1397-09-19 09:13
476
0
59405
گزارشی از ابعاد مختلف یک تسویه حساب مالی؛

قتلی که دشمن آن را «ترور» نام نهاد/ سناریوی زندگی فیلمساز و کارگردان محبوب کشورمان برای همیشه بسته شد!

عصر روز جمعه گذشته «رحیم ذبیحی» فیلمساز و کارگردان مشهور و محبوب کشورمان و صاحب فیلم «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» که نامزد بهترین فیلم مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم شده بود، در مرز بانه به قتل رسید.

به گزارش گلستان ما به نقل از کُردتودی، عصر جمعه گذشته یک دستگاه خودروی سواری در جاده روستای «نیزه رود» از توابع شهرستان بانه و در ۵ کیلومتری شهر بانه به دلیل نامعلومی از جاده منحرف می‌شود و به دره نه چندان عمیقی در حاشیه این جاده روستایی سقوط کرده و سپس دچار آتش سوزی می‌شود.

رسول کرمی‌چگینی فرمانده انتطامی شهرستان بانه ضمن تایید کشته‌شدن دو نفر در داخل خودرو، گفت: کارشناسان انتظامی و پلیس راه پس از گزارش این حادثه بلافاصله در محل حاضر شدند و هم اکنون مشغول بررسی علت آن هستند.

در تحقیقات اولیه مشخص شده است که خودرو سوخته متعلق به رحیم ذبیحی فیلمساز و کارگردان نام‌آشنای بانه‌ای است که سند و مالکیت آن به نام همسرش بوده است و برخی افراد و منابع محلی این احتمال را مطرح می‌کنند که دو نفر سرنشین خودرو قبل از حادثه به قتل رسیده‌اند و سپس در جریان یک صحنه‌سازی خودروی آنها به دره سقوط کرده است.

در این میان گفته می‌شود، هر دو سرنشین در بخش عقب کابین سرنشین و به عبارتی در صندلی عقب خودرو بوده و دست‌های هر دوی آنها از پشت بسته شده است که این موضوع احتمال قتل آنها را قوت می‌بخشد.

قتلی که ترور نام نهاده شد!

اما پس از انتشار این خبر، کانالهای معاند بلافاصله دست به کار شدند و کشته شدن این فیلمساز بانه ای و برادرش را ترور قلمداد کردند و در اظهارات عجیبی عنوان کردند؛ «هنرمند رحیم زبیحی فیلمساز کرد اھل بانە و برادرش کیوان روز جمعە پس از کشتە شدن توسط ماموران اطلاعات درون خودرو سوزاندە شدند. ھنرمند رحیم زبیحی کە در فستیوال فیلم دھوک کردستان عراق خوش درخشیدە بود، تحت فشار قرار گرفتە بود تا در ماموریتی برون مرزی مشارکت کند. منبعی نزدیک بە این قربانی می گوید کیوان برادر رحیم جزو ھمکاران ادارە اطلاعات بانە بودە و واسطە شدە بود تا ھمراە با برادرش در کردستان عراق در عملیاتی اطلاعاتی شرکت کنند. ولی رحیم حاضر بە انجام این عملیات نشدە و منابعی در اربیل را از نقشە اطلاعات با خبر کردە بود. صحنە پردازی تصادف و سوختە شدن ماشین کە در تصویر می بینید سناریوی اطلاعات بانە است».

فیلم رحیم ذبیحی نامزد بهترین فیلم مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

رحیم ذبیحی در سال 1381 اولین فیلم کوتاه خود را به نام«هاوار» ساخت که در جشنواره های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینما قرار گرفت.

دریافت دیپلم های افتخار متعدد از دست سینماگران برجسته کشورمان و کسب جوایز از جشنواره های معتبر بین المللی به خاطر ساخت فیلم هایش در کارنامه کاری این فیلم ساز جوان و متعهد نشانه توانمندی او در ساخت فیلم بوده است.

آخرین ساخته رحیم ذبیحی فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» می باشد که یک فیلم مستند 40 دقیقه ای است و در سال 1390 برای صدا و سیمای مرکز کردستان تهیه و تولید شده بود.

این فیلم نامزد بهترین فیلم مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) بود که همزمان با هفته دفاع مقدس در روزهای 3 تا 7 مهر ماه جاری به مرکزیت استان کرمان در 64 منطقه مرزی در 16 استان کشور و 9 کشور جهان برگزار ‌شد.

فیلم مستند «سنگ مزاری برای برادر شهیدم» همچنین در هشتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در شهر مشهد مقدس و در بخش مسابقه ملی جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و در ششمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» تهران 1391 نیز موفق به کسب رتبه برتر در بخش جنگ شد.

همزمان با این رویداد و از عصر جمعه، رحیم ذبیحی هنرمند بانه‌ای و کیوان ذبیحی برادرش مفقود شدند و به عقیده غالب شهروندان، اجساد به جا مانده در خودرو متعلق به این دو برادر بانه‌ای بوده است.

شایان ذکر است، اداره‌کل ارشاد اسلامی کردستان هم فوت این هنرمند بانه‌ای را اطلاع‌رسانی کرده بود و همچنین دو جسد سوخته داخل خودرو برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی تحویل داده شد.

دستگیری قاتل رحیم ذبیحی

فرماندار بانه شب گذشته در همین رابطه اعلام کرد: با تلاش و پیگیری نیروهای انتظامی و با همکاری دستگاه قضایی این شهرستان، قاتل رحیم و کیوان ذبیحی در کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر شد و به قتل اعتراف کرد.

محمد فلاحی با قدردانی از اقدام سریع و به موقع نیروهای انتظامی و دادستانی شهرستان بانه در این زمینه افزود: قاتل در اعتراف خود دلیل این جنایت را اختلافات مالی عنوان کرده است.

طبق اطلاعات بدست آمده قاتل فردی بنام «اکبر عباسپور مراغه ای» بوده و قبل از به قتل رساندن مقتولین بوسیله مواد بیهوش کننده آنها را بیهوش وسپس مقتولین را به سمت جاده نیزه رود برده وباآتش زدن خودروی مرحوم رحیم ذبیحی و باریختن بنزین روی ماشین، آنها را به قتل می رساند.

رحیم ذبیحی از هنرمندان محبوب کشور

رحیم ذبیحی، کیوان ذبیحی و دیگر برادران وی فرزندان مصطفی ذبیحی از بازاریان قدیمی و خانواده‌های سرشناس و خوشنام بانه‌ای هستند؛ به ویژه آنکه موفقیت‌های رحیم ذبیحی در زمینه فیلمسازی و پیش از آن در حوزه تئاتر و نمایش از جمله طنز، وی را به عنوان یکی از هنرمندان محبوب و پیشکسوت کرد مطرح نموده است.

مراسم تشیع پیکر برادران ذبیحی امروز (یکشنبه) از مسجد جامع شهر بانه تشییع و در قطعه هنرمندان سلیمان‌بیگ این شهر به خاک سپرده خواهد شد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.