1397-12-26 12:21
468
0
61947
یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد:

وام ۱۰۰ میلیونی ساخت مسکن هنوز ابلاغ نشده است/ تعادل در عرضه و تقاضا با افزایش ساخت و ساز

یک کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت مسکن از ۱۸ ماه پیش روند رو به رشد خود را آغاز کرد، سقف تسهیلات ساخت مسکن و شرایط پرداخت آن هیچ تغییری نکرده است، پس باید سیکل معیوبی که سالیان سال در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن داریم، تغییر کند.

به گزارش گلستان ما، بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها در سال جاری موجب شد تا قدرت خرید مردم به صورت چشمگیری کاهش یابد و از طرفی با توجه گرانی مصالح ساختمانی میزان ساخت و ساز به نسبت قبل اُفت کند که برای بهبود شرایط این بازار شورای پول و اعتبار در نیمه اسفند ماه سال جاری میزان تسهیلات ساخت مسکن را به صورت انفرادی به ۱۰۰ میلیون تومان رساند که براین اساس مقرر شد تا قابلیت انتقال سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران این واحد‌ها در کلیه بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها برای شهر تهران افزایش یابد.

به علاوه این اقدام در راستای حمایت و تشویق ساخت و ساز واحد‌های کوچک و متوسط مقیاس با حداکثر زیر بنای ۱۰۰ متر صورت گرفته و امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحد‌های ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکان پذیر شد؛ هر چند که این اقدام با توجه به شکاف عمیق در عرضه و تعادل مسکن در کشور دیر هنگام صورت گرفت، ولی بلند بدون اقساط آن می‌تواند تا حدودی شرایط ساخت و ساز را در بازار مسکن سامان دهد.

در این رابطه احمد سرحدی کارشناس بازار مسکن بیان کرد: میزان تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن تهران چندان بالا نیست که بتواند قدرت خرید متقاضیان کم درآمد را افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: وقتی تسهیلات مسکن به نام خریدار منتقل شود، خریدار نمی‌تواند از تسهیلات دوم استفاده کند، این مصوبه زمانی می‌تواند مفید باشد که تسهیلات تکمیلی نیز برای آن دیده شود، به عبارتی علاوه بر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات منتقل شده از سازنده به نام خریدار، دولت راهکاری برای دریافت یک وام دیگر به خریدار ایجاد کند تا در کنار تسهیلات اول یک تسهیلات تکمیلی خرید نیز بتواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: قیمت مسکن از ۱۸ ماه پیش روند رو به رشد خود را آغاز کرد، سقف تسهیلات ساخت مسکن و شرایط پرداخت آن هیچ تغییری نکرده است، پس باید سیکل معیوبی که سالیان سال در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن داریم، تغییر کند.

براساس گزارش میزان، ابلاغیه پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی ساخت و ساز در تهران هنوز صورت نگرفته است و در این راستا دولت باید اهتمام بیشتری برای پرداخت تسهیلات به متقاضایان در زمینه ساخت و ساز به خرج دهد تا با وجود اُفت ساخت مسکن در سال جاری تقاضا بیش از این از عرضه سبقت نگیرد و با تعادل در این بخش شاهد ثبات در قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

منبع: میزان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.