1398-02-05 14:32
750
0
62799
تحلیلگر مسائل اقتصادی:

سوء مدیریت مسئولان کارد را به استخوان مردم رساند/ دلال بازی و کاهش ارزش پول ملی سفره مردم را کوچک کرد

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: امروز افرادی که درامد ثابتی دارند و نتوانسته اند با تورم پیش بروند به دره ای از دهک اجتماعی افتاده اند و برای رسیدن به دهک متوسط متحمل مشکلات و چالش های فراوانی خواهند شد.

به گزارش گلستان ما، یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره قدرت خرید و وضعیت معیشت مردم به خبرنگار تیتریک، گفت: مولفه اصلی وضعیت رفاه یک اقتصاد و جامعه را می توان با قدرت خرید مردم تخمین زد و مورد ارزیابی قرار داد.  

محمدرضا اکبری معیشت مردم را یک برند، الگو یا نماد سنجش رفاه در کشور دانست و افزود: متاسفانه باید این وقعیت را پذیرفت که تحریم ها و سو مدیریت مدیران قدرت خرید مردم را چند برابر تقلیل داد.  

وی اظهار داشت: ایران با افزایش نرخ ارز که مهمترین عامل   آن تولید کننده نبودن کشور است، به ناچار اقلام مصرفی و سرمایه ای خود را را از خارج از کشور تهیه می کند در نتیجه حضور ایران با حضور در بازارهای خارجی در قالب واردات و خرید کالای مشخص با ارز، پس از تحریم، در ازای یک کالا پول بیشتری می دهد زیرا تحریم سیستم های اقتصادی و بانکی اجازه نمی دهد همانند گذشته کالا و خدمات خریداری کند.  

اکبری متولی اصلی روند مذکور را دولت دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده کالاهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست عمده فروش و مصرف کننده می رسد و شاهد دور تسلسل تورمی خواهیم بود.  

وی گفت: اگر مدیریت سیستم تهیه و توزیع درست نباشد،  شرکت ها همانند اوایل سال 97 دلار 4200 تومانی را دریافت و آن را در بازار آزاد به فروش می رسانند، البته واردات کالا با قیمت بالا و سوداگری در بازار نرخ ارز موجب شد افراد به جای واردات کالا با ارز، سفته بازی راه بیاندازند و در نهایت موجی از تورم در کشور شکل گرفت.

اکبری ایران را کشوری وابسته به واردات دانست و افزود: متاسفانه قیمت خودرویی که 70 درصد قطعات آن از خارج خریداری می شود یا مسکن که آهن، میلگرد و سایر مصالح آن وارداتی است با افزایش قیمت ارز افزایش یافته و کاهش ارزش ریال را رقم می زند.

وی با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول ملی بزرگترین آسیب اقتصاد کشور است، اظهار داشت: زمانیکه ارزش پول تقلیل می یابد، صادر کننده سود خود را در صادرات می بیند زیرا به دلار پول دریافت کرده و در داخل کشور به ریال هزینه می کند در حالی که فروش اقلام در داخل یک بازی ریال به ریال است.

اکبری تصریح کرد: متاسفانه وارد کننده با توجه به اینکه به قطعات مورد نیاز را به دلار وارد کرده و به ریال به دست مصرف کننده می رساند، به واسطه افزایش قیمت، مصرف کننده توان خرید ندارد یا بازار خریدی وجود ندارد. البته در صورت وجود بازار نیز به واسطه دلال بازی، اجناس با قیمت چند برابری به دست مشتری می رسد.  

وی گفت: امروز افرادی که درآمد ثابتی دارند و نتوانسته اند با تورم پیش بروند به دره ای از دهک اجتماعی افتاده اند و برای رسیدن به دهک متوسط متحمل مشکلات و چالش های فراوانی خواهند شد.  

اکبری در خاتمه با اشاره به اینکه افزایش قیمت اقلام مصرفی و سرمایه ای مثل مسکن، خودرو و نرخ ارز موجب ایجاد تورم شده است، افزود: سفره مردم روز به روز کوچک می شود چون نمی توانند همپای تورم عایدی خود را افزایش دهند اما افرادی که توانستند دارایی خود را به خانه، خودرو و طلا تبدیل کنند مشمول تبعات کمتری شدند. 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.