیریه شرق استان، یکی از راه هایی است که می تواند مدیریت شهرستان های گالیکش ، کلاله ، مراوتپه و تمام روستا ها را تحت تاثیر قرار دهد. چه بسیار اشخاصی هستند که برای انجام کار خیر داوطلب می شوند اما برای انجام این عمل پسندیده نیازمند راهنمایی و اعتماد به جایگاهی دارند تا به خیال راهت به هدف برسند و سازمان وقف می تواند بهترین راهنما باشد تا عمل صالح را ماندگار کند تا این عمل ، باقیات و صالحات شود.

 وی با اشاره به نامگذاری روز های هفته وقف و امور خیریه اظهار می دارد : این هفته از پنج شنبه اغاز شده است و هر روز به موضعی خاص اختصاص دارد. وقف و رسانه مردی ، وقف و سنت نبوی ، ترویج فرهنگ قرآنی ، بقاع متبرکه و زیارت ، خانواده و سبک زندگی، علم و فناوری ، اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال، علما و حوزه علمیه ، محیط زیست و سلامت ، و بالاخر شنبه 4/9/1396 آخرین روز اجرای امینانه نیات واقفین نام گرفته است.

جعفر سرابی ذوبی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شرق استان بیان می کند: هفته وقف از 25 آبان تا 4 آذر ماه سال جاری بوده و برنامه شاخص هفته وقف در شرق گلستان، نشست با طلاب و روحانیون روز یکشنبه، ساعت 11 صبح با سخنرانی مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه است که در کنار این برنامه کلنگ‌زنی بقعه پیرسوخو، دیدار با خانواده واقفین،دیدار با خانواده شهدا، برگزاری همایش حرم تا حرم از امامزاده جعفر تا امامزاده پیر سرخو در مینودشت ، برگزاری همایش لبیک یا رسول الله، برگزاری همایش یاوران وقف در مسجد صاحب الزمان سرایلو ها که با حضور و سخنرانی مدیرکل اقاف استان گلستان برگزار می شود. غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه، دیدار با کودکان ایتام و .... از برنامه‌های این هفته است.

50 در صد حوزه استفاظی استان گلستان اختصاص به شرق دارد

جعفر سرابی ذوبی تاکید می کند که 50 در صد حوزه استفاظی استان گلستان اختصاص به شرق دارد و40موقوفه منفعتی در این حوزه فعال است و همچنین 800 موقوفه

انتفایی که شامل مسجد ، حسینه ، تکیه، مهدیه را شامل می شود. که بیشترین بخش در آمدی این موقوفات خرج اطعام مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) می شود.

به اعتقاد سرابی اداره وقف و امور خیریه یک منظور خدمات دهی ندارد بلکه با کسب در آمد از موقوفات در بخش فرهنگی هم فعالیت دارد بطوریکه در سال جاری با وجود اینکه این مرکز در شرق استان تازه آغاز بکار کرده است اما در این مدت کم در بخش کمک به دانش آموزانی که در خانواده هایشان کم در آمد هستند فعالیت زیادی انجام داده است در طرح مهر تحصیلی، بیش از 300 بسته لوازم التحریر، هریک به ارزش 500 هزار ریال و 300 بسته، هر یک به ارزش یک میلیون ریال در ایام ماه مبارک رمضان بین خانواده مستمند و محروم توزیع شد.در زمینه کمک به نوعروسان هم بیش از 20 مورد کمک هزینه جهیزیه پرداخت شده است. حتی در بخشی از این موقوفات کشاورزی درخت کاری شده و از محصول درختان باغ به امور فرهنگی خرج می شود.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: برای نخستین بار در سال جاری، در طرح آرامش بهاری، 5 کمپ نوروزی در مسیر مینودشت تا تنگراه با همکاری هلال احمر برپا شد و بالغ بر 100 هزار نفر از خدمات این کمپ‌ها بهره‌مند شدند.در این کمپ از چادر کودکان بی‌نظیر شد و بالغ بر 100 میلیون ریال، جایزه به این کودکان اهدا شد همچنین امسال در بیشتر امامزاده گان شرق استان این طرح به اجرادر آمد.

یکی از حوزه‌های فعالیت‌های اداره اوقاف، تربیت حافظ قرآن است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شرق گلستان می گوید:یکی از حوزه‌های فعالیت‌های اداره اوقاف، تربیت حافظ قرآن است که امسال 2 هزار نفر در این زمینه ثبت‌نام شدند و در سال جاری در مسابقات در شاخه مفاهیم قرآن، نفر دوم کشوری و در زمینه روخوانی، نفر نخست کشوری را مینودشت از آن خود کرد همچنین در ماه صفر و محرم 5 مبلغ غیربومی و 5 مبلغ بومی در مناطق و روستاهای محروم فعالیت فرهنگی و مذهبی انجام می دهند و در سال جاری، تاکنون 30 مبلغ اعزامی از قم و شهرهای مذهبی در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده فعالیت داشتند، به گونه‌ای که حتی بعضی از مبلغان، 45 روز در این روستاها ساکن بودند.

به توصیه سرابی تمام خیرین که تمایل دارند بخشی از دارایی خود را وقف نمایند در درجه اول باید با حضور در این دفتر در سیستم این اداره موقوفه را به ثبت برسانند تا ازآینده این ملک وقفی مطمئن شوند زیرا مواردی بوده که شخص ملک خود را وقف کرده اما پس از وفات واقف، وارثین تمایلی به ادامه وقف نداشتند و ملک از دسترس وقف خارج شده است و یا حتی برخی از هیات امنای مسجد مورد نظر استفاده شخصی از این ملک موقوفه داشتند ، پس بهترین و اولین راهکار ثبت موقوفه در سیتم این اداره است. اگر می خواهید باغیات و صالحات ابدی داشته باشید وقف کنید تا هزاران سال بهره معنوی ببرید.

رقیه بشارت نیا

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.