1396-05-01 16:34
867
0
41826

موج واکنش ها به طرح حذف اذن ولی و همسر برای خروج زنان از کشور

در حالی که کشور در شرایط فعلی با مشکلات اقتصادی، رکود و بیکاری مواجه است اما این روزها بیشتر وقت دولت صرف مسائل و حواشی دیگر می شود، مسائلی که می تواند در اولویت های بعدی تصمیم گیریهای باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا، شارع مقدس اسلام در جهت تحکیم بنیان خانواده  مسلمانان را ملزم به رعایت قوانین و دستوراتی دانسته است، از جمله این دستورات که در قرآن کریم نیز آمده احترام به پدر و مادر، تمکین زن از همسر و اجازه گرفتن زنان از شوهر حتی در امر صدقه دادن است و پیامبر اکرم (ص) نیز تاکید داشتند که زنان مسلمان حتی در بخشش مال از منزل باید از همسرشان اجازه بگیرند، از طرفی اجرای قوانین اسلامی در کشور ما نشان دهنده احترام به جایگاه والای زن و خانواده در جامعه است اما کشور های غربی با مطرح کردن مسائل حقوق بشری دروغین به دنبال اجرای اهداف ضد اسلام خودشان هستند.

یکی از موضوعاتی که این روزها نقل محافل و رسانه ها شده است موضوع «حذف اذن همسر برای خروج زنان از کشور» است، موضوعی که فراکسیون زنان مجلس در تلاش است تا با ارائه طرحی در مجلس آن را به تصویب برساند و براساس آن شرط اذن ولی و همسر برای دریافت پاسپورت و خروج زنان از کشور را حذف کند. اما این موضوع موجب شده تا شخصیت ها، علما و مسئولان مختلفی نسبت به آن واکنش های متفاوتی نشان دهند و برخی آن را تهدید و برخی دیگر از آن به عنوان فرصت برای خانواده ها نام ببرند.

* حذف اذن همسر برای خروج از کشور، دنباله‌روی از غرب است

از جمله این افراد "کبری خزعلی" نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور زنان است که در این باره می گوید: مصوبه‌ای که فراکسیون امید زنان مجلس به دنبال تصویب آن است به نوعی ایستادن در برابر احکام اسلام و قرآن است و معتقد است کسانی که اقدام به این عمل کردند خواسته یا ندانسته در برابر دین و شرعیت ایستاده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق لایحه‌ای که فراکسیون بانوان مجلس آن را به هیئت رئیسه داده ازدواج هر دختری که زیر 18 سال ازدواج کرده باشد یا در حال ازدواج باشد باطل است، گفت: این مصوبه به نوعی در راستای سند 2030 است و در دستورالعمل‌های سند 2030 بوده و طبق قانونی که در این سند مطرح شده باید حتی پدر، مادر و همسر وی مجازات شوند، همچنین هدف فراکسیون بانوان در حذف اذن همسر برای خروج از کشور دنباله‌روی از غرب است.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور زنان با اشاره به اینکه نباید مجلس در راستای اهداف غرب تصمیم بگیرد، اظهار کرد: باید مجلس از الگوهای غربی در کشور پرهیز کند نه اینکه برنامه ریزی خود را معطوف به برنامه های غربی و اهداف دشمنان کند، این طرح به نوعی نشان از نفوذ افکار غربی در مجلس است.

* گرفتن اذن از همسر یک حکم فقهی است/خروج زنان از کشور بدون اذن ولی و همسر باعث فروپاشی نظام خانواده می شود

همچنین مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز در واکنش به این موضوع با بیان اینکه تساوی جنسیتی بر اساس دوستی در کشور در حال تحمیل شدن است و متاسفانه جریان دولتی هم به نوعی زمینه آن را فراهم کرده است، معتقد است: بر اساس فقه، اذن همسر لازم است به دلیل این که تحکیم خانواده باید صورت بگیرد و همه نظام و چارچوب خانواده به خاطر تحکیم خانواده است و اگر قرار باشد هر کدام از این الزامات به بهانه های بین المللی حذف و لغو شوند دیگر چیزی باقی نخواهد ماند .

مینو اصلانی در ادامه گرفتن اذن ولی و همسر برای دریافت پاسپورت و خروج از کشور را بر اساس دیدگاه های فقهی لازم می داند و می گوید: این امر باعث تحکیم بنیان خانواده می شود و ربطی به زن و مرد بودن ندارد زیرا زن و مرد در کنار هم باید یک خانواده ای را داشته باشند .

وی با ذکر این نکته که باید اعضای خانواده نسبت به همدیگر مسئولیت پذیر و آگاه باشند و این که خانمی بدون اجازه همسر خود به جایی برود و در طرف مقابل هم همسرش مقابله به مثل می کند و رفتارهای بدتر از این انجام دهد، گفت: بنابراین آنچه اتفاق می افتد فروپاشی نظام خانواده است .

اصلانی با اشاره به این که الزامات خانواده در غرب به همین منوال یکی یکی حذف شده اند، بیان کرد: اکنون دیگر در غرب خانواده ای تشکیل نمی شود ، بنابراین وظیفه رسانه هاست که در زمینه روشنگری و تبیین مسائل ورود پیدا کنند .

* واکنش ائمه جمعه سیستان و بلوچستان به طرح پیشنهادی حذف شرط رضایت همسر برای خروج زنان از کشور

همچنین برخی علما و ائمه جمعه سیستان و بلوچستان نیز این طرح را دارای اشکال شرعی می دانند و معتقدند هیچ کس نمی تواند خلاف قوانین اسلامی طرحی تصویب کند.

در این باره آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام برای مرد در زندگی خانوادگی یک نوع ولایت وجود دارد که زن بدون اذن شوهر مجاز برای انجام هر کار نیست مگر کارهایی که در دین مبین اسلام به عنوان واجب تعیینی بر عهده زن باشد در این باره می گوید: مجلس شورای اسلامی اصلا جایگاهی ندارد که بتواند صریح قانون اسلام را تصویب کند.
حجت الاسلام غلامرضا دهقان امام جمعه شهرستان خاش هم با اشاره به حذف شرط اذن ولی و همسر جهت دریافت پاسپورت و خروج زنان از کشور معتقد است: این طرح خلاف موازین شرعی و دینی است و شورای نگهبان باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد.
 
وی ادامه می دهد: خروج زنان از کشور باید با اذن پدر و یا همسر باشد چرا که در کشورهای بیگانه هر لحظه خطر زنان را تهدید می کند.
 
دیگر علما و ائمه جمعه سیستان و بلوچستان نیز این طرح موجب از هم پاشیدن بنیان خانواده می دانند و با تاکید بر این امر اذعان دارند: دشمنان اسلام از نظام حاکم بر حکومت اسلامی ترس دارند زیرا که قوانین اسلامی باعث کاهش آسیب های اجتماعی شده است و می خواهند فرهنگ غلط غربی را به خورد ما بدهند.
 
حال باید دید با وجود مشکلات عدیده ای که دولت در چهار سال دوم پیش رو دارد پرداختن به موضوعاتی از این دست و یا توجیه سند 2030 که به اذعان همه کارشناسان سندی منافی با فرهنگ جامعه ماست می تواند گره ای از مشکلات مردم باز کند یا کماکان اصرار دارد به موضوعات حاشیه ای همچون حذف اذن ولی و همسر برای زنان بپردازد؟!
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.