1397-03-06 16:33
753
0
53799
بررسی سابقه مذاکرات ایران با اروپا در گفتگو با رضا حجت:

تجربه سال 84 در حال تکرار است/ اروپا به ادامه برجام تمایل دارد اما قدرت مقابله با آمریکا را ندارد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: یک شکایت از آمریکا و یک مطالبه بین المللی می تواند بحرانی برای آمریکا به دنبال داشته باشد؛ باید توجه داشت اگر شروط رهبری برای ادامه برجام محقق نشود ادامه برجام با اروپا غیر منطقی است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ در خصوص تجربه های قبلی مذاکرات ایران و اروپا اظهار داشت: در سال های 83 و 84 بعد از آنکه به اشکال مختلف، غنی سازی اورانیوم در ایران در عرصه بین الملل مطرح و عنوان شد، فشارهای زیادی از طرف برخی از نهادهای بین الملل و کشورهای غربی بر ایران وارد شد.

وی با اشاره به شرایط نظام بین الملل در سال های 83 و 84 که برای همسایگان ایران رخ داد عنوان کرد: نوع نگاه بوش پسر و جمهوری خواهان به فضای بین الملل بعد از حادثه 11 سپتامبر به منطقه تغییر کرد و مسائلی را برای همسایگان ایران به وجود آورد که در شرایط مذاکره قرار گرفتیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه رئیس شورای عالی امنیت ملی در سال 83 آقای روحانی بود عنوان کرد: در این سال ها نگاه روحانی و تیم او مذاکره برای اعتمادسازی در جامعه بین الملل بود که در نهایت با همین سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان مذاکراتی صورت گرفت و توافقاتی هم به وجود آمد.

حجت در ادامه افرود: در 24 آبان سال 84 در پاریس به توافقی دست پیدا کردیم که بر اساس آن باید فعالیت غنی سازی اورانیوم خود را به صورت داوطلبانه تعلیق می کردیم تا جامعه بین الملل را به سمت اعتماد پیش ببریم؛ دو مسأله از سوی ایران پیگیری می شد که اولین آنها اعتمادسازی بود و دیگری متقاعد کردن کشورهای غربی برای تحرمی نکردن ایران بود.

وی با بیان اینکه در سال 94 کلیه فعالیت های هسته ای ایران متوقف شد تا دو کار از سوی این کشورهای اروپایی انجام شود یکی از آنها پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی در کنار عدم وضع تحریم علیه ایران بود و دیگری هم عدم ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت بود که البته خلاف آن از سوی اسرائیل و آمرکا به شدت در حال پیگیری بود.

این کارشناس اروپا ضمن تأکید بر این نکته که آنچه که در پایان مذاکرات سال 84 دیده شد عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود بود خاطرنشان کرد: در آن زمان اروپا نتوانست آمریکا را متقاعد کند که ایران وارد سازمان تجارت جهانی بشود و از طرف دیگر لابی گری آمریکا باعث شد تا پرونده ایران به شورای امنیت ارسال شود و از همین رو اروپا به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود.

حجت در ادامه افزود: با تغییر دولت روند مذاکرات رویکرد جدیدی به خود گرفت و ایران فعالیت های خود را از سر گرفت؛ آنچه که مشاهده می شود ریاست تیم مذاکره کننده سال 84 و الان و همچنین نوع نگاه آنها به مذاکره با اروپا یکی است با این تفاوت که در آن زمان اعتمادسازی برای عدم وضع تحریم در دستور کار بود و اکنون اعتمادسازی برای برداشته شدن تحریم ها.

وی با بیان اینکه دیدگاه تیم فعلی همان دیدگاه تیم سال 84 است عنوان کرد: تلاش این تیم عقب نشینی در قبال فشارها در عوض گشایش اقتصادی است که در آن سال ها هم اروپا نقش پلیس خوب را بازی می کرد و آمریکا در ظاهر مانع اجرای تعهدات اروپا شد که این برنامه در حال تکرار است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه افزود: در سال 84 هم جمهوری خواهان روی کار آمده بودند و بوش مخالف مذاکرات بود و اکنون هم ترامپ که یک یجمهوری خواه است روی کار آمده و مخالف برجام است. بنابر این مانند دوران قبلی آمریکا خارج از گود است و با مذاکرات مخالفت می کند.

این کارشناس اروپا با بیان اینکه اروپا به دنبال ادامه برجام است اما قدرت مقابله با آمریکا را ندارد عنوان کرد: لابی اروپایی ها بسیار کم بوده و به خاطر لج بازی های امریکا قادر به ادامه برجام در عمل نخواهد بود؛ اروپا از این توان و موقعیت برای مقابله با آمریکا برخوردار نیست.

حجت در ادامه همچنین گفت: اروپا بعد از سال ها که زیر یوغ آمریکا بوده اکنون به دنبال بروز یک رفتار مستقلانه از خودش است که خوش بین ها معتقد هستند اروپا به این سمت پیش می روند و حتی در اتحاد چین و روسیه هم تمایل به این اتحاد دارند؛ این افراد معتقدند نظام قدرت در حال تغییر بوده و قدرت آمریکا کاهش پیدا کرده و از این رو اروپا برجام را با ایران ادامه می‌دهد.

وی با تأکید بر لزوم واقع گرایی به موضوع ادامه برجام با اروپا عنوان کرد: اروپا به لحاظ فشارهای سیاسی و اقتصادی نمی تواند از آمریکا فاصله بگیرد و به ایران برای ادامه برجام نزدیک شود؛ چرا که اروپا در حال حاضر از این قدرت و موقعیت برخوردار نبوده و عملکرد شکننده ای دارد و حتی نمی تواند یک ائتلاف نسبی با چین و روسیه در قبال آمریکا ایجاد کند چرا که تفاوت رویکردی زیادی با این دو کشور دارد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ضمن بیان اینکه به نظر می رسد اروپا به خاطر فشارهای اقتصادی آمریکا را ترجیح می دهد عنوان کرد: لیبرالیسم در دنیا حرف اول را می زند و یکی از مهمترین دلایل اروپا نفع های اقتصادی است که تمایل به ادامه برجام دارد و از همین رو نمی تواند منافع اقتصادی خود در کنار آمریکا را به خاطر منافع اقتصادی‌شان در قبال ایران را نادیده بگیرد.

این کارشناس اروپا همچنین گفت: خیلی از شرکت ها و بانک هایی که می توانند با ایران ارتباط داشته باشند خصوصی بوده و اینگونه نبوده که با دستور دولت های اروپایی به سمت ایران حرکت کنند؛ کافی است آمریکا یکی از این شرکت ها را تحریم و یا ممنوع کند، در این صورت همه شرکت ها از ایران خارج می شوند.

حجت در ادامه گفت: برای آنکه ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد باید اروپا موضع خود را شفاف و صریح بیان کند تا تجربه سال 83 برای ایران دوباره تکرار نشود؛ ایران هم باید در یک آمادگی کامل برای بازگشت به فعالیت های هسته ای خود قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید تلاش های دیپلماتیک خود را برای جبران ضررهای ایران توسط آمریکا داشته باشیم چرا که در هر حال این آمریکا است که منافع ایران را نادیده گرفته و به یک تعهد بین المللی پشت کرده است باید ایران به ائتلاف خود با چین و روسیه تداوم بدهد و از راه های دیگر فشارهای لازم را بر آمریکا و کشورهای غربی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان تأکید کرد: یک شکایت از آمریکا و یک مطالبه بین المللی می تواند بحرانی برای آمریکا به دنبال داشته باشد؛ باید توجه داشت اگر شروط رهبری برای ادامه برجام محقق نشود ادامه برجام با اروپا غیر منطقی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.