1398-01-31 11:28
752
0
62699
گزارش سفر روحانی به استان‌های سیل‌زده؛

وقتی فهمیدم ارتباط ما با پلدختر قطع است تا صبح چند بار بیدار شدم و قرآن خواندم/پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود/دولت خسارت‌های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد

رئیس جمهور امروز به منظور بررسی وضعیت استان های سیل‌زده به لرستان و ایلام سفر کرد. وی در ادامه سفر یک روزه خود عازم خوزستان شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رهیاب، حجت الاسلام حسن روحانی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده دو استان لرستان و ایلام، ظهر امروز به منظور بازدید از مناطق سیل زده و بررسی آخرین اقدامات برای مقابله با سیل در خوزستان از طریق فرودگاه اهواز وارد این استان شد.

این دومین سفر رئیس جمهور به خوزستان پس از وقوع سیل از ابتدای فروردین ماه امسال است.
 

روحانی در جمع مردم ماژین:

دولت خسارت‌های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد

به گزارش ایلام بیدار، "حسن روحانی"، رئیس جمهور لحظاتی پیش به منظور بازدید از مناطق آسیب دیده شهرستان سیل زده دره شهر با استقبال مسئولان ارشد استان وارد بخش ماژین شد.

وی در جمع مردم بخش ماژین گفت: دولت با همکاری مردم، سپاه، ارتش و سایر ارگان ها خسارت های ناشی از سیل را جبران خواهد کرد.

روحانی اظهار کرد: خانه هایی که در جریان سیل اخیر نیازمند بازسازی هستند، مرمت خواهند شد.

رئیس جمهور افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده شود و همه دستگاه‌ها و نهادها زیر نظر او عمل کنند لذا وزیرکشور عهده دار این مسئولیت است.

وی ادامه داد: دولت برای تهیه اثاثیه منازل آسیب دیده در حد لازم کمک خواهد کرد.

روحانی بلافاصله از روستای شوره این بخش که بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیده بود، بازدید کرد.

بخش ماژین شهرستان دره شهر در جریان سیل بیشترین خسارت را در استان ایلام متحمل شد و بسیاری از زیرساخت های این منطقه از بین رفت.

بر اساس ارزیابی های اولیه بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت در جریان این سیل زیرساخت های ارتباطی و بخش کشاورزی استان ایلام وارد شد.

براساس این گزارش، وزیر اطلاعات، وزیر کشور، وزیر راه و مسئول دفتر رئیس جمهور وی را در این بازدیدها همراهی می کنند.

رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه خود عازم خوزستان شد.

***

لرستان

روحانی در جلسه مدیریت بحران لرستان:
پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود

رئیس جمهور صبح امروز وارد فرودگاه خرم‌آباد شد و مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از مسئولان ارشد استانی قرار گرفت.

وی در ادامه بررسی روند رسیدگی و ساماندهی مناطق سیل‌زده به لرستان سفر کرده و در بدو ورود، جلسه ستاد بحران استان بدون حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان لرستان با بیان این که بسیار روز مبارکی است در شب میلاد باسعادت منجی عالم بشریت هستیم که همه امیدها برای آینده جهان، کشورمان، همه مسلمانان و همه انسان‌ها در سایه ظهور خواهد بود،گفت: ما هر قدمی که برمی‌داریم باید زمینه را برای آن ظهور آماده‌تر کنیم.     

وی با تأکید بر این که یک ساختمان عظیم و بزرگی اگر به ما بگویند باید ساخته شود که این ساختمان زندگی مردم را متحول می‌کند همه تلاش می‌کنیم زمین و نقشه را آماده کنیم،گفت: نمی‌توانیم همه دست‌به‌دست هم بدهیم و بگوییم به دست یک شخصیت درست می‌شود باید همه تلاش کنیم.       

رئیس‌جمهور با بیان این که همه باید تلاش کنیم در زندگی‌مان گامی را برای روز ظهور فراهم بیاوریم،گفت: امسال یک حادثه ویژه و خاصی بود، یادم می‌آید از تعبیر حضرت امام(ره) در هفته‌های اول انقلاب که آخر سال 57 بودیم فرمود امسال سال پرنعمت و پرزحمتی بود، این تعبیر امام(ره) بود در مورد سال 57 که از یک نظر آن‌همه کشتار، زندان، 17 شهریور، تاسوعا، عاشورا و حوادث بسیار سخت، پیچیده، دلهره‌آور و هرلحظه معلوم نبود چه می‌شود.     

روحانی با اظهار این که سال 57 بسیار سخت بود ولی ازنظر نعمت بهترین سال تاریخ ایران بود،خاطرنشان کرد: سال57 به تعبیر حضرت امام(ره) سخت‌ترین سال بود، اقتصاد، زندگی و جان مردم، آن‌ها که مجروح شدند جانباز شدند، امسال نیز به تعبیری سال پرنعمت و زحمت است،نعمت امسال بسیار بالاست،آب را وقتی نازل می‌کند یعنی نشاط را نازل می‌کند، رقم بسیار بالایی نسبت به سال‌های پیش چقدر آب وارد سرزمین ایران شده است.     

وقتی فهمیدم ارتباط ما با پلدختر قطع است تا صبح چند بار بیدار شدم و قرآن خواندم

رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان گفت: ۱۲فروردین که استاندار به من گفت ارتباط ما با پلدختر قطع است خیلی نگران شدم رفتم قرآن خواندم و دعا کردم و تا صبح چندبار تماس گرفتم که به من خبر دادند تلفات جانی نداشته‌ایم و من خیلی خوشحال شدم.

وی افزود: اینکه اگر چه کار می‌کردیم خسارت کمتر می‌شد این مرحله دوم است که ماه های بعد به آن می‌پردازیم و از جمعی متخصص خواسته‌ام تا ظرف ۶ماه گزارشی ملی دراین باره به ما بدهند.

روحانی با اشاره به ساخت کشتی توسط حضرت نوح نبی، اظهار داشت: ما 20 سال پیش رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم و شما می‌گفتید دولت بیکار است؛ مردم نان و کار ندارند و دولت رودخانه را توسعه می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما بودجه به اندازه کافی نداریم و همیشه کسری داریم، پس همیشه اولویت‌ها را در نظر می گیریم، افزود: گاهی برنامه ریزی برای شرایطی می‌شود که شاید 10 سال هم به کار نیاید. چند سال پیش همه ایراد می‌گرفتند که چرا اینقدر سد می‌سازید و محیط زیست را خراب کردید و برخی از سدها آب پشت آنها نبود و یا آب کمی داشت و افرادی ناراضی از این قضیه بودند. [میگفتند] چقدر پول خرج کردید این سد برای ۳۰۰ میلیون مترمکعب یا ۵۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده و پشتش ۱۰ میلیون مترمکعب آب است. اما امروز رسیدیم به یک بارندگی که در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است و ما در عمر خودمان چنین بارندگی را ندیدیم.

روحانی گفت: بیشتر از ۲۴ استان ما همزمان درگیر سیل شدند و همه استان‌ها گرفتار شدند و نمی‌توانستند به استان بغل دستی کمک کنند، شرایط فوق العاده ای پیش آمده است. بگذریم که چه اقداماتی می‌شد انجام داد؛ هیچ یک را تبرئه نمی‌کنم. می‌شد اقداماتی کرد که خسارت‌ها کمتر شود. حداقل جوازهایی که داده شده برای ساختمان‌ها در مسیل ها و کنار رودخانه ها و گاهی احیاناً در داخل رودخانه کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلطی است، چه کسی که مجوز داده و چه کسی که بدون مجوز ساخته است.

 

مبنای کار را براین بگذاریم که سال دیگر هم سیل خواهیم داشت     

روحانی بیان کرد: اکثر خانه هایی که  آسیب دیده، نزدیک رودخانه است و اگر رودخانه ها یا حریم رودخانه ها را رعایت می کردیم مشکلات ما کمتر بود.

وی با بیان اینکه استانداران، فرمانداران، شهرداران، وزرات نیرو و قوه قضائیه دست به دست هم دهیم جایی که تخریب شده برای بازسازی جای مناسبی انتخاب شود، گفت: در جلسه‌ای بحث مفصلی بود که آیا این بارندگی شدید مال امسال بوده یا ادامه دارد. یکی می‌گفت تا ۳۰ سال دیگر اینگونه است، یکی می‌گفت فقط امسال است.

رئیس جمهور اظهارداشت: به هرحال پیش بینی‌ها سخت است، من گفتم حالا اینکه سال دیگر چه می‌شود را نمی‌دانیم اما فعلاً مبنا را بر این بگذاریم که سال آینده هم چنین سیلی داریم و بر این مبنا کار کنیم. چاره‌ای غیر از این نداریم، یک تجربه است و باید درس‌های لازم را از این تجربه بیاموزیم.

دولت اجاره مسکن موقت آسیب دیدگان را خواهد پرداخت   

وی بیان داشت:۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ما شده است. گزارش علمی و ملی سیلاب‌های اخیر طی شش ماه ارائه خواهد شد. حفظ حریم رودخانه ها و ساخت سد در مکان‌های مناسب برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل ضروری است.

روحانی خاطرنشان کرد: در مقطع امداد و نجات، کار بزرگی ابتدا از سوی خود مردم آغاز شد. آموزش عمومی امداد در مواقع بحران باید گسترش یابد. اینکه بیماری مسری و فراگیر در مناطق سیلزده نداریم، مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است.

وی بیان داشت: برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند. از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است. ۴۰۱ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۱۶۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی استان لرستان آسیب دید؛ دولت و نیروهای مسلح برای بازسازی راه‌ها بسیج شدند.

رئیس جمهور با باین اینکه در زمینه مسدودی راه روستاها نیز  870  مورد بوده و تعداد روستاهای باقی مانده 46 مورد است که کار بزرگی است، جاده های روستایی و شهری تخریب شده و هزار ها کیلومتر دچار مشکل شده است افزود: 401 کیلومتر راه اصلی  و  هزار و 660 کیلومتر راه های روستایی  خسارت دیده ، ترمیم ان کار بسیار سختی است که در ترمیم این جاده‌ها نیروهای مسلح، سپاه و ارتش و مردم کار کردند، شهرداری‌های استان های مختلف و استان‌های معین کار کردند.

پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه دقیق و موثر بود

وی  بیان کرد: در این مسئله سیل ما از خدمت رهبری درخواست کردیم که از صندوق هم بتوانیم استفاده کنیم، ایشان پاسخی دادند تقریباً مفصل و بسیار دقیق و در این پاسخ راهنمایی کردند دولت چه اقداماتی باید انجام دهد، در کلیت هم قبول کردند هرچه لازم باشد موافقم پرداخت شود.

رئیس جمهور عنوان کرد: بلافاصله طبق یک دستورالعمل و فرمانی وزیر کشور را مسئول کل نوسازی‌ها و بازسازی‌ها کردم. رهبری هم در آن نامه نظرشان این بود یک نفر مسئول کنید و فرمانده کار شود و همه تبعیت کنند، آقای وزیر کشور این کار را آغاز کردند و قرارگاه تشکیل دادند.

روحانی افزود: ما از کلمه قرارگاه خوشحال شدیم چرا که قرارگاه به معنای کار موقت و ستاد جایی دائمی است پس تشکیل قرارگاه نشان از این دارد که زود می‌خواهد موضوع جمع شود، یعنی ظرف ماه‌های آینده هم ترمیمی‌ها و هم خانه‌های احداثی که بنیاد مسکن همیشه بار بر دوشش است، انجام شود و ان شاء الله هرچه سریع‌تر این کار شود چراکه برای مردم رنج و زحمت بسیاری است.

رئیس جمهور، پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل را دقیق و موثر خواند و گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده شود و همه دستگاه‌ها و نهادها زیر نظر او عمل کنند؛ و بر همین مبنا وزیر کشور عهده دار این مسئولیت مهم است.

وی اظهار داشت: امیدواریم بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان انجام شود. لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل باید سریع‌تر و در حد متعارف تامین شود.

روحانی با بیان اینکه امسال نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود؛ گفت: خسارت کشاورزان آسیب دیده از سیل به هر طریق باید جبران شود. امکانات دولت محدود است؛ همگان در بازسازی سریع‌تر و بهتر مناطق آسیب دیده از سیل مشارکت کنند.

یک پیوستگی و برادری خاصی بین مردم، ارتش، سپاه و بسیج وجود دارد   

رئیس جمهور بیان داشت: کارهایی که باید انجام دهیم مسئله ارائه آموزش به مردم است؛ در روستایی وقتی سیل و زلزله می‌آید، وقتی رانش پیش می‌آید، اول خود آن مردم باید بدانند چه کنند، چون هیچکس تا نیم ساعت بعد به آنها نمی‌رسد، تا بروند حداقل نیم ساعت یک ساعت طول می‌کشد. آن زمان طلایی برای جان و مال مردم است، ما یک آموزش لازم باید بدهیم، حالا مقداری صدا و سیما در زمینه سیل شروع کرده اما باید وسیع‌تر برای مناطقی که ممکن است حوادث پیش آید آموزش دهیم.

وی افزود: در فیلمی که ابتدای جلسه پخش شد دیدیم که در کنار یک پل در حال تخریب جمعیت زیادی نزدیک رودخانه ایستاده‌اند، هم نگرانند و هم حس کنجکاوی است؛ آیا وقتی یک پل در خطر است راهش این است برویم تماشا کنیم یا کار دیگری باید انجام دهیم؟ این آموزش‌ها ضروری است و باید به مردم ارائه شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در این دوره کاری که هلال احمر و اورژانس، استانداران، فرمانداران و بخشداران انجام دادند، البته اینها همه بعد از مردم هستند و بعد نیروهای مسلح که به میدان آمدند، اقدام بسیار بزرگی بود.

وی اظهار داشت: در روز ابتدای سال، روز جمعه که دیگر حوادث تشدید شده بود همان غروب دستور دادم برای ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه و ارتش و مخصوصاً هوانیروز وارد عمل شوند، نیروها همه آمدند و فداکاری کردند، شبانه روز تلاش کردند، چه سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و… فارغ از جایگاه و مقام و سمت به مردم کمک کردند که کار ارزشمندی است.

به گفته وی دولت،در همه دنیا این کار انجام می‌شود؛ هرجا سیل باشد ارتش برای کمک وارد می‌شود، اما تفاوتی بین ایران و جاهای دیگر است. به نظر من خلوص، دلسوزی، ایثار و فداکاری که در ایران می‌بینیم در بقیه دنیا کمتر است اما نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه و طلاب در این سیل حضور فعال داشتند که خیلی جالب بود و این حضور ما به عنوان نماینده ملت و دولت نشان می‌دهد که همدل هستیم.

روحانی افزود: طبق قانون اساسی در شرایطی که دولت نیازمند امکانات ارتش است می‌تواند دستور لازم را به ارتش صادر کند تا از این امکانات استفاده کند؛ در کل دنیا اینگونه است؛ اما در ایران یک پیوستگی، محبت، برادری خاصی بین مردم، ارتش، سپاه، بسیج و… وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: در این ایام هرگاه با استانداران تماسی داشتم، ندیدم استانداری سر کارش نباشد، همه سرکار بودند و تلاش و فعالیت می‌کردند، نیروهای مسلح به صحنه آمدند و ریسک کردند،هوانیروز و هلیکوپترهای هلال احمر ریسک کردند و در شرایط بد آب و هوایی پرواز کردند.

وی اقدامات بخش‌های دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها را کم نظیر خواند و بیان داشت: الان یک ماه است گرفتاریم؛ در لرستان پارسال دو بار سیل داشتید، چه استان‌هایی که از ابتدای فروردین گرفتار شدند، یک ماه است گرفتار سیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان سیلاب خانواده هایی وجود دارند لوازم خانه شان یا حتی خانه شان از بین رفته است و همه باید کمک کنیم و مسئله مردم حل شود، البته مردم رنج روحی دارند و رفع این رنج روحی طول می‌کشد.

رئیس جمهور گفت: برخی عزیزی را از دست داده‌اند، البته الحمدلله امسال تلفات جانی ما کم بوده و ۷۶ نفر اعلام شد. بعضی از تلفات هم در رابطه با سیل نیست و در حواشی سیل اتفاقی افتاده، این آمار نسبت به حادثه در ۲۵ استان خیلی کم است. البته از دست دادن یک عزیز و یک نفر تلفات هم زیاد است چون ترمیم آن به سادگی امکان پذیر نیست.

وی  با بیان اینکه بنیاد مسکن امروز وظیفه بسیار سنگینی برای تبیین و تخصیص این که چه مقدار  خسارت دیده و هم نحوه کار دارد، افزود: جای بعضی خانه‌ها باید تغییر کند چون نزدیک رودخانه بوده و به مصلحت نیست همانجا احداث شوند، برخی روستاها نیز در آینده باید جایشان بالا و پایین شود که مسائلی میان مدت است و در این زمینه باید فکر و مطالعه شود.

روحانی بیان کرد: در مورد تأمین اثاثیه منزل خسارت دیدگان نیز دکتر رحمانی فضلی به عنوان فرمانده کار باید به گونه‌ای عمل کند که حدالامکان اثاثیه به سیل زدگان تحویل دهیم و حدالامکان تلاش کنیم خودِ جنس را در اختیار مردم بگذاریم،برخی نهادها بخشی از کار را به عهده گرفتند و در مجموع باید بتوانیم کاری کنیم مردم بعد از جبران خسارت‌ها یک زندگی معمولی بتوانند داشته باشند، اوضاع زندگی مثل قبل نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار ما امروز تسریع در عمل است، گفت: در این زمینه مسئولیت پیگیری با بنیاد مسکن و وزارت کشور است و رسیدگی در ایام موقت که تا سیل زدگان به منزل مسکونی برسند اهمیت دارد که در این مدت مردم باید بتوانند با توجه به پیش بودن تابستان و فصل گرما، زندگی خوب و قابل تحملی داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید همه ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و امکانات دولتی، سوله‌ها، ساختمان‌های دولتی و… آماده میزبانی سیل زدگان باشند و نیز روند اجاره را تسهیل کنند.

روحانی با اشاره به اینکه به کمک بخش کشاورزی باید زودتر شتافت، بیان کرد: مطابق گزارش‌ها محصول گندم ما علی رغم خسارات از پارسال بیشتر می‌شود که این نعمت خداوند است و امسال نیازی به خرید گندم نداریم و خودکفا خواهیم بود

وی با بیان اینکه چهار سال است پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم عنوان کرد: کشاورزان ما خسارت دیده‌اند و باید به هر نحوی می‌توانیم جبران می‌کنیم، بیمه کمک می‌کند ما هم در کنار جهاد کشاورزی و مردم و کشاورزان هستیم، کشاورزان تولید کننده‌های بسیار ارزشمندی هستند که مواد غذایی ما را تولید می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: قولی که می‌توانم بدهم این است که دولت یادش نمی‌رود، مردم مطمئن باشند همه ما مسئول هستیم در حد امکان و توانمان جبران می‌کنیم و البته خود مردم هم باید جبران کنند.

وی با اشاره به جلسه چهارشنبه هیئت دولت و تغییراتی که در زمینه جبران خسارات کشاورزان در بخش دیم و آبی و همچنین اضافه و مصوب شدن مبالغ صورت گرفت، گفت: در جبران این خسارات مردم هم وارد شوند و هر کس هر توان و امکانی دارد مشارکت کند،همه کمک کنیم که سریع‌تر و بهتر زندگی مردم به روند عادی برگردد و برای بلندمدت باید اقداماتی در زمینه سدسازی، راه، لایروبی رودخانه‌ها و آبخیزداری انجام شود.

روحانی عنوان کرد: در مناطقی که کوهستانی است مانند لرستان اگر جنگل زاگرس همان جنگل قدیم بود سیل خسارات کمتری وارد می کرد، در جاهایی که مرتفع است جنگل که برای زیبایی نبوده بلکه برای حفاظت بوده پس جنگل‌ها را باید احیا کنیم بقیه اقدامات را هم پیگیری خواهیم کرد و خداوند هم کمک می‌کند.

رئیس جمهور راهی مناطق سیل‌زده پلدختر شد

به گزارش سفیرافلاک، حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز پس از شرکت در شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان در محل فرودگاه خرم آباد، راهی مناطق سیل زده پلدختر شد.

رئیس جمهور در روستای چم‌مهر:‌ تا اتمام بازسازی ‌در کنار مردم ‌سیل‌زده هستیم

روحانی در بازدید از روستای چم‌مهر ضمن گفت‌وگوی صمیمانه با مردم این روستا و اطلاع از آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم، دستورات لازم را به وزیر کشور برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات این بخش صادر و تأکید کرد: دولت تا اتمام بازسازی خرابی‌ها و جبران خسارات در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود.

رئیس جمهور پیش از این نیز به چند استان سیل‌زده دیگر سفر کرده بود که در تمامی این سفرها تیم نهاد ریاست ‌جمهوری اجازه حضور خبرنگاران محلی در زمان بازدیدهای ریاست‌ جمهوری از مناطق سیل‌زده را نداده است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.