1396-06-06 11:29
376
0
43296
سخنان متناقض مسئولان دولتی و سرنوشت نامعلوم اقتصاد کشور؛

معاون رئیس جمهور استارت "ما نمی توانیم" را زد/ تفاوت دولت یازدهم و دوازدهم به روایت نوبخت

اینکه بگوییم منابع نسبت به دولت گذشته کاهش یافته و اوضاع بدتر از گذشته شده است صحیح نیست، هم قیمت جهانی نفت افزایش یافته از طرفی صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته و از طرفی به گفته وزرا و شخص رئیس جمهور در دوره دوم دولت تدبیر و امید شکوفایی ها اقتصادی و رونق اقتصادی بیشتری را نسبت به دوره قبل در این دولت خواهیم داشت.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ "فرق دولت دوازدهم با یازدهم این است که منابع نصف شده است، کاهش قیمت نفت بر روی منابعی که در اختیار دولت است تأثیر به سزایی گذاشته است"؛ اینها سخنان روز جمعه گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سخنان پیش از خطبه شهرستان رشت بود؛ نوبخت طی سخنانی در نماز جمعه رشت با اشاره به اینکه منابع در اختیار دولت قرار گرفته، نسبت به چهار سال گذشته تغییر یافته است گفت: با توجه به منابع مالی محدود، پاسخ دادن به‌ تمامی مشکلات مردم کار دشواری است و باید در این زمینه تلاش و همکاری صورت بگیرد.

این سخنان وی در حالی گفته می شود که سایر اعضای کابینه چنین اعتقادی ندارند، همه اعضای کابینه یازدهم طی سخنان متعدد در رسانه ها با مردم از گشایش اقتصادی در دولت یازدهم سخن به میان آوردند اما امروز می بینیم که سخنگوی دولت دوازدهم و معاون رئیس جمهور به نحوی سخن می گوید که نباید انتظار آنچنانی از دولت برای پیشرفت و رونق اقتصادی داشته باشیم؛ "گشایش اقتصادی" و "رونق بخشیدن به جیب مردم" از مهم ترین وعده هایی بود که رئیس جمهور در دوران انتخابات و طی سخنان متعدد در میان مردم به آنها داده بود و اینکه اکنون اقای نوبخت چنین اظهاراتی را ارائه می کند جای بسی تعجب دارد.

ظریف: برجام موانع را از سر راه برداشته و حالا موقع استفاده از فضای بوجود آمده هستیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا طی گفت‌وگویی در باره رونق اقتصادی و گشایش اقتصادی و در پاسخ به این پرسش که برجام تا چه اندازه در شکل‌گیری ساختار جدید وزارت خارجه به ویژه تشکیل معاونت اقتصادی با توجه به گشایش‌های اقتصادی به دست آمده، موثر بوده است و چه فرصت‌هایی امروز در اختیار وزارت خارجه است که چنین ابتکار عملی را در پیش گرفت؟ گفت: کاری که برجام کرد، این بود که به شکل‌گیری معاونت اقتصادی در وزارت خارجه معنا داد. برجام موانعی که بر سر راه روابط اقتصادی وجود داشت، مرتفع کرد و حالا وقتش است که از این فضای موجود استفاده شود. این در حالی است که قبل از برجام این وضع نبود و به شکل دیگری از کار نیاز بود.

وی گفت: ما همچنان معتقدیم مهم‌ترین عامل برای پیشرفت اقتصادی تمرکز بر اهداف اقتصاد مقاومتی است. در عین حال اقتصاد مقاومتی و برجام قطعات یک پازل هستند. اگر بخواهیم برجام را حفظ کنیم نیاز داریم تا روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها را تقویت کنیم چراکه این روند باعث می‌شود مردم اطمینان یابند که از منافع برجام منتفع می‌شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که برجام برای ما هم فرصت ایجاد کرده است و هم نیاز به کار جدی اقتصادی، ادامه داد: باید ارتباطات گسترده‌ای به لحاظ اقتصادی و تجاری در سطح بین‌الملل ایجاد شود به نحوی که ایران جزو زنجیره ارزش جهانی قرار گیرد و حذف آن از این زنجیره از طریق تحریم به ضرر همه باشد. متاسفانه در گذشته با اعمال تحریم به راحتی توانستند برای ایران جایگزین پیدا کنند. با وجود پیش‌بینی‌های دولت قبل (دولت دهم) آنها توانستند در بحث انرژی ایران را حذف کنند و قیمت نفت به جای این‌که با حذف ایران بالا رود، پایین آمد و از 109 دلار به 107 دلار رسید. این به این دلیل بود که دیگران جایگزین ایران در بازار شدند.

تناقض دیگری که می توانیم از سخنان سخنگوی دولت دریابیم این است که این روز ها بیش از گذشته شاهد این خبر هستیم که "قیمت جهانی نفت افزایش یافت" ، اینکه سخنگوی دولت از منابع محدود و به نصف رسیده سخن می گوید قطعا درست نیست؛ در اوایل دولت صندوق توسعه ملی با بیشترین حجم ذخیره نقدینگی تحویل دولت یازدهم داده شد اما بعد از گذشت سه سال از دولت یازدهم این صندوق به دلیل افزایش هزینه های جاری دولت خالی شد.

امروز می بینیم هم قیمت جهانی نفت نسبت به اویل دولت یازدهم افزایش یافته است و هم اینکه فروش و صاردات نفتی نیز نسبت به چهار سال اول دولت افزایش یافته است؛ بر اساس گزارش رویترز در این باره میزان صادرات نفت ایران در ماه جولای 103 هزار بشکه در روز افزایش داشته و به 2.29 میلیون بشکه در روز رسیده است. میزان صادرات نفت ایران در سال 2017 میلادی، هر ماه به استثنای ماه آوریل بالای دو میلیون بشکه در روز بوده است.

همچنین با ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید، امروز شاهد صادرات محصولات بالادستی نفتی نیز هستیم که بنا به گفته مسئولین بخشی از این تولیدات نفتی کشور مانند بنزنین یورو 4 به سایر کشورها صادر می شود ، بنابر گفته مسئولین روزانه 2.6 میلیون لیتر بنزین به کشور های خارجی صادر می شود و قرار است تا پایان تابستان سال جاری تولید بنزین از این پالایشگاه به روزانه 11 میلیون لیتر نیز برسد و قطعه صادرات بنزین و فراورده های نفتی کشور نیز افزایش می یابد.

بنابراین اینکه بگوییم منابع نسبت به دولت گذشته کاهش یافته و اوضاع بدتر از گذشته شده است صحیح نیست، هم قیمت جهانی نفت افزایش یافته از طرفی صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته و هم به گفته وزرا و شخص رئیس جمهور در دوره دوم دولت تدبیر و امید شکوفایی ها اقتصادی و رونق اقتصادی بیشتری را نسبت به دوره قبل مشاهده می کنیم ؛ اگر چنین نبود چرا رئیس دولت در سخنان انتخاباتی وعده های بیشمار اقتصادی را به مردم داده بودند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.