1395-12-08 17:36
1041
0
35811
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

بی‎توجهی سفارتخانه‎های ایران به موضوع صادرات/ سفرای ایران وظیفه خود را تنها فعالیت در امور سیاسی می‌دانند!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای صادرات صنایع‌دستی ایجاد نشده لذا وابستگی به اقتصاد نفتی ادامه دارد، گفت: سفرای ایران عموما تخصص لازم را ندارند به همین دلیل نتوانسته‌اند برای صنایع‌دستی حتی در کشورهای همسایه بازار پیدا کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از تبریز بیدار، محمداسماعیل سعیدی با اشاره به ضرورت ایجاد ساز و کار مشخص به منظور جلوگیری از خروج قابل‌ملاحظه صنایع دستی بدون ارزآوری برای کشور و به صورت چمدانی، گفت: از آنجا که چارچوب و سازکار مشخصی برای صادرات صنایع دستی تعریف نشده، این صنایع به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شوند؛ درواقع نبود چارچوب، قوانین مشخص و ثابت برای صادرات سبب خروج بی‌دردسر این صنایع ارزشمند از کشور شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به دیگر دلیل صدور بی‌ضابطه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف در رابطه با صنایع‌دستی و تسهیل بازار آن در کشورهای مختلف عملا هیچ کاری را انجام نمی‌دهند؛ این درحالی است که صنایع دستی و غذاهای سنتی ایران علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارند.

وی با بیان اینکه سفرای ایران عموما سیاسی بوده و تبحر، تخصص و ویژگی‌های لازم برای نشستن بر این مسند را ندارند به همین دلیل ایران نتوانسته برای صنایع‌دستی کشور حتی در کشورهای همسایه بازاری پیدا کنند، اضافه کرد: اگر همین لحظه از سفارتخانه‌ها بخواهیم برنامه خود را درخصوص کسب بازار برای صنایع‌دستی معرفی کنند، به‌یقین نخواهند توانست حتی برنامه‎ای یک صفحه‌ای ارائه کنند.

سعیدی با تاکید بر اینکه سفارتخانه‌های قوی و تاثیرگذار عموما کار تجاری می‌کنند، ادامه داد: از آنجا که سفارتخانه‌های ایران وظیفه خود را تنها فعالیت در امور سیاسی می‌دانند از وظایف اصلی‌شان که رایزنی‌های اقتصادی و فرهنگی است باز مانده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه صادرات چمدانی آفتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تلقی و موجب اجحاف در حق فعالان این حوزه می‌شود، افزود: صنایع‌دستی ایران رتبه اول را در دنیا دارد اما از آنجا که زیرساخت‌های لازم برای صادرات و کسب درآمد از این طریق ایجاد نشده، وابستگی به اقتصاد نفتی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.