1396-11-29 18:29
591
1
50659
یادداشت؛

معلمانه؛ ضرورت های آموزشی در دوران شبکه های اجتماعی و تکنولوژی

با رشد تکنولوژی و رشد سرسام آور شبکه های اجتماعی و وسعت فراگیرشان، لزوم بیداری و دقت نظر بیش از پیش داعیان فرهنگ و آموزش و تربیت نسل جدید، خودنمایی می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ ضرورت تجدید چاپ و ویرایش سالانه کتاب های درسی و منابع آموزش از آن جهت واجب به نظر می رسد که جای خالی بعضی مفاهیم، آموزش ها، ارزش ها و هنجارها احساس می شود و  درصورت عدم توجه به این جای خالی، نوآموز آنها را در جاهایی غیر از مدرسه و کتاب و خانواده جستجو می کند و در فضایی عاری از کنترل بزرگترها و فیلتر، هر آنچه نباید را می آموزد.

خوشبختانه در سال های اخیر با تغییر محتوای کتب درسی و افزایش سطح علمی آنها و تربیت نسل جدید معلمان و بروز کردن معلم کهنه کار، بسیار از معضلات از قبل پیش بینی شده و راه حل مناسبی هم اندیشیده شده است. اما چالش جدید نسل حاضر اینست که بسیار عجول و با شتاب به کمک هزاران منابع در دسترس در حال آموزش است. این آموزش و مفاد آن همیشه مطلوب و مفید نیست. اما با کمی تامل می توان بر ضعف ها چیره گشت. مطالب مطرح شده در ان نوشته را شاید بتوان مشتی از خروار به حساب آورد. آنها را اندکی ژرف تر و دقیق تر مورد کنکاش قرار داد.

1-تعریف زنگی به عنوان زنگ مطالعه و گنجاندن آن در برنامه هفتگی به صورت ملی و اجباری  ضرورت دارد.

هر ملتی که مطالعه را سرلوحه کار خویش قرار ندهد از هر جهت دچار فقر و عقب ماندگی خواهد شد. عادت به مطالعه را باید از سنین کودکی نهادینه کرد و بهترین مکان ها برای این منظور مدرسه و خانواده است. ارائه خلاصه ای از کتاب به معلم چه به صورت شفاهی یا کتبی می تواند انگیزه مطالعه و لزوم آن را در دانش آموز ایجلد نماید. حتی می توان کتابی تحت عنوان شیوه های درست مطالعه در کتب درسی گنجاند.

2.  زنگ هنر در مدارس بسیار مظلوم واقع شده است، وبا توجه به این بیت زیبا که «هنر نزد ایرانیان است و بس» لزوم پرداختن به این مقوله را دوچندان می کند. برای فعال کردن هر دو نیمکره مغز و افزایش میزان یادگیری هر فرد، باید تدابیری اندیشید که دانش آموزان بتوانند در زنگ هنر از هردو دست خود برای فعال کردن دو نیمکره مغز به صورت همزمان بهره بگیرند. یکی از این فعالیت ها سفالگری است، کار با وسایل برقی و الکتریکی ساده را هم می توان به عنوان گزینه های دیگر مورد بررسی قرار داد. خط هر فرد معرف میزان تحصیلات، تیپ شخصیت، کلاس اجتماعی و سطح علمی اوست. متاسفانه به این امر مهم، کم توجهی بسیاری شده است، دوره های خوشنویسی را می توان جدی تر در مدارس برگزار نمود.

3.  بلوغ زودرس چالش دیگری است که خانواده ها و معلمین هم با آن دست و پنجه نرم می کنند و هم نیاز به آموزش شفاف تری در این موضوع را حس می نمایند. هنر ورود به این دوران حساس، و گذر از آن به صورت مطلوب و موفق، اکتسابی است. می توان با برگزاری دوره هایی تحت همین عنوان هم والدین و هم دانش آموزان را با این مقوله بیشتر آنشا کرد، تا مادران در منزل بتوانند بیشتر فرزطندان پا به سن بلوغ گذاشته خود را درک نمایند و با کمک هم ازین مرحله مهم و سرنوشت ساز به سلامت بگذرند. بسیاری از معضلات این دوران تا آخر عمر با فرد می ماند و این در صورتی است که با آن منطقی برخورد نشود. آیا نمی توان با گنجاندن مطالبی ساده و قابل فهم در کتب بهداشت و سلامت در پایه های پنجم و ششم به پیشواز این دوران رفت و درک آن را برای نوجوانان ملموس تر کرد.

4.  نهادینه کردن واجبات دینی در دانش آموزان نیز ضرورت بعدی است.

با توجه به تفاوت سن تکلیف در دختران و پسران، اینگونه آموزش ها در مدارس دخترانه و پسرانه متفاوت خواهد بود. معلمین محترم می توانند ابتکار عمل را بدست گیرند و نقش و جایگاه معنوی را در زندگی فردی دانش آموزان با شیواترین بیان، نهادینه کنند. مثلا به آنها بگویند درست است که به سن تکلیف نرسیده ای ولی می توانی با خواندن یک وعده نماز در روز (مثلا فقط نماز صبح یا ظهر یا عصر ...) کم کم به شیرینی عبادت برسی. می توان جهت تشویق آنها جوایزی هم در نظر گرفت.

5.  تسلسل آموزش ها در پایه ها نیز یکی دیگر از ضروریات است.

هدفمند کردن آموزش مفاهیم در پایه های بالاتر و دنباله روی معلمان از شیوه های درست یکدیگر در سال های بعدی آموزش هر دانش آموز، مهر تاییدی است بر عملکرد معلم سال قبل و هم روشی است برای تثبیت آموخته های هر فرد.

6.  نظام بروکراسی (کاغذ بازی) در مدارس نیز از موضوعاتی که باید برایش چاره ای اندیشید.

متاسفانه و صد حیف که ایران در این زمینه بسیار پیشتاز است. محتوا و اصل را به کناری نهاده و به فرع و جزئیات می پردازد. و ارزش یک کار فرهنگی و تربیتی را در هفت خوان کاغذ بازی اداری از بین می برد.

نویسنده: سید عزیزه موسوی - آموزگار پایه سوم ابتدایی مدرسه شاهد جوادالائمه ناحیه 4 کرج

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.