1398-02-20 10:33
687
0
63126
یک کارشناس سیاسی در گفتگو با دانا عنوان کرد:

اقدام متقابل ایران، پاسخ حداقلی در قبال فشارهای آمریکاست/ دولتمردان بالاخره به این باور رسیدند که طرف غربی به تعهداتش عمل نمی‌کند

هادی ثروتی گفت: دولت مردان ما به این نتیجه رسیده اند که طرف غربی در اجرای تعهدات خودشان هیچ جدیتی ندارند و از همین جهت این اقدام متقابل را رقم زدند؛ در حقیقت این اقدام، پاسخ حداقلی جمهوری اسلامی ایران در قبال بدعهدی های مکرر آمریکا از زمان توافق هسته ای در چارچوب سیاست "فشار حداکثری" است.

به گزارش گلستان ما، هادی ثروتی کارشناس مسائل سیاسی و هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بیانیه شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام اظهار داشت: این بیانیه به عنوان یک اقدام متقابل تلقی می شود اما در مقایسه با معیار های انقلابی و شأن جمهوری اسلامی ایران می توان گفت هنوز هم جای کار بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه اقدامات متقابل ما حاکی از تغییراتی در روند دولت در خصوص برجام است یادآوری کرد: مفاد این بیانیه و محتوای آن که توسط روحانی اعلام شد نشان می دهد که دولتمردان به دنبال حفظ زمان برای رسیدن به نتایج مطلوب هستند تا بعد از گذشت مدتی دیگر مانعی در برابر توسعه صلح آمیز هسته ای کشور نداشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: ایران نمی خواهد که به راحتی از برجام خارج شود چراکه خروج از برجام تبعاتی برای کشور خواهد داشت؛ طبیعی است که اگر قرار به خروج از برجام هم باشد، باید مرحله به مرحله صورت بگیرد. تاکتیک اروپایی تا کنون در نقش پلیس خوب بازی کردن بود اما تا اقدام عملی انجام ندهند فایده ای متوجه ایران نمی شود.

ثروتی با بیان اینکه این اقدام متقابل ایران باعث می شود اروپا به سمت یک اقدام عملی برود خاطر نشان کرد: اینکه آیا اروپا یک اقدام عملی در برابر بیانیه ایران انجام می دهد یا خیر مهم است اما موانع این اقدامات برای اروپایی ها زیاد است و اروپایی ها هیچ اقدام خاصی نخواهند کرد ولی از پوسته پلیس خوب خود بیرون می‌آیند.

وی ضمن اشاره به اینکه شاید این اقدامات مرحله به مرحله نتایج لازم را برای دولت ما به بار نیاورد تصریح کرد: زمان مشخص می کند که اروپایی ها تا چه اندازه به تعهدات خود به آمریکا پایبند هستند ولی به نظر من اروپایی ها در نهایت به چند اظهار تأسف از اقدامات متقابل ایران بسنده کرده و اقدام عملی دیگری انجام نمی دهند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در برجام به نقطه همه یا هیچ رسیده ایم تصریح کرد: ما در چارچوب توافق هسته ای اجازه داریم که به سمت فعالیت های صلح آمیز هسته ای حرکت کنیم؛ چارچوب برجام محدودیت های جدیدی برای فعالیت های هسته ای کشورمان به وجود آورد و اکنون با این اقدام جدید بخشی از این محدودیت ها برداشته شده است.

ثروتی با بیان اینکه در طول مذاکرات تضمینی از غرب گرفته نشد خاطرنشان کرد: اگر تضمینی از آمریکا گرفته می شد مثلا مجلس نمایندگان آمریکا آن را تضمین می کردند، برجام برای آمریکا رسمیت پیدا می کرد و میتوانستیم از منافع آن استفاده ببریم.

وی در ادامه افزود: دولت مردان ما به این نتیجه رسیده اند که طرف غربی در اجرای تعهدات خودشان هیچ جدیتی ندارند و از همین جهت این اقدام متقابل را رقم زدند؛ در حقیقت این اقدام، پاسخ حداقلی جمهوری اسلامی ایران در قبال بدعهدی های مکرر آمریکا از زمان توافق هسته ای در چارچوب سیاست "فشار حداکثری" است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.