1398-04-19 12:29
1184
0
64271
تعلل دولت در ساماندهی حجاب؛

وضعیت قرمز حجاب پشت ویترین مغازه‌ها/ حرکت خزنده به سمت حیازدایی

وضعیت قرمز حجاب پشت ویترین‌های پوشاک به ویژه در سال‌های اخیر به خوبی موید این نکته است که دولت برای ساماندهی این حوزه عزم چندانی ندارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد ، قانون ساماندهی عفاف و حجاب در مجلس هفتم مصوب شد و چند وزارت خانه در این خصوص مسئول شدند؛ علی‌رغم تاکیدات چندین باره مقام معظم رهبری بر لزوم ساماندهی این وضعیت به مسئولان فرهنگی ظاهرا هیچ اقدامی در این مورد صرت نگرفته که کماکان شاهد ترویج بی‌حجابی در جامعه هستیم.

بعضا شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی با عنوان حجاب در استانهای مختلف هم هستیم اما تولیدات آن چندان مناسب نبوده و در برخی موارد هیچ سنخیتی هم با پوشش اسلامی نداشته است.

حجاب مقوله‌ای است که در ادوار مختلف تاریخ کشورمان، زنان ایرانی از زمان مادها که نخستین ساکنان این سرزمین بودند، دارای حجابی کامل شامل پیراهن بلند چین دار، شلوار، چادر و شنلی بلند روی لباس هایشان بودند و این حجاب در دوران های مختلف نیز معمول بوده و زنان ایرانی در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن از حجابی کامل برخوردار بوده‌اند.

با نگاهی به تاریخ ادیان و کشورهای مختلف می بینیم که حجاب نه تنها در بین زنان ایرانی، بلکه در بین بسیاری از ملت ها و  ادیانی چون مسیحیت و یهود نه تنها رواج داشته، بلکه امری واجب بوده و بر آن نیز تاکید شده و تنها منحصر به دوران پیامبر خاتم(ص) و دین اسلام نیست، بلکه اسلام به عنوان آخرین دین، این امر را از ضروریات برشمرده و ۴ آیه در قرآن به واجب بودن حجاب دلالت دارد و بیش از ۱۰ آیه نیز در مورد حفظ عفت و پاسداری از آن آمده است.

همانطور که گفته شد، مردم ایران از گذشته های بسیار دور به مقوله حجاب و عفاف بسیار پایبند بوده اند، به نحوی که در مبارزه با اقدام کشف حجاب توسط رضا شاه یکی از بزرگترین قیام ها را که همان قیام خونین مسجد گوهرشاد بود، شکل دادند و این قیام نقطه عطفی در تاریخ قیام های اسلامی است که طی آن به کشف حجاب حمله کردند و آن را تهاجمی علیه دیانت و ارزش های معنوی دانستند.

لزوم آگاهسازی افراد نسبت به آسیب های روانی بدحجابی بر جامعه

حجت الاسلام محمد آفتابی، کارشناس مسائل دینی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص مقوله عفاف و حجاب و صدمات ناشی از بی‌توجهی به این موضوع در جامعه اظهار داشت:عفاف یک صفت درونی است و پوشش و حجاب یک بحث ظاهری است و اگر به بحث حجاب به ‌عنوان یک عامل امنیتی و پایدار نگاه شود، با شروع فصل تابستان و گرما با مصادیق بدحجابی مواجه نخواهیم شد.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی افزود: اگر کسی بدحجاب باشد یقینا ایرادی در کار است و به آن مسائل شرعی و انسانی خودش و این مسئله که این بدحجابی می تواند چه اثراتی بر روح و روان افراد دیگر دارد واقف نیست.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی افزود: اگر کسی بداند این بی حجابی چه اثراتی بر برادر یا فرزند خودش می گذارد، یقینا نسبت به این امر تجدیدنظر می‌کند.

حجت الاسلام آفتابی در خصوص آثار بدحجابی بر جامعه و اینکه باید برای رفع این مشکل چه باید کرد که مسئله بدحجابی معضلی برای جامعه نباشد؟ گفت: یکی از آثار بدحجابی بر جامعه این است که روح و روان جوانی را که در معرض این موضوع قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند، تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به روایات دینی در این زمینه افزود: در قیامت می بینیم که برخی گناهان برای برخی افراد نوشته شده که خود مرتکب آن نشده اند و گفته می شود که این گناه اثر و نتیجه عمل شماست که باعث شده فردی تحت تاثیر قرار گیرد و مرتکب گناه دیگری شود.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی ادامه داد: در مرحله اول باید این آگاهی ها و آسیب های روانی که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد را از طریق رسانه ها به ویژه رسانه های جمعی و عمومی اطلاع رسانی کنیم.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد: باید این موضوع از طریق دستگاه های فرهنگی و  شورای فرهنگ عمومی استان ها و کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آسیب های بدحجابی و پوشش نامناسب به شیوه های مختلف برای جامعه بیان شود.

ناهنجاری‌های جامعه قطعا بر خانواده و فرد اثرگذار است

وی افزود: ناهنجاری‌هایی که در سطح جامعه رخ می دهد قطعا بر خانواده ها و افراد تاثیر دارد و اختلافات خانوادگی می تواند نتیجه این ناهنجاری ها باشد.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی تاکید کرد: ما باید مسئله عفاف و حجاب را  به عنوان یک عامل ایجاد امنیت پایدار در اجتماع و خانواده بشناسانیم و نمونه های موفق در این زمینه را معرفی کنیم.

لزوم امر به معروف و نهی از منکر در خصوص بدحجابی در زمان و مکان مناسب

وی بر امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوش در جامعه و توسط افراد با پوشش مناسب به افراد بدحجاب تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در مسیر  مناسب و زمان  مناسب صورت گیرد.

حجت الاسلام آفتابی همچنین به آگاهی بخشی به افرادی که پوشش مناسب ندارند تاکید و خاطرنشان کرد: می توان از طریق اقدامات فرهنگی و هنری این زمینه را به وجود آورد تا آسیب های ناشی از بدحجابی و پوشش نامناسب را دریابند.

وی سرمنشا بخش اعظم پوشش های نامناسب را مربوط به درون افراد دانست و گفت: موضوع در مربوط به تولید البسه نامناسب در جامعه است.

اغلب پوشش های مناسب در دسترس جوانان نیست

این کارشناس دینی افزود: زمانی که البته تولید شده اغلب به شکلی است که پوشش نامناسب ایجاد می کند چه انتظاری از جوانان وجود دارد که با چنین پوششی در سطح جامعه حضور نداشته باشد؟!

وی ادامه داد: اغلب پوشش‌های مناسب در دسترس نیستند و کسی که بخواهد پوشش مناسبی داشته باشد باید ساعت ها بگردد اما وضعیت تولید پوشاک در شرایط فعلی پوشش‌های نامناسب بسیار در دسترس و سهل‌الوصول است.

این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: با این وضعیت تولید پوشاک و واردات آن، چنانچه کسی نیز بخواهد پوشش مناسبی داشته باشد به راحتی به آن دسترسی نخواهید داشت.

مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت پوشش های مناسب از عوامل اثرگذار بر بدحجابی است

آفتابی با اشاره به وضعیت نامناسب  اقتصادی جامعه گفت: این وضعیت اقتصادی مشکلات زیادی هم در زندگی فردی و اجتماعی مردم ایجاد کرده که نتیجه ندانم کاری ها و تصمیمات اشتباه در حوزه های سیاسی و اقتصادی است.

وی بالا بودن قیمت پوشش‌های مناسب و در نقطه مقابل پایین بودن قیمت پوشش های نامناسب را از دیگر علل این موضوع برشمرد و گفت: این موضوع مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد کرده است و اغلب کسانی که در شرایط اقتصادی فعلی توانایی مالی زیادی ندارند، به ناچار دست به خرید پوشش‌های  نامناسب می زنند.

قیمت یک چادر معمولی حداقل ۷۰۰ تا  ۸۰۰ هزار تومان

حجت الاسلام آفتابی تصریح کرد: زمانی که قیمت حداقل یک چادر معمولی برای خانمی ۷۰۰ تا  ۸۰۰ هزار تومان است، در شرایط اقتصادی نامناسب یک مانتوی ۴۰ هزارتومانی می خرد و از خرید چادر صرفنظر می کند.

وی تاکید کرد: شرایط اقتصادی موجود کار را برای مردم مشکل کرده و بخشی از ناهنجاریهای که در جامعه در خصوص بدحجابی شکل گرفته نشات گرفته از مسائل اقتصادی است.

ترویج بی غیرتی و از هم پاشیدگی بنیان خانواده از اثرات بدحجابی است

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی، ترویج بی غیرتی در جامعه و از هم پاشیدگی بنیان خانواده را از اثرات و نتایج بدحجابی در جامعه برشمرد.

حجت الاسلام آفتابی اصلی ترین عامل در این زمینه را خود فرد دانست و خاطرنشان کرد: تمام عوامل اثرگذار است اما بیشترین عامل اثرگذار در این زمینه خود فرد بوده و باید برای رفع این مشکل از طرق مختلف به افراد آگاهی داد.

دشمن به دنبال ترویج بدحجابی از طریق رسانه هاست

وی تلاش های دشمنان برای ترویج بدحجابی از طریق رسانه ها و به ویژه فضای مجازی را از دیگر عوامل بسیار اثرگذار در این زمینه برشمرد.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی افزود: دشمن عمدا و برای رسیدن به اهداف سیاسی اش دست به این اقدام می زند.

وی بخشی از این مسائلی که هم اکنون در جامعه با آن روبرو هستیم را تلاش دشمن برای ایجاد مشکلات با هدف ایجاد تنش در انتخابات پیش رو(انتخابات مجلس در اسفند ۹۸) دانست.

دشمن می خواهد وانمود کند مسئله اصلی مردم حجاب بوده در حالی مسائل اقتصادی دغدغه مردم است

حجت الاسلام آفتابی تاکید کرد:  دشمن می‌خواهد جامعه را به سمتی بکشاند که بگویند این مسائل دغدغه مردم است در حالی که هم اکنون وضعیت اقتصادی دغدغه اصلی مردم ماست و اگر مسائل اقتصادی رفع شود یقینا بسیاری از مسائل نیز درست خواهد شد.

وی گفت: در مرحله اول در مسئله پوشش و شفاف باید حس درونی فرد را در نظر بگیریم و روی آن کار شود تا جسم و روح فرد در این زمینه هماهنگ شود.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی همچنین بر پوشش مناسب آقایان نیز تاکید کرد و افزود: مسئله عفاف و حجاب هم باید از سوی آقایان و هم بانوان رعایت شود اما در خصوص بانوان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی و جسمانی این موضوع مقداری پررنگ‌تر است و باید به صورت ویژه تر به مسئله حجاب و عفاف  توجه کنند.

حجت الاسلام آفتابی  بر نظارت بر حوزه تولید پوشاک نیز به عنوان یکی از اصلی ترین آیتم ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای با این مسئله برخورد کرد که سوء استفاده کنندگان در حوزه سیاست به منافع شان دست نیابند.

وی نگاه همه جانبه و منصفانه نسبت به این مسئله تاکید کرد و گفت: بهبود وضعیت در حوزه عفاف و حجاب مستلزم آگاهی بخشی در این زمینه است و اینکه افراد را باید با مزایا و آسیب‌های این موضوع از طریق سیستم‌های فرهنگی آشنا کنیم.

حجت الاسلام آفتابی افزود: علاوه بر گروه های مردم نهاد، دستگاه های فرهنگی درون کشور، دولت و نظام موظف به این موضوع هستند و باید نسبت به آگاهسازی جامعه در این زمینه اقدام کنند.

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی در پایان گفت: هم اکنون در این زمینه پایمان می لنگد و اگر اینگونه نبود یقینا نتیجه دیگری داشت.

برخورد نیروی انتظامی در حوزه بدحجابی در دو بخش ایجابی و سلبی

سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه  نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اقدامات نیروی انتظامی استان کرمانشاه در خصوص مسئله کشف حجاب و بدحجابی برخی افراد در جامعه اظهار داشت: با توجه به شرایط قومی، عشیره ای و اعتقادی مردم  استان کرمانشاه ما مسئله کشف حجاب را در سطح  استان نداریم اما شاهد بدپوششی و بدحجابی هستیم.

 وی اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه را در دو بخش ایجابی و سلبی عنوان کرد و  افزود: در بحث ایجابی، همکاران ما در حوزه معاونت اجتماعی و کمیته ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی با روش های مختلف درصدد ترویج فرهنگ عفاف و حجاب هستند.

تذکرات لسانی به افراد بدحجاب

این مسئول تصریح کرد: همکاران ما در این معاونت و حوزه، از روش‌های نرم چون ارتباط گیری موثر، آموزش های چهره به چهره، برگزاری نمایشگاه‌ها در اماکن عمومی و حتی نمایشگاههای خیابانی در سطح شهر و به نوعی با نگاه و رویکرد فرهنگی به این مسئله و این حوزه می پردازند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد اصرار به این بدپوششی، بدحجابی و وضعیت فعلی شان دارند و در اماکن عمومی به این شکل ظاهر می شوند، گفت: این وظیفه همکاران ما در حوزه امنیت اخلاقی است که در قالب گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح شهر و معابر حضور پیدا کنند  وابتدا در قالب تذکرات لسانی به این افراد تذکر دهند اگر این افراد به تذکرات توجه کنند سپاسگزار  اینها خواهیم بود و در غیر این صورت دلالت به واحد امنیت اخلاقی صورت می‌گیرد و حتی برای تعیین تکلیف اعزام اینها به مراجع قضایی نیز در دستور کار است.

آمویی گفت: این  برخوردهای پلیس امنیت اخلاقی تمام موارد مربوط به اماکن عمومی و خیابان و حتی خودروها خواهد بود و داخل خودرو نیز به عنوان مکان عمومی تلقی می شود.

حدود ۲۹  دستگاه در حوزه عفاف و حجاب دخیل هستند

وی با بیان اینکه حدود ۲۹ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب دخالت دارند، افزود: خیلی از این دستگاه ها و نهادها، دستگاه های فرهنگی است و از بحث مد و لباس و...به این نهادها می تواند مرتبط باشد.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تاکید کرد: باید تمام  این ۲۸ تا ۲۹ دستگاه ها در کنار هم قرار گیرند و به این موضوع بپردازند.

وی با بیان اینکه این موضوع رافع مسئولیت نیروی انتظامی نیست، گفت: عوامل انتظامی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری خود را موظف و مکلف بر برخورد مناسب با بدپوششی و بدحجابی می داند و برخوردها و ارجاعاتی که به مراجع قضایی داشته ایم خود گواه بر این مدعا است.

پلمب واحدهای تولید البسه نامناسب توسط اداره اماکن

آمویی درخصوص برخورد با فروشندگان البسه نامناسب نیز گفت: اداره اماکن ما اقدام به پلمب بسیاری از مغازه هایی که اقدام به فروش البسه نامناسب کرده اند، می کند و این موضوع را در دستور کار دارد.

وی افزود: البته باید به این موضوع توجه شود که نظارت بر واحدهای صنفی از قبیل اتحادیه مربوطه، اتاق اصناف و دستگاه هایی که در این حوزه هستند باید پررنگ تر شود.

مسائل اجتماعی را باید با نگاه اجتماعی حل کنیم

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در پایان تاکید کرد: اگر به این مسئله اعتقاد داشته باشیم که مسائل اجتماعی را با نگاه اجتماعی حل کنیم، قطعا وضعیت ما در حوزه کاهش آسیب های این حوزه بهتر خواهد بود.

با توجه به موارد فوق به نظر می رسد که اولاً باید از طریق روش های ایجابی بر روی مسائل فرهنگی و آگاه‌سازی افراد نسبت به ثمرات و صدمات پدیده بدحجابی کار شود و ثانیاً نقش ۲۹ دستگاه مختلف به ویژه در حوزه های فرهنگی در این زمینه بسیار مهم است و باید بیش از پیش به این مسئله توجه داشته باشند تا بیش از این شاهد مصادیق بدحجابی که قطعاً با فرهنگ و مذهب ما در تضاد است، در سطح جامعه نباشیم.

تصاویر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.