1397-05-29 13:29
494
0
56234
گزارشی از مهم ترین فرمان اقتصادی رهبر انقلاب؛

از نگرانی برای معیشت مردم تا راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی/ مشکلات سکه و ارز از کجا شروع شد؟

رهبر انقلاب در طول سال های گذشته بارها و بارها نسبت به مشکلات اقتصادی هشدارهای لازم را داده و شاید اگر در چند سال گذشته شعار های اقتصادی ایشان که بارها بر آنها تأکید کردند را در کشور پیاده و عملیاتی می کردند امروز نه تنها سوداگران نمی توانستند به راحتی اقتصاد را در دست بگیرند بلکه دیگر دولت نگرانی بابت تحریم ها نداشت.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ حدود 5 ماه است که نوسانات بازار منجر به مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است؛ این روزها کارشناسان اقتصادی راه کارهای زیادی برای حل این مشکلات مطرح می کنند؛ عده ای این وضعیت را حباب دانسته و عده ای تأثیر تحریم های خارجی را بر قتصاد اینگونه می بینند.

در دیدار اخیر رهبر انقلاب با اقشار مردم محورهای اصلی این مشکلات اقتصادی از سوی ایشان برشمرده شد؛ اشان ضمن برشمردن مشکلات اقتصادی اخیر نشان دادند که به صورت دقیق اوضاع بازار را رصد کرده و از مشکلات معیشتی مردم آگاهی کامل دارند.

تبیین مشکلات اصلی معیشت مردم

ایشان در اولین محور از سخنان خود به این مشکلات پرداختند و فرمودند که مسئله‌ی اقتصاد؛ مشکلات معیشتی، امروز چیزی است که آحاد مردم، همه آن را احساس میکنند؛ یک بخشی از مردم هم بشدّت و واقعاً زیر فشارند؛ گرانی هست؛ در مواد غذایی، گوشت، تخم‌مرغ، مرغ، بقیّه‌ی چیزهای لازم در زندگی، اجاره بهای مسکن، در وسایل منزل، وسایل دیگر و امثال اینها، گرانی فراوان است.

ایشان ضمن اشاره به سایر اتفاقاتی که در بحث اقتصاد افتاده تأکید کردند که این مشکلات فشار زیادی به مردم می آورد؛ کاهش ارزش پول ملی کشور یکی دیگر از مشکلاتی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند موضوعی که امروز در لا به لای نوسانان نرخ سکه و ارز کمرنگ شده است و بیشتر به صورت شوخی در فضای مجازی با آن برخورد می شود.

تحریم‌ها عامل مشکلات کشور نیستند

در شرایطی که برخی از مسئولان داخلی برای فرار از پاسخگویی، مشکلات پیش آمده را ناشی از تحریم ها می دانند رهبر انقلاب تأکید کردند: کارشناسان اقتصادی کشور و بسیاری از مسئولین، متّفقند بر اینکه عامل این حوادث، تحریمهای خارجی نیست، عامل این حوادث، درونی است، مشکلات داخلی است. بسیاری از مسئولین هم این را بر زبان آورده‌اند، گفته‌اند. کارشناس‌ها هم تقریباً -تا آنجایی که بنده مطّلع شده‌ام- متّفق بر این معنا هستند.

بی تدبیری ها عامل اصلی مشکلات معیشتی مردم
رهبر انقلاب به سوء مدیریت های داخلی هم اشاره واضحی داشته و ضمن تأکید بر لزوم مدیریت داخلی تأکید کردند که تحریم ها بی اثر نیست اما عمده‌ی تأثیر، مربوط به عملکرد ماها است. ایشان همچنین افزودند: اگر چنانچه این عملکردها بهتر از این باشد، با تدبیرتر از این باشد، بهنگام‌تر از این باشد، قوی‌تر از این باشد که امروز هست، تحریمها اثر زیادی نمیگذارند؛ میشود علاج کرد و در مقابل تحریمها میشود ایستاد. بیشترِ مشکل، ناشی از مسائل درونی و داخلی خود ما است.

مشکلات سکه و ارز از کجا شروع شد؟

نکته جالب در فرمایشات اخیر رهبری ریشه یابی مشکلات سکه و ارز در چند ماه اخیر بود ایشان در این رابطه فرمودند: در همین قضیّه‌ی ارز و سکّه و این حرفهایی که این دو سه ماهه پیش آمد، خب، مبالغ زیادی -حالا گفتند مثلاً فرض بفرمایید هجده میلیارد دلار، اسکناس موجودِ ارز؛ برای کشور ما که در تهیّه‌ی ارز مشکل داریم و ارزها و پولهای خودمان را هم نمی‌توانیم از خارج وارد کشور کنیم و سخت است، هجده میلیارد رقم بالایی است- بر اثر بعضی از بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجّهی‌ها، آمد دست افرادی که از آن سوءاستفاده کردند.
این نکته چندین ماه پیش از سوی فعالان عرصه اقتصاد به مسئولان گوشزد شده بود که حجم انبوه نقدینگی در اختیار افراد محدودی قرار گرفته و این توزیع می تواند برای کشور مشکل ساز باشد؛ متاسفانه ریشه یابی و حل این مشکلات متولی های مخصوص به خود در کشور داشته که در سال های اخیر کم کاری ها منجر به بروز چنین اتفاقاتی شده است.

انتقاد رهبر انقلاب از روند ثبت سفارشات در کشور و عدم نظارت بر آن

رهبر انقلاب به روند ثبت سفارشات نیز در کشور انتقاداتی صریح داشته و در بخشی از بیانات خود فرمودند: یک نفری یک کالایی را ثبت سفارش کرد، یک کالای دیگر آورد؛ یک چیزی را درخواست کرد برای یک مقصودی، ارز را در آنجا مصرف نکرد؛ گفت میخواهم مسافرت بروم، نرفت؛ ارز را، یا آوردند -یک تعداد معدودی- استفاده کردند، یا به قاچاقچی فروختند [و او] ارز را برداشت برد خارج، یا به کسی فروختند که آن را احتکار کرد و نگه داشت تا گران بشود و بیاید به قیمت دو برابر و سه برابر بفروشد و به ثروت بادآورده [برسد].

ایشان در ادامه تأکید کردند: خب اینها مشکلات مدیریّتی است؛ این ربطی به تحریم ندارد. مسئولین محترم کشور، به این معنا اذعان دارند؛ قبول دارند که مشکلِ این‌جوری هست؛ بنابراین بسیاری از مشکلات از این قبیل است. مشکلات، مربوط به نحوه‌ی مدیریّت ما و نحوه‌ی سیاست‌گذاریِ اجرایی ما است.

توزیع غلط سکه و اثرات آن بر روند اقتصادی کشور

رهبر انقلاب نسبت به توزیع بدون نظارت و پشتوانه سکه در بازار هم اشاره ای داشته و سوء مدیریت را عامل گرانی سکه دانستند؛ ایشان در این خصوص فرمودند: ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد.

رهبر انقلاب با اشاره به اقدامات اخیر قوه قضائیّه در این راستا هم تصریح کردند: نباید دیگران را متهم کرد؛ قوه قضاییه در این راستا اقداماتی انجام داده که قابل تحسین است؛ بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمیگوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمیگردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت میکنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت. وقتی این‌جور قیمت ارز ترقّی پیدا میکند -یعنی قیمت ریال می‌آید پایین- خب برای آن کارمندی که روزمُزد است یا حقوق اندکی دارد، دیگر چیزی باقی نمیماند. قیمت ریال وقتی آمد پایین، قیمت پول ملّی وقتی آمد پایین، مشکلات همین میشود که ملاحظه میکنید. خب، این یک نکته که بنابراین، تحریمها اثر دارند -نه اینکه اثر ندارند- امّا عمده‌ی تأثیرِ سوء، مربوط به نحوه‌ی اقدام ما و مدیریّتها است.

در کشور بن بست اقتصادی وجود ندارد

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد زیرا مشکلات کشور شناخته‌شده است و برای همه‌ی آن‌ها نیز راه‌حل‌های شناخته‌شده‌ای وجود دارد و فقط باید مسئولان کمر همت ببندند.

ایشان با تأکید بر اینکه اغلب این راه‌حل‌ها قبلاً در شعارهای سال و سیاست‌های کلی اعلام شده بود، افزودند: بنابراین مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد و این‌گونه نیست که دشمن و برخی افراد دنباله‌رو او، در داخل و در رسانه‌ها خبیثانه تبلیغ کنند که کشور به بن‌بست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد.

انتقاد رهبر انقلاب از انفعال مسئولان اقتصادی کشور

انفعال مسئولان اقتصادی موضوعی بوده که در ماه های اخیر صدار همه مردم را درآورده است؛ متاسفانه مجلس هم در این راستا اقدام در خوری انجام نداده و وزرای کم کار و ناتوان دولت همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی هستند که راه حلی برای برون رفت از آنها ندارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: برخی می‌گویند علت مشکلات فعلی در بازار و کسب‌وکار این است که چون فعالان اقتصادی از زمان آغاز تحریم‌ها یعنی نیمه‌ی مرداد و یا نیمه‌ی آبان مطلع بودند، کارهایی انجام دادند؛ حالا سؤال این است که اگر فعالان اقتصادی مطلع بودند و کارهایی کردند، مسئولان دولتی هم باید خود را برای مقابله با تحریم بیشتر آماده می‌کردند.

نقدینگی و سر درآوردن آن از جیب عده ای محدود

ایشان، نقدینگی عظیم را یکی از مشکلات اقتصادی کشور و ناشی از سیاست‌های اشتباه دانستند و گفتند: همان‌گونه که در عید فطر خطاب به مسئولان گفتم، باید این نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن هدایت شود و اگر چنین کاری انجام شود، نقدینگی که امروز یک تهدید است، به فرصت تبدیل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همواره از دولت‌ها حمایت کرده‌اند و از این دولت نیز حمایت می‌کنند، خاطرنشان کردند: بار دیگر به مسئولان دولتی سفارش مؤکد می‌کنم که با فکر و برنامه‌ریزی و مشورت با افراد آگاه، راه‌های سوق دادن نقدینگی به سمت تولید را پیدا کنند.

ایشان با اشاره به نامه‌ی هفده سال پیش خود به سران سه قوه برای مقابله با فساد، افزودند: فساد یک اژدهای هفت‌سر است که باید با آن به‌طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می‌شود، قطعاً جیغ‌ودادهایی از گوشه‌وکنار بلند می‌شود.

مهم ترین فرمان اقتصادی کشور در جلسه اخیر ایشان به رقم تصور عده ای که گمان می کردند مبارزه با مفاسد اقتصادی است، رونق تولید داخل و سوق دادن نقدینگی به این بخش است؛ در شرایطی که مردم مشکلات مالی کمتری داشته باشند و کشور درگیر مشکلات اقتصادی نباشد قطعاً مبارزه با مفاسد اقتصادی راحت تر و سریع تر از سوی قوه قضاییه انجام می گیرد.

سوق دادن نقدینگی به بخش های تولیدی تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی است؛ در شرایطی که ذخایر ارزی کشور با محدودیت مواجه شده و از طرف دیگر فروش نفت ایران روز به روز محدود و محدود تر می شود اگر تولید رونق پیدا کند نه تنها صادرات کشور افزایش پیدا کرده و تعداد زیادی از بیکاران در کشور صاحب شغل می شوند بلکه ارز مورد نیاز کشور وارد کشور می شود؛ از طرف دیگر مسئولان مجبور نیستند برای واردات کالاها ارز را از کشور خارج کنند.

رهبر انقلاب در طول سال های گذشته بارها و بارها نسبت به مشکلات اقتصادی هشدارهای لازم را داده و شاید اگر در چند سال گذشته شعار های اقتصادی ایشان که بارها بر آنها تأکید کردند را در کشور پیاده و عملیاتی می کردند امروز نه تنها سوداگران نمی توانستند به راحتی اقتصاد را در دست بگیرند بلکه دیگر دولت نگرانی بابت تحریم ها نداشت.

بر اساس گفته مسئولان از امروز تا زمان اجرایی شدن تحریم های آمریکا علیه ایران حداقل یک سال زمان وجود دارد از طرف دیگر انبارهای داخلی کشور کفاف نیازهای کشور را به خوبی می دهند؛ این یک سال بهترین زمان است تا در حالی که قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی برخورد می کند، دولت زمینه انتقال نقدینگی به بخش تولیدی را فراهم کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.