1396-05-28 18:29
708
0
42917
گزارشی از عامل فروپاشی خانواده‌‌ها؛

زندگی‌‌هایی که در حاشیه‌‌ی خیانت زوجین رنگ می‌‌بازند/ چرا یک مرد یا زن به مرز خیانت می‌‌رسد؟

خیانت در زندگی زناشویی نه تنها کانون خانواده را بر هم می‌‌زند بلکه موجب بی اعتمادی زوجین به همدیگر نیز می‌گردد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آناج، وقتی سخن از طلاق می‌‌شود، علت‌‌های مختلفی برای آن ذکر می‌‌گردد که در این میان عدم تعهد از بقیه حادتر می‌‌باشد. زوج‌‌‌هایی که در آغاز عهد و پیمانی راسخ می‌‌بندند اما این عهد و پیمان با مرور زمان دیگر مفهوم اصلی خود را از دست می‌‌دهد و سایه ننگ خیانت بر ارکان برخی زندگی‌‌ها سنگینی می‌‌کند.

گفته می‌‌شود که امروزه بیشترین علل طلاق، خیانت زوجین می‌‌باشد، شاید یکی از مهم ترین علل طلاق، خیانت ذکر شود که طرفین راهی جز جدایی پیش روی خود نمی‌‌بینند. عده‌‌ی کثیری بر این باور هستند که مسائل جنسی یا به نوعی نارضایتی جنسی منجر به خیانت می‌‌شود اما این تنها علت خیانت نمی‌‌تواند باشد چنان چه عدم درک زوجین از یک دیگر، بی‌‌توجهی و یا نارضایتی عاطفی هم می‌‌تواند منجر به خیانت گردد.

متاسفانه معضل خیانت چنان در جامعه ریشه دوانیده که هر خیانت در هر زندگی زناشویی حکایتی متفاوت برای خود دارد. در زمان حاضر که همه چیز رو به پیشرفت گراییده و دسترسی به دنیای مجازی آسان گشته، مردم به راحتی بادیدن سریال‌‌های خارجی که محتوای بیشتر آنها خیانت می‌‌باشد تحت تاثیر قرار می‌‌گیرند و الگوی زندگی آن‌‌ها را بر زندگی خود پیاده می‌‌نمایند.

احساس گناهی که طرفین از خیانت به همدیگر دارند آن‌‌ها را منصرف نمی‌‌‌سازد و وفاداری آن‌‌‌ها بیشتر نمی‌‌شود. خیانت‌‌هایی که هیچ منطق قابل قبولی بر آن‌‌ها استوار نیست و مردانی که با ایجاد رابطه به افرادی هم سن فرزاندانشان به همسرشان خیانت می‌‌کنند و زنانی که با مردان مجرد رابطه برقرار می‌‌کنند.

زمانی هم که خیانت در زندگی حاکم می‌‌گردد ستون‌‌های استوار زندگی فرو می‌‌ریزد و همه چیز رنگ می‌‌بازد. زوجین به نوعی از همدیگر فرار می‌‌کنند و رابطه زناشویی به سردی می‌گراید و طرفین رفته رفته به سمت فردی گرایش پیدا می‌‌کنند که وارد حریم خصوصی خود ساخته‌‌اند. چه اتفاقی در یک جامعه ایرانی می‌‌افتد که زنان و مردان ترجیح می‌‌دهند به راحتی سایه بی رحم خیانت را در زندگی استوار سازند؟

امیر احمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج ابراز می‌‌کند: برقراری یک ارتباط عاطفی و جنسی با فردی خارج ازسیستم خانواده، تحت عنوان خیانت اطلاق می‌‌شود.

وی خاطرنشان می‌‌سازد: خیانت می‌‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که طیفی گسترده از سردی روابط، سردشدن نسبت به یکدیگر، خود انگاره منفی نسبت به خویش، اعتماد به نفس پایین، داشتن اختلالات و مشکلات روانشناختی، ازدواج‌‌های اجباری، بر آورده نشدن نیازهای جنسی، انتقام گرفتن، هیجان خواهی و حتی مسائل اقتصادی را شامل می‌‌شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه نقش رسانه‌‌ها و اجتماع در دامن زدن به این بحران بسیار چشمگیر خواهد بود، ابراز می‌‌کند: چنانچه با عادی جلوه دادن این نوع مسائل توسط برنامه‌‌‌های تلویزیونی و یا توسط گروه دوستان و آشنایان قباحت این امر از بین می‌‌رود و شرایط برای انجام آن بسیار آسان‌‌تر می‌‌شود.

وی ادامه می‌‌دهد: به طور کلی هرگونه عدم رضایت از رابطه زناشویی چه از نظر عاطفی و چه از نظر جنسی می‌‌تواند به عنوان ماشه چکان برای اقدام به خیانت باشد؛ میزان اقدام به خیانت در هر دو جنس بسته به شرایط اجتماعی و فردی هر دو فرد می‌‌‌تواند متفاوت باشد اما در حالت کلی این میزان می‌‌تواند برابر باشد، خیانت در رابطه زناشویی طیف گسترده‌‌‌ای از سردی روابط، انتقام گیری تا طلاق را می‌‌تواند در پی داشته باشد.

احمدی از شایع‌‌ترین علائم خیانت سردی روابط زوجین، عدم تخصیص زمان کافی برای یکدیگر فارغ از شرایط ایجاد شده توسط شرایط کاری و خستگی‌‌های ناشی از آن، عدم توجه به نیازهای عاطفی و جنسی فارغ از ویژگی‌‌های شخصیتی و عواملی از این دست را بر می‌‌شمارد و در رابطه با راهکارهای مقابله با خیانت تاکید می‌‌کند: برقراری روابط عاطفی و متناسب با نیازهای هر یک از زوج‌‌ها، مطالعه و شناخت نیازهای زوجین، توجه و ایجاد محیط ایمن عاطفی، ایجاد شرایط ایمن روانی برای یکدیگر، داشتن تعهد، ارزشمند دانستن یکدیگر و اقدام متناسب با آن عواملی است که در تحکیم روابط موثر است.

 وی در پایان می‌‌افزاید: در بحران‌‌های زناشویی درباره مسئله طلاق بایستی در نظر داشت که شرایط فعلی حالتی به اصطلاح جهنم و جدایی حالتی به اصطلاح بهشت نخواهد بود و باید جوانب به صورت کامل بررسی شود، در صورت مواجهه با مسئله خیانت زوجین قبل از هر نوع اقدام بهتر است با یک روانشناس ملاقات کرده و شرایط و جوانب را بررسی کنند و از اقدام‌‌های عجولانه پرهیز نمایند.

خیانت مسئله‌‌ای نیست که یک جانبه به آن نگریست، بهتر است برای حل این معضل دو طرفین توسط روان پزشکان ،مشاوران مورد ارزیابی قرار گیرند تا دلایل اصلی خیانت روشن گردد. زوجین از همان آغاز زندگی مشترک باید آشنایی کامل از نیازهای روانی و جسمانی خود داشته باشند و هر گونه مشکل یا حرف خود را به طرف مقابل بازگو کنند پس نباید علت خیانت را تنها در یک مشکل خلاصه کرد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.