1396-06-23 13:28
889
0
44053
گزارشی از شیفت دادن برجام به اروپا؛

تیم مذاکره کننده به آغوش اروپا پناه برد/ آیا اروپایی ها ایران را به آمریکا ترجیح می دهند؟

نتیجه گزارش روند اجرای برجام هم اگرچه بسیار دیر تر از موعد مقرر منتشر می شود اما در نهایت اثبات این موضوع است که آمریکا تمایلی به ادامه برجام نداشته و اروپا نیز پیرو سیاست های آمریکاست.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ اخیراً گزارش دوم کمسیون امنیت ملی پیرامون برجام منتشر شد که در این گزارش که با 7 ماه تاخیر منتشر شد که در این گزارش صراحتا اعلام شده بود که تحریم بانکی ایران صرفاً روی کاغذ برداشته شده است و نه در عمل و واقعیت.

در این گزارش هم چنین آمده است: این موضوع بهره ایران از برجام را بشدت کاهش و تحت تأثیر قرار داده است. بانک‌های اروپایی و بعضی دیگر از کشورهای به‌دلیل جریمه‌هایی که در گذشته به دلیل نقض تحریم‌ها متحمل شده‌اند، بابت برقراری تعاملات بانکی با جمهوری اسلامی ایران با ترس و تردیدهای جدی روبه رو هستند!

بسیاری از اقتصاد دانان طی یک سال گذشته بارها هشدار داده اند که این روند مشکلات زیادی را برای ایران به وجود آورده است به طوری که بانک های بزرگ از ترس آمریکا هنوز اقدام به مراوده بانکی با ایران نکرده اند.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور اسلامی ایران طی روزهای گذشته در مصاحبه با اشپیگل آلمان گفته بود: اگر توافق هسته ای با شکست روبرو شود، این مساله ممکن است منجر به رقابت تسلیحاتی گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: ایران خواستار ادامه پایبندی به توافق هسته ای است، حتی در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود؛ صالحی همچنین گفته بود اگر ایالات متحده از توافق خارج شود، ولی سایر کشورها بگویند به این توافق پایبند هستند، به طور مشخص بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه، آنگاه ایران نیز به احتمال زیاد به تعهدات خود در این توافقنامه حتی بدون آمریکا نیز پایبند خواهد بود.

وی همچنین هشدار داده بود که اگر آمریکا از توافق خارج شود و اروپا نیز از این اقدام تبعیت کند، آنگاه این توافق قطعا با شکست و فروپاشی روبرو خواهد شد و ایران به همان چیزی که قبلا بود، باز خواهد گشت.

Image result for ‫خروج آمریکا از برجام‬‎

بررسی ها نشان می دهد که ایران همچنان با وجود عدم پایبندی آمریکا تمایل خود را به سمت کشورهای اروپایی نشان می دهد تا در صورت خروج آمریکا بتواند برجام را با کشورهای اروپایی ادامه بدهد.

بعد از مذاکرات و نقض برجام توسط آمریکا، تمایل دولت به سمت اروپا کشیده شده است به طوری که دولت در حال حاضر می گوید خروج آمریکا از برجام ایرادی ندارد و مهم اتحادیه اروپاست این در حالی بود که تا پیش از کارشکنی های آمریکا هدف تیم مذاگره کننده بستن قرارداد با کدخدا یا همان آمریکا بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های متعدد خود به پایبندی ایران در برجام تاکید داشته است اما آمریکا در این بین به بدعهدی خود ادامه می دهد و کارشکنی های آنها همچنان ادامه دارد.

Image result for ‫نیکی هیلی‬‎

اگرچه در حال حاضر روند مذاکرات تغییر کرده است و رویکرد از گرایش به سمت آمریکا به سمت گرایش به اروپا تغییر کرده است اما حقیقت امر این است که کشورهای اروپایی پشتیبانی از آمریکا را به بهانه همکاری با ایران رها نخواهند کرد.

به عنوان مثال در روزهای گذشته مجلس جمهوری چک روز جمعه با درخواست دولت این کشور برای لغو تحریم‌های مرتبط با فروش تجهیزات هسته‌ای به ایران مخالفت کرد.

در سال ۲۰۰۰ مجلس چک فروش تجهیزات نیروگاه هسته‌ای از شرکت‌های این کشور به ایران را ممنوع کرده بود. اما بر اساس برجام، محدودیتی برای فروش تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای به ایران وجود ندارد.

از طرف دیگر شرکت های بزگ اروپایی قرارداد خود را منوط به همراهی و همکاری آمریکا می دانند به طوری که حتی شرکت نفتی توتال اعلام کرده بود که برای ورودش به ایران و قرارداد با وزارت نفت از وزارت خزانه داری آمریکا اجازه گرفته است.

رئیس شرکت توتال همچنین اعلام کرده بود که اگر آمریکا مخالفت کند و یا روزی تحریم ها باز گردند بر اساس قوانین عمل می کنند به این معنا که ایران را ترک خواهند کرد.

مساله سوئیفت، تصمیم جمهوری چک، اجازه شرکت های اروپایی از آمریکا و مسائلی از این دست نشان می دهد که اعتماد به اروپا در حالی که این کشورها در هماهنگی کامل با سیاست های آمریکا قدم بر می دارند کار صحیحی نخواهد بود.

نتیجه گزارش روند اجرای برجام هم اگرچه بسیار دیر تر از موعد مقرر منتشر می شود اما در نهایت اثبات این موضوع است که آمریکا تمایلی به ادامه برجام نداشته و اروپا نیز پیرو سیاست های آمریکاست.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.