1397-12-02 10:35
455
0
61353
گزارش؛

درخواست وزارت‌خارجه برای خرید «۵۲۵ کت و شلوار درجه یک» و ۷۰۰ گلدان رز

۶۳ کارتن آب میوه، ۴۷۰۰ دستمال کاغذی، صدها بسته کافی میت و قهوه گلد، ۳۰۰ کیلو چای مرغوب و ۷۰۰ گلدان رز بخشی از مایحتاج مورد نیاز وزارت خارجه است که طی هفته های اخیر درباره آن اعلام نیاز کرده است.

به گزارش گلستان ما، وقتی دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی، رقم بودجه وزارت امورخارجه را در مقایسه با سال ۱۳۹۷ به دو برابر افزایش داد، تصور این بود که در کنار افزایش نرخ ارز که در برخی مواقع، دست وزارت خارجه را برای فعالیت‌های روزمره‌اش می‌بست، شاید کارهای مهم‌تر و بزرگتری قرار است در سال جدید در این وزارتخانه اتفاق بیفتد.

وزارتخانه‌ای که در سال‌های اخیر انتقاد به نحوه عملکرد آن کم نبوده اما به جز هزینه‌های حقوق دریافتی دیپلمات‌های کشورمان که حدوداً بین ۳۶ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماه است، بقیه موارد آن همچون بسیاری دستگاههای دیگر، شفاف نبود. البته با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در کشورهای خارجی، قطعاً بخش زیادی از حقوق دریافتی سفرا و کارمندان سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، خرج امور روزانه آنها می‌شود.

اگر چه برخی مسئولان اجرایی، افزایش بودجه این وزارتخانه را به موضوعاتی مانند «همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی، مرکز آموزش روابط بین‌الملل و هزینه‌های ضروری نمایندگی‌های خارج از کشور» مربوط کرده‌اند اما انگار این وزارتخانه هزینه‌های دیگری هم دارد که مانند هزینه‌های عنوان شده، خیلی هم به گوش مردم و رسانه‌ها آشنا نیستند.

ظریف چندی پیش با انتقاد از بودجه وزارت امور خارجه گفت: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ١١٠٠ میلیارد تومان است یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه های فرهنگی کشور»

بودجه وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۷ بودجه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۸
۱۲.۳۲۵.۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۲۶.۶۶۴.۵۶۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال

به همین خاطر، بررسی‌های مشرق سراغ هزینه‌های این اهالی یقه دیپلماتیک در محل کار رفته که اگرچه کارهای مهمی انجام می‌دهند اما ظاهراً خرج اداره جات شان هم با بقیه ادارات و مردم هم متفاوت است. این بررسی که عمدتاً از سامانه تدارکات الکترونیک دولت انجام گرفته، حاوی نتایج جالب و قابل تاملی است که مهمترین آنرا می‌توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

کت و شلوار درجه یک: ۵۲۵ دست!

آگهی مربوطه در ۲۳ دی ماه از سوی وزارت خارجه اعلام و در آن عنوان شده این دستگاه دولتی نیازمند ۵۲۵ دست کت و شلوار مرغوب درجه ۱ به همراه ۵۲۵ پیراهن درجه یک و ۵۲۵ جفت کفش درجه یک است. در عین حال، ۳۵ دست مانتو و شلوار و ۳۵ جفت کفش زنانه نیز درخواست شده تا از سوی شرکت های علاقمند، نمونه و قیمت پیشنهادی ارائه شود. طبق این آگهی، تاریخ نیاز به کالا نیز ۱ روز بعد یعنی ۲۴ دی ماه، تعیین شده است.

بنابر گزارش مشرق، اگر وزارت خارجه از کت و شلوارهای دوخت شرکت های داخلی استفاده کند (که به احتمال زیاد و با توجه به قوانین مصوب، همین طور است) هر عدد کت و شلوار هاکوپیان یا گراد به قیمت میانگین حدوداً ۲ میلیون تومان به فروش می رسد و بر این اساس، قریب ۱ میلیارد تومان هزینه برای خرید این کت و شلوارها - غیر از پیراهن و کفش و مانتوهای درخواست شده- بودجه لازم خواهد بود.

طبیعتاً بدون نیاز به چنین تعداد دقیقی برای خرید کت و شلوار و اقلام زیر، نیازی به استعلام و درخواست دریافت نمونه و قیمت برای آن، عقلانی نخواهد بود.

نوشیدنی‌ها: از قوه گُلد (Gold) تا آبمیوه!

در اگهی بعدی، نوشیدنی های مورد نیاز وزارت خارجه درج شده که شامل ۴۰۰ شیشه قهوه ۱۰۰ گرمی "گلد" است. این درخواست در ۲۸ بهمن ماه اعلام شده و متقاضیان تا ۷ اسفندماه مهلت دارند، آنرا تحویل کارشناس مربوطه در وزارت خارجه بدهند. قیمت هر کدام از این محصولات ۱۰۰ گرمی حدود ۵۵ هزار تومان قیمت دارند که برای خرید آن، وزارت خارجه باید ۲۲ میلیون تومان هزینه کند.

در کنار این قهوه ها، درخواست خرید "کافی میت" ۴۰۰ گرمی به میزان ۵۰۰ عدد نیز صادر شده که قیمت آن نیز در بازار حدود ۳۷ هزار تومان است و باید تا ۳۰ بهمن، تحویل نماینده خریدار شود. این درخواست، قریب ۱۸ و نیم میلیون تومان، هزینه به همراه دارد.

در کنار این نوشیدنی های گرم، دستگاه دیپلماسی خواستار خرید ۱۰ کارتن آب پرتقال، ۱۰ کارتن آب آناناس، ۱۰ کارتن آب انبه، ۱۵ کارتن آب آلبالو، ۱۰ کارتن آب انار و ۸ کارتن آب سیب جمعاً به میزان ۶۳ کارتن شده است که این فراخوان مربوط به نیمه دی ماه امسال است. در آگهی مذکور تاکید شده که تمامی آبمیوه ها باید از نوع سن ایچ و به صورت ۱ لیتری باشند و حداقل ۸ ماه دیگر، تاریخ مصرف داشته باشند.

متفرقه ها: ۷۰۰ گلدان رز و ۴۷۰۰ دستمال کاغذی

اما روحیه کارمندان و مهمانان وزارت خارجه، نیازمند ۳۰۰ گلدان رز مینیاتوری، رز نسترن به میزان ۲۰۰ گلدان و رز مهندسی قرمز و سفید به میزان ۲۰۰ گلدان است که بررسی سایت های مربوطه نشان می دهد هر شاخه درجه ۱ آن حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر شاخه درجه ۲ حدوداً ۳,۵۰۰ تومان قیمت دارد اما مجموع ۷۰۰ گلدان مورد نیاز وزارت خارجه را نمی توان به صورت دقیق تخمین زد.

۳۰۰ کیلو چای عطری از برند گلستان، ۲ هزار عدد دستمال رولی کاغذی، ۲۷۰۰ عدد دستمال کاغذی حوله ای بزرگ، ۱۰۰۰ لیتر مایع ظرفشویی و ۱۰۰۰ لیتر مایع دستشویی با برند "اوه" از دیگر استعلام های وزارت خارجه در هفته های اخیر است که به نظر می رسد برای تامین ملزومات مورد نیاز برای سال آینده باشد.

همین چند هفته پیش بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تحلیل بودجه سال آینده وزارت خارجه، از این نهاد خواسته بود با صرفه جویی و تعدیل در برخی هزینه ها و امکانات، تلاش کند با مشکل منابع مواجه نشود و حال باید دید، این تعداد کت و شلوار و قوه و کافی میت، نسبت به امسال و سال گذشته، با کاهش و صرفه جویی چند درصدی همراه بوده است!؟

منبع: مشرق

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.