1398-02-05 10:02
1456
0
62800
در همایش ملی کاشت و صنعت پالونیا مطرح شد؛

کاشت پالونیا باعث کاهش بهره برداری از منابع جنگلی می شود

صنعت پالونیا، چهارم اردیبهشت ماه در تالار خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجوسلام؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در مراسم افتتاحیه این همایش درباره مزیتهای چوب پالونیای فورتونی در ساخت و فرآورده های چند سازه چوب اظهار کرد: گونه پالونیای فورتونی در دهه ۱۳۷۰ توسط اساتید این دانشگاه از چین وارد ایران شد.

طبرسا گفت : دراین خصوص یک مزرعه تحقیقاتی با هدف ارائه گزارش تحقیقات کاربردی به جامعه هدف در جنگل آموزشی شصت کلاته ایجاد شد که در این راستا در سال ۱۳۹۲ میزان ۲۲۰ تن چوب در سه هکتار برداشت کردیم.

وی افزود: از پالونیا می توان به عنوان بهبود دهنده خواص تخته های صنعت خرده چوب و کاهش بهره برداری از منابع جنگلی و… استفاده کرد.

در ادامه  آزادفر رییس دانشکده های مهندسی چوب و کاغذ و علوم جنگل درخصوص تاثیر فاصله و جهت کاهش بر ویژگی های رویش گونه پالونیا فورتونی گفت:این گونه به دلیل سریع الرشد بودن می تواند گوشه ای از مشکلات کشور در حوزه تولید را حل کند.

وی بیان کرد:سریع الرشد بودن، سازش پذیر بودن، حفظ و احیا اراضی کم بازده، افزایش موجودی سرپای جنگل، کم کردن شدت فشار به جنگلهای طبیعی، حفظ اکوسیستم جنگلی و… از موارد اهمیت پالونیا هستند.

وی ادامه داد: دقت در فاصله و جهت کاهش ردیفها در رشد درختان پالونیا بسیار تاثیرگذار است و این موارد در هرمنطقه با توجه به نوع زمین و استان محل کاشت متفاوت خواهد بود.

سپس خزاعیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی چوب و کاغذ درباره خواص و ویژگی های کاربردی پالونیا در صنایع چوب گفت: چوب پالونیا بسیار سبک است و مرز بین درون و بیرون آن مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: چوب پالونیا ریز تار نرم مقاوم به اعوجاج و ترک خوردگی است و گونه ای خوب برای عایق حرارتی می باشد.

وی افزود: تحقیقات خوبی درباره پالونیا در اوراق فشرده چوبی مانند تخته فیبر، چوب، سیمان، تخته تراشه، تخت لایه، تخته خرده چوب انجام شده است که نشان از خاصیت بهبوددهندگی در خواص این فرآورده ها دارد.

در ادامه دکتر معیری دیگر عضو هیات علمی دانشکده مهندسی چوب و کاغذ و علوم جنگل درخصوص پژوهش انجام شده در باره محصول دهی زراعت پالونیا و مقایسه سودآوری آن با محصولات زراعی در اراضی شیبدار توسکستان سخنانی گفت.

وی اعلام کرد: با همکاری سایر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در منطقه توسکستان زمینی به مساحت سه هکتار با فواصل ۴×۵ را درنظر گرفتیم و درخت پالونیا کاشتیم.

وی تاکید کرد: نتایج این تحقیقات این بود که یکی از علتهای پایین بودن سوددهی محصولات کشاورزی نسبت به زراعت پالونیا، بالا بودن هزینه می باشد. محدود بودن نیروی انسانی ماهر جهت زراعت در مراحل کاشت و برداشت در یک بازده زمانی می‌تواند یکی از دلایل مهم افزایش هزینه ها باشد.

وی افزود: بنابراین تامین نیروی انسانی و هزینه زیاد روزانه می تواند یکی از دلایل اصلی تمایل به تغییر کاربری زراعی به جنگلکاری در اراضی مورد مطالعه باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.