1396-11-29 10:33
790
0
50629
مقام روس خطاب به معاون وزیر خارجه آمریکا:

اگر برجام را امضا کردید، شهامت متعهد ماندن به آن را داشته باشید

معاون کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ از معاون وزیر خارجه آمریکا خواست که به قواعد حقوق بین‌الملل احترام بگذارد و تعهدات برجامی خود را محترم بشمارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ «سرگئی کیسلیاک» معاون کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه امروز در یکی از نشست‌های جنبی کنفرانس امنیتی مونیخ، از آمریکایی ها خواست شجاعت عملل به تعهدات برجامی خود را داشته باشند.

در این نشست که مدعوین دیگری از چین، استونی و کره جنوبی حضور داشتند، «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا هم حضور داشت.

موضوع نشست «ایمنی هسته‌ای» بود؛ مدعو روس پس از پرداختن به اختلاف میان کشورش و آمریکایی‌ها بر سر اجرای توافق کاهش تسلیحات هسته‌ای، به موضع آمریکایی‌ها در قبال برجام پرداخت.

سرگئی کیسلیاک که برای سخنانش مدرک می‌آورد، ابتدا گفت که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، بر اساس گزارش بازرسان خود، تاکنون چندین بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

کیسلیاک ادامه داد: «اخیراً می‌شنویم که آمریکایی‌ها از بازنگری حضور خود در توافق هسته‌ای سخن می‌گویند و اگر چنین شود، این اقدام، ضربه‌ای جدی به حیات نظام عدم اشاعه خواهد بود.»

این مقام روس در ادامه پرداختن به عواقب منفی این بدعهدی آمریکایی‌ها گفت: «این کار همچنین سیگنالی خیلی منفی به کره شمالی ارسال خواهد کرد چون الان همه از این کشور می‌خواهند که مسئله تسلیحات هسته‌ای خود را با مذاکره حل کند.»

سرگئی کیسیلیاک سپس به اصل وفای به عهد (Pacta Sunt Servanda) به عنوان یکی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل اشاره کرد و با کنایه به مقام آمریکایی حاضر گفت: «اگر با کسی توافق می‌کنید، باید عقلانیت و شجاعت تعهد به آن را داشته باشید.»

بر اساس توافق هسته‌ای، تحریم‌های یکجانبه مرتبط با هسته‌ای آمریکا علیه ایران تعلیق شده و رئیس‌جمهور آمریکا طبق قوانین داخلی این کشور باید هر چهار ماه یکبار این تعلیق را تمدید کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک ماه پیش، زمانی که این تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد، گفت این آخرین باری است که این کار را انجام می‌دهد، مگر آنکه کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به «نواقص» توافق هسته‌ای را برطرف کنند.

رفع سقف زمانی محدودیت‌های توافق هسته‌‌ای، ایجاد محدودیت بر برنامه موشکی ایران و محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از جمله شروطی است که واشنگتن برای پایبندی به توافق هسته‌ای مطرح کرده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.