1396-07-01 16:34
995
0
44413
گزارشی از سقف‌هایی که آینده می‌سازند؛

وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در آستانه سال تحصیلی جدید

چند روزی است که دانشگاه‌های کشور میزبان دانشجویانی جوان و پرانگیزه از اقصی نقاط مختلف کشور هستند، قطعا دانشجویان در این میان داشتن یک سقف که بدون دغدغه بتوانند زیر آن دوران پر پیچ وخم زندگی دانشجویی را بگذرانند و سختی‌های فراق خانواده را برای آن ها قابل تحمل‌تر کند ضروری است.

به گزارش گلستان ما، زندگی خوابگاهی دورانی است که تا سالیان سال در ذهن بسیاری از دانشجویان که در خوابگاه زندگی می‌کنند، خواهد ماند. مرحله‌ای نوین در زندگی دانشجویان که آن‌ها را با تجربه‌های جدیدی آشنا می‌کند اما شیرینی‌ها و خاطرات زندگی خوابگاهی تنها یک روی سکه است و بر کسی پوشیده نیست که زندگی در خوابگاه به خودی خود با مشکلات و چالش های زیادی همراه است در این میان زمانی شرایط سخت و طاقت فرسا می‌شود که دانشجویان در کنار مشکلات زندگی خوابگاهی خواسته یا ناخواسته با مشکلات کمبود امکانات رفاهی،‌ وضعیت نامناسب خوابگاه ها نیز مواجه شوند چرا که معمولا موفق‌ترین دانشجوها، دانشجویان خوابگاهی هستند که برای ادامه تحصیل خود هر جا باشد شرایط را تحمل می‌کنند؛ هر چند مشکلات و شرایط بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور از لحاظ امکانات یکسان است اما لازم است توجه اساسی به زندگی خوابگاهی کرد تا شرایط به هر دلیلی موجب نشود که دانشجویی از ادامه تحصیل پشیمان شود.

آمادگی دانشگاه‌ها برای اسکان دانشجویان خوابگاهی

در همین راستا مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا از آمادگی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه ها برای اسکان دانشجویان در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و افزود: توجه به خوابگاه‌های دانشجویی از اولویت‌های برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است در واقع ما از سال ۹۴ که مسئولیت مدیریت این صندوق را بر عهده گرفتیم، ابتدا یک آسیب‌شناسی جدی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی کردیم. بر اساس این آسیب‌شناسی حدود ۵۰ هزار کمبود فضای خوابگاهی یا به نوعی ۲۰۰ کمبود خوابگاه در کشور داشتیم بر این اساس ۵۰ هزار دانشجو با مشکل خوابگاه مواجه بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تلاش‌های انجام شده در وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان، توانستیم موانع ساخت خوابگاه‌های دانشجویی را که در برنامه پنجم توسعه ذکر شده بود، برطرف کنیم. به‌طوری‌که گشایشی در ساخت‌وساز خوابگاه‌ها در برنامه ششم توسعه ایجاد شد و در حال حاضر بخش خصوصی و خیرین در این عرصه به‌صورت جدی و فعال وارد شده‌اند.

مهندس یزدانمهر یادآور شد: خوشبختانه بر اساس طرحی تمامی خوابگاه‌های دولتی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار گرفتند و بر اساس این ارزیابی حدود ۳۸درصد خوابگاه‌ها در رتبه‌های ۴ و ۵ قرار داشتند که با تمهیدات به‌کار گرفته شده، کمک‌های دولت و افزایش منابع صندوق رفاه، تمامی این خوابگاه‌ها به رتبه های بهتر ارتقاء یافتند.

به گفته وی، سال گذشته تعداد ۶۳ خوابگاه که در رتبه ۵ قرار داشتند به سطح پایین‌تر ارتقاء یافتند و امسال نیز تعداد ۴۶۳ خوابگاه که در رتبه‌های ۴ و ۳ قرار داشتند با مشارکت دانشگاه‌ها و کمک‌های ۵۰ درصدی صندوق رفاه دانشجویان ارتقاء خواهند یافت، به‌طوری‌که تعمیرات خوابگاه‌ها در تابستان شروع شد و دانشگاه‌ها در سال جاری به کارگاه عمرانی تبدیل شده بودند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان این‌که تمهیدات خوبی برای رفع مشکل کمبود خوابگاه‌ها در سال جاری اندیشیده شده است، گفت: علاوه بر اختصاص بودجه خوب به حوزه خوابگاه‌های دانشجویی در سال جاری، اعتباری به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان نیز از سوی صندوق رفاه دانشجویان و سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شده است که می‌تواند به عنوان سود تسهیلات دریافتی در ساخت خوابگاه، مشکل کمبود خوابگاه‌ها را تا حدودی برطرف کند.

وی همچنین گفت: برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و تعمیر و تجهیز آنها صورت گرفته تا خوابگاه های رتبه پایین به رتبه‌های بالا ارتقا یابند و حدود 600 خوابگاه دانشجویی که کار تعمیر آنها در تابستان امسال شروع شده بود در حال حاضر پایان یافته است و دانشگاه ها آماده اسکان دانشجویان خوابگاهی هستند.

افزایش 15 درصدی دانشجویان خوابگاهی/ ساخت خوابگاه متاهلین

دکتر خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افزود: ما به گونه ای برنامه ریزی کرده بودیم که بتوانیم به همه دانشجویان ورودی جدید خوابگاه اختصاص دهیم و مشکل خوابگاه در بدو ورود نداشته باشند اما متاسفانه با توجه به افزایش آمار 15 درصدی ورودی های جدید نیازمند به خوابگاه در مقایسه با سال گذشته،‌ موجب شده است تا حدودی کار مشکل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه خواجه نصیر طوسی در سال جاری برای حدود 1000 دانشجوی جدیدالورود خوابگاه در نظر گرفته بود اما در حال حاضر حدود 150 کمبود ظرفیت وجود دارد که البته این مشکل نیز با تلاش مسولان در حال رفع است.

دکتر خاکی صدیق با اشاره به تعمیر اساسی تمامی خوابگاه های دانشگاه خواجه نصیر، افزود: در سال جاری ساخت و سازهای جدیدی برای خوابگاه های متاهلین دانشگاه خواجه نصیرصورت گرفته است و خوابگاه های دانشجویان مجرد تعمیر و تجهیز شدند. بطوریکه طی سه سال گذشته با کمک صندوق رفاه دانشجویان هر تابستان بخشی از این تعمیر و بازسازی های اساسی صورت گرفت.

رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی افزود: در سال جاری توانستیم خوابگاه متاهلی جدیدی برای حدود 15 خانواده بسازیم که قرار است صندوق رفاه دانشجویان در این زمینه نیز به دانشگاه کمک کند.

بازسازی 70 درصد خوابگاه های دانشگاه/دانشجوی «بدون سقف» نداریم

دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با ایسنا از بازسازی و تعمیر حدود 70 درصد خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت:‌ کار نوسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی از سال گذشته آغاز شده است و خوشبختانه تا کنون حدود 70 درصد خوابگاهای این دانشگاه که اعتبار حدود 20 درصد آن از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تامین شده، ‌مورد بازسازی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه خوابگاه‌های سلامت و همت دانشگاه علامه که جمعیت بیش از ۲۱۰۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی را در خود اسکان داده‌اند با الگوی خوابگاه‌های سطح یک کشور طراحی شده‌اند و این خوابگاه‌ها از امکاناتی نظیر سالن‌های ورزش، کتابخانه، اینترنت رایگان پرسرعت و غیره مجهز هستند.

وی در ادامه از برنامه دانشگاه علامه طباطبایی برای ساخت مجتمع خوابگاهی دانشگاه خبر داد و گفت: کلنگ ساخت این مجتمع با ظرفیت ۸۰۰ نفر از دانشجویان تا پایان سال جاری زمین زده می‌شود و با ساخت این خوابگاه بتوانیم برخی از خوابگاه‌ها که استانداردهای لازم را ندارند جمع آوری کنیم و تا حدود 1000 نفر به ظرفیت خوابگاه های دانشگاه اضافه شود.

دکتر سلیمی افزود: اعتبار ساخت مجتمع فوق از بخش خیرین حوزه سلامت،‌صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و درآمدهای اختصاصی دانشگاه تامین خواهد شد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 3500 ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه وجود دارد و برای سال تحصیلی جدید هیچ دانشجویی حتی دانشجویان شبانه بدون خوابگاه نخواهند ماند.

افزایش 50 درصدی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر

دکتر سید احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه 35 درصد دانشجویان این دانشگاه خوابگاهی هستند، گفت:‌ یک سوم دانشجویان از شهرستان‌ها وارد دانشگاه امیرکبیر می‌شوند بنابراین بحث رفاهی آنها باید مورد توجه قرار بگیرد که خوشبختانه دانشگاه امیرکبیر با کمک صندوق رفاه تلاش‌های خوبی انجام داده است

وی همچنین از اختصاص بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه برای نوسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشگاه طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: برای سال جاری ظرفیت خوابگاه مجردی حدود ۱۵ درصد و ظرفیت خوابگاه متاهلی دانشگاه امیرکبیر ۳۵ درصد افزایش یافته است..

دکتر معتمدی خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه امیرکبیر توانستته خوابگاه‌های دارای رتبه‌های 3، 4 و 5 را ارتقا دهد، اگر چه در این زمینه با کمبودهای بودجه‌ای مواجه بودیم و ما اعتبارات تعمیر و تجهیز را به صورت کامل دریافت ننموده ایم و اگر هم چیزی دریافت کرده‌ایم به صورت اوراق بوده، اما تلاش کردیم تا با بودجه های جاری خود و کمک های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای ارتقا خوابگاه‌ها اقداماتی انجام دهیم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت بازسازی و تعمیرخوابگاه های دانشگاه امیرکبیر طی ۳ سال اخیر، اظهار کرد: ۱۸ خوابگاه از ۲۲ خوابگاه دانشگاه طی ۳ سال گذشته یا بطور کامل بازسازی و تجهیزات آن نوسازی شده است و یا با تعمیرات کلی و جزئی بهبود یافته است.

وی در ادامه در خصوص فرسوده بودن تجهیزات خوابگاه‌های دانشگاه نیز افزود: بخش قابل توجهی از تجهیزات خوابگاه‌ها شامل تخت خواب، یخچال، گاز، کمد و .... نوسازی و برتعداد آنها افزوده شده است بطوریکه اکثر اتاق‌ها مجهز به یخچال و فرش شده است. .

رییس دانشگاه امیر کبیر از افزایش 15 درصدی ظرفیت خوابگاه‌های این دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: سرمایه گذاری ساخت یک خوابگاه با ظرفیت 206 نفر و با اعتبار 10 میلیارد تومان صورت گرفته و کار ساخت آن را شروع کرده‌ایم و امیدواریم سال آینده افتتاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازسازی های صورت گرفته ۲۰۶ ظرفیت خوابگاهی جدید در ساختمان های قدیمی خوابگاهی این دانشگاه ایجاد شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: به طور میانگین برای ایجاد یک ظرفیت خوابگاهی در این دانشگاه ۲۵ میلیون تومان هزینه نیاز است که با ایجاد ۲۰۶ ظرفیت خوابگاهی جدید بر اساس بازسازی های صورت گرفته توانستیم ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در هزینه های دانشگاه صرفه جویی کنیم.

دانشجوی بدون خوابگاه نداریم / افزایش ظرفیت خوابگاهی دانشگاه تهران

دکترحسین به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه این دانشگاه تا قبل از مهر اسکان داده شدند و هیچ دانشجوی بدون خوابگاه نخواهیم داشت، اظهار کرد: دانشجویان دوره کارشناسی قبل از ورود به دانشگاه از طریق سامانه درخواست خود را ثبت کردند همچنین دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد نیز که از 20 مهر برای درخواست خوابگاه فرصت تقاضا داشتند وضعیتشان مشخص و همه آنها اسکان داده شده‌اند.

وی در ادامه از افزایش 250 نفری ظرفیت به خوابگاهای دانشگاه تهران در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه یک ساختمان 15 واحدی و یک واحد آپارتمانی 5 طبقه با ظرفیت 250 نفری به ظرفیت خوابگاهی دانشگاه اضافه شده است.

دکتر به نژاد از کمک 500 میلیونی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه تهران برای رفع مشکل خوابگاه متاهلی خبر داد و گفت: بر اساس این کمک توانستیم به 50 زوج دانشگاه خوابگاه بدهیم.

معاون د انشجویی دانشگاه تهران همچنین از بازسازی و تعمیر بیش از 70 درصد خوابگاه های این دانشگاه خبر داد و گفت: این اقدام با اعتبار 5 میلیارد تومان و کمک های صندوق رفاه دانشجویان طی سه سال گذشته صورت گرفت امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم تمامی خوابگاه ها را نوسازی کنیم.

کمک 400 میلیونی صندوق رفاه به نوسازی خوابگاه های دانشگاه

دکتر محمدعلی برخورداری در گفت و گو با ایسنا از اسکان و ساماندهی تمامی دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه خبر داد و افزود: بر اساس اعلام قبلی دانشگاه تعهدی برای ارائه خوابگاه به دانشجویان اطراف تهران ندارد که خوشبختانه به این متقاضیان نیز در سال جاری خوابگاه اختصاص دادیم.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی و تعمیر تمامی خوابگاهی دانشگاه علم و صنعت، تصریح کرد: حدود 10 تا 15 درصد ساختمان های قدیمی و فرسوده دانشگاه در سال جاری بازسازی شده است و تمامی خوابگاه ها دیگر نیز مورد تعمیر و تجهیز قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: بیش از یک میلیارد تومان هزینه برای بازسازی خوابگاه های دانشگاه صرف کردیم که 400 میلیون تومان آن از طرف صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پرداخت شده است.

افزایش 10 درصدی ظرفیت خوابگاه دانشگاه کردستان

دکتر عزیزی معاون دانشجویی دانشگاه کردستان و دبیر منطقه 5 آمایشی در گفت و گو با ایسنا، از افزایشی 10 درصدی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه کردستان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اجاره دو ساختمان با ظرفیت 400 نفر برای اسکان دانشجویان خوابگاهی ظرفیت خوابگاهی دانشگاه کردستان افزایش یافته است و درخواست دانشجویان دختر برای خوابگاه بصورت صددرصدی پوشش داده می شود و 50 درصد متقاضیان پسر نیز در خوابگاه اسکان داده شدند.

وی در ادامه از تعمیر و بازسازی خوابگاه های دانشگاه کردستان خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همراهی خوبی برای تامین اعتبار تعمیر و یا ساخت خوابگاه های جدید دارد بطوریکه این حمایت ها موجب شد امیدوار باشیم امسال نیز همانند سال گذشته تمامی متقاضیان را پوشش دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان از ساخت سه خوابگاه جدید هر کدام با ظرفیت 250 نفری در این دانشگاه خبر داد و گفت: این خوابگاه ها با حمایت بنیاد خیرین 15 خرداد، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و برخی اعتبارات دیگر ساخته در حال ساخت است که امیدواریم با بهره برداری از این خوابگاه‌ها تا سال 97 حدود 20 درصد ظرفیت خوابگاهی دانشگاه افزایش یابد.

کمبود 800 ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه/ فعال بودن 30 خوابگاه خودگردان

دکتر سید رسول عمادی معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان و دبیر کلان منطقه 4 در گفت و گو با ایسنا، از تعمیر و بازسازی 5 بلوک خوابگاهی این دانشگاخ در تابستان جاری خبر داد و افزود: این بلوک ها با ظرفیت 1800 نفر و با اعتبار چهار میلیارد تومان که قرار است صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بخشی از این هزینه ها را پرداخت کند، تعمیر و بازسازی شده است.

وی در ادامه به کمبود حدود 800 ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه بوعلی همدان اشاره کرد و گفت: بطور کلی 3800 نفر از دانشجویان در خوابگاه اسکان داده می شود اگر چه تلاش داریم تمامی ورودی های جدید را اسکان دهیم اما به دلیل کمبود خوابگاه دانشجویان کارشناسی روزانه پسر فقط چهار، دختر 6، کارشناسی ارشد 4 و دکتری تا 10 ترم می توانند از خوابگاه استفاده کنند این در حالی است که اگر 800 ظرفیت جدید به خوابگاه ها اضافه شود می توان تمامی دانشجویان دوره روزانه و شبانه را در خوابگاه اسکان دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی با تاکید بر اینکه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در رفع مشکلات خوابگاهی دانشگاه همکارای و تلاش خوبی دارد افزود: دانشجویانی که امکان اسکان آنها در خوابگاه های دولتی نباشد در خوابگاه های خودگردان و غیردولتی دارای مجوز اسکان داده خواهند شد که خوشبختانه 30 خوابگاه غیردولتی دارای مجوز در استان همدان وجود دارد.

دانشجویان بدون خوابگاه، در خوابگاه های خودگردان دارای مجوز بروند

دکتر مجتبی صدیقی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که ۷۱ دانشگاه کشور تلاش جدی در حوزه تعمیرات خوابگاه‌های خود داشته اند گفت: با هماهنگی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ۶۰۰ دانشجویی کشور تعمیرات اساسی در سال جاری داشتند که در مجموع ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده استکه البته ده میلیارد تومان از این اعتبار توسط صندوق پرداخت شده است .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طی دو سال‌ اخیر حدود ۱۴.۲ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است و همچنین ۷۲۱۷ ظرفیت به مجموع ظرفیت‌های خوابگاهی اضافه شده است.

دکتر صدیقی تاکید کرد: امسال برای اولین بار برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که اگر بخش غیر دولتی برای ساخت این خوابگاه ها اقدام کند سود صندوق رفاه دانشجویان در و سود وام آن مشارک خواهد کرد و خوشبختانه از ابتدای سال چند دانشگاه در این عرصه اقدام کردند.

رییس سازمان امور دانشجویان از اختصاص بودجه با عنوان کمک رهن به دانشگاه‌ها توسط این صندوق خبر داد و خاطرنشان کرد: صندوق رفاه دانشجویان تاکنون بیش از ۲۸میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‌ها با عنوان کمک رهن اختصاص داده است تا با کمک آن مشکل ‌کمبود خوابگاه‌ها را رفع کنند.

وی در ادامه افزود: با وجود تلاش های صورت گرفته برا رفع کمبود خوابگاهی دانشگاه ها اما همواره این کمبود در دانشگاه ها وجود دارد که برای کاهش این مشکلات ۳۲۰ خوابگاه غیردولتی وجود دارد که مجوز این خوابگاه ها توسط مراکز استان تایید شده و دانشجویان بدون خوابگاه می توانند برای اسکان به خوابگاه های خودگردان دارای مجوز بروند.

 زندگی دانشجویی در محیط خوابگاه یکی از بهترین فرصت‌ها برای رشد فکری و اجتماعی هر دانشجویی است که این دوران را تجربه می‌کند. بنابراین خوابگاه را نباید با مسافرخانه اشتباه گرفت، بلکه ایجاد یک شرایط مطلوب برای ادامه تحصیل حق اساسی هر فرد و دانشجو است که به باید به آن احترام گذاشت، اگر چه بر اساس اذعان دانشگاه ها طی دو سال اخیر اقدامات قابل توجهی با حمایت بخش های مختلف بخصوص صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای کاهش مشکلات خوابگاه ها و افزایش رفاه دانشجویی صورت گرفته است اما همچنان کمبود 75 هزار ظرفیت خوابگاهی در کشور وجود دارد و لازم است وزیر علوم آینده با توجه ویژه به این حوزه و ادامه سیاست های حمایتی صندوق رفاه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه، کاهش مشکلات خوابگاهی دانشگاه ها و استاندارد سازی آن گام بردارد چرا که بی توجهی به برای تامین سقف مناسب به دانشجویان علاوه بر زیر سئوال بردن عدالت آموزشی، ضربه ای سنگین به آینده دانشجویان و در نهایت توسعه کشور وارد خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.