1398-04-18 08:43
1243
0
64243
گزارشی از پیام دزدی دریایی انگلیسی‌ها؛

ماموریت آمریکایی چشم آبی‌ها به پایان رسید!/ انگلیس از برجام خارج می‌شود؟

در زمانی که اروپایی‌ها بایستی حسن نیست خود در برجام را نشان دهند انگلیس با دزدی و راهزنی نفتکش ایرانی را متوقف می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ توقیف نفتکش ایرانی یا بهتر بگوییم دزدی دریایی توسط انگلیسی‌ها در تنگه «جبل الطارق»، یکی از رخدادهای مهم بین المللی است که حرف و حدیث های فراوانی در بر داشته و در حوزه بین الملل و ترانزیت کالا خصوصا از طریق گلوگاه‌های پر رفت و آمد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. البته این رخداد مهم ابعاد مختلف دیگری هم دارد که در این مطلب به طور مبسوط به این موارد می پردازیم. انگلیسی ها در چند حوزه چه قرارداد برجام و چه در حوزه ترانزیت کالا و چه در بحث اداره تنگه جبل الطارق با این عملی که انجام داده اند به سبب مغایرت آن با حقوق بین الملل تحت فشار قرار دارند. با توجه به اقدامات بی قاعده کاخ سفید تنش های بین المللی بسیار افزایش یافته است و حالا انگلیسی ها به تبعیت از اقدامات تنش آفرین آمریکا و در راستای سیاست های ایالات متحده به خوبی نشان داده اند که مواضع شان به کدام سمت و سو در حرکت است. 

تنگه جبل الطارق و اقدام غیر قانونی انگلیس 
اسپانیا و انگلیس سالهاست که بر سر حاکمیت تنگه جبل الطارق با هم اختلاف دارند. انگلیسی‌ها اعلام کردند که نفتکش ایرانی بعد از اینکه به آبهای این کشور وارد شده، توقیف شده است. این درحالی است که اسپانیایی‌ها مخالف چنین نظری هستند. چنین حوادثی در سال های اخیر تکرار شده است و هر از گاهی به تنش زایی در روابط دو طرف منجر می شود.
«جوزف بورل»، وزیر امور خارجه اسپانیا درباره حادثه توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل طارق گفت: « لندن احتمالا با اشاره آمریکا در چارچوب جنگ نفتی با ایران به این کار مبادرت کرده است و اطلاعات این نفتکش از سوی دستگاه اطلاعاتی آمریکا در اختیار همتای انگلیسی اش قرار گرفته است.»
وی افزود: «احتمالا توقیف این کشتی در آب های منطقه ای اسپانیا یا در بهترین حالت آب های مورد اختلاف دو کشور صورت گرفته است. اسپانیا اعلام کرد روز جمعه به انگلیس در سطح دیپلماتیک به همین علت، اعتراض کرده است.» علت مداخله اسپانیا در اصل به این مسئله بازمی گردد که مادرید هیچ فرصتی را برای اثبات حاکمیت خود بر آب های تنگه جبل طارق از دست نمی دهد و این درگیری قدیمی است که همچنان روابط میان دو کشور را متشنج می کند .بنابراین اگر این تنگه به طور کامل در دست اسپانیایی‌ها بود به هیچ عنوان راهزنی دریایی رخ نمی داد.
فارغ از نزاع حاکمیتی انگلیس و اسپانیا بر سر این تنگه اما موضوع مهمتر مسئله ترانزیت کالاست. انگلیس در تنگه‌ای که نفوذ دارد حق ترانزیت کالا را از ایران سلب کرد؛ این درحالی است که ایران نیز به تنگه استراتژیک هرمز دسترسی دارد و می تواند به نوعی برای انگلیسی ها مشکل ایجاد کند. موضوع بیشتر از این نظر که ایجاد چنین تنش هایی باعث تکثیر سلولی تنش در سطح بین الملل می شود، حائز اهمیت است. انگلیسی ها بیان کرده اند که علت توقف این نفتکش غولپیکر مقصد آن یعنی سوریه بوده است؛ چراکه آمریکا سوریه را تحریم کرده است اما سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان می کند که اصلا چنین چیزی نبوده است و سوریه هیچ بندرگاهی که تجهیزات لازم برای پهلو گرفتن این سوپر نفتکش در اختیار داشته باشند را ندارد. حالا با این اقدام انگلیسی‌ها در آستانه مهلت برجامی ایران به اروپا مشخص است که ماموریت اروپایی ها به پایان رسیده است چراکه دیگر معطل نگه داشتن ایران با توجه به اقدامات ایران برای تنبه اروپا کارایی ندارد.
برجام و توافق با اروپایی‎‌ها
موضوع مهمی که درباره اروپا در این برهه حساس بین المللی وجود دارد تنش در توافق برجام است. پیشتر ایران با توجه به سیاست دولت دوازد صبر استراتژیک و راهبردی را در دستور کار خود برای حفظ برجام در پیش گرفته بود اما بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها که ادعای حمایت از برجام را داشتند حتی یک قدم کوچک در این عرصه برنداشتند و تمامی وعده‌هایی که دادند طبل توخالی بود. ایران بنابر سیاستی که داشت به طور گام به گام سعی کرد تا اروپا را به حوزه عمل به وعده‌هایش ترغیب کند و این موضوع گاهی با تشویق و گاهی با تنبیه در حوزه وظایف برجامی ایران صورت گرفت. متاسفانه قاره سبزی ها هنوز رویه بی عملی نسبت به تعهداتشان در برجام را دنبال می کنند. 
جالب اینجاست که حالا در همین مقطع حساس انگلیسی‌ها اقدام به توقیف نفتکش ایرانی می کنند. در زمانی که اروپایی‌ها بایستی حسن نیست خود در برجام را نشان دهند انگلیس با دزدی و راهزنی نفتکش ایرانی را متوقف می کند. به نظر می رسد پیام جدی که در این روند وجود دارد، همراهی غربی ها با آمریکا و همچنین عدم اراده اروپا برای عمل به تعهداتشان است. 
این درحالی است که ایران گام دوم تنبه دیپلماتیک اروپا را در پیش گرفته است و 60 روز دیگر به اروپا برای عمل به وعده هایش وقت دارد.
منطق ترامپی و مسئولیت اروپایی
آمریکا که از برجام خارج شده است و طبیعتا هیچ حق اظهارنظری درباره مفاد آن ندارد اخیرا در موضعی جالب از عدم عمل ایران به تعهداتش در برجام ابراز نگرانی کرده است. این موضع عجیب در حالی است که بسیاری مطرح می کنند آمریکا حق هیچ گونه اظهارنظری در این رابطه ندارد. پس از همین موضوع بود که روس ها مطرح کردند اگر ایران از برخی از مفاد برجام خارج شده است حق طبیعی آن است و این آمریکایی‌ها بودند که باعث کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام شدند. البته روس ها قبلا بیان کرده بودند که اروپایی ها تقریبا از برجام خارج شده اند. 
حالا شبکه فاکس نیوز نزدیک به ترامپ که دقیقا سیاست های رئیس جمهور آمریکا را دنبال می کند، مطرح کرد که ایران نبایستی از برخی تعهدات خود در برجام خارج می شده است. منطق ترامپی فاکس‌نیوز این است که آمریکا از برجام خارج شده، در نتیجه هیچ مسئولیتی درقبل تامین منافع ایران و محدودیتی در وضع تحریم ندارد. منتها برجام و محدودیت‌های ایران و مجازات‌های ناشی‌ از تخطی معتبرست. و چون اروپا هنوز در برجام مانده، مسئول محدود نگاه داشتن ایرانست.
بنابراین مشخص می شود که اروپا مسئولیت و ماموریت معطل کردن ایران برای اثربخشی بیشتر فشار آمریکا علیه کشورمان را بر عهده داشته است. اما حالا انگلیسی ها به طور کاملا آشکاری با دزدی دریایی نشان دادند که پایبندی اروپا به برجام واقعیت خارجی ندارد و اروپایی ها دقیقا دنباله روی سیاست های امریکا هستند. 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.