1398-04-28 07:10
1253
0
64488
گزارش؛

بدعت دولت درباره سریالی که به مذاقش خوش نیامد!/ تیغ تحریم بودجه بر گلوی شفاف سازی لابی های جاسوسی در تلویزیون

آنچه در ذهن منتقدین سینما، بازیگران و فعالان رسانه ای متبادر می شود این است که آیا دستور صفر کردن بودجه قانونی رسانه ملی به بهانه پخش سریال گاندو که به ذائقه دولت خوش نیامده است، بدعت نیست؟

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتریک، به جرات می توان گفت گاندو از معدود سریال هایی است که طی سال های اخیر با رویکرد شفاف سازی و صداقت با مردم توانسته است جای خود را بین مخاطبان سیما باز کند و کاملا واقع بینانه به مسئله جاسوسی و نفوذ در قالب پرونده جیسون رضائیان بپردازد. 

گاندو علی رغم روزهای سختی که پشت سر گذاشت اما پخش آن متوقف نشد، اگر چه همواره آلرژی مسئولین را به دنبال داشت و چند بار به واسطه اشاره های غیر مستقیم به جرائم خواهرزاده رئیس جمهور تیغ تیز سانسور را تجربه کرد. 
این سریال به سرعت توانست مشاور فرهنگی حسن روحانی را به نقطه جوش برساند به گونه ای که حسام الدین آشنا در توئیتر خود به گاندو پرداخت و نوشت: " صدا و سیما پول ندارد سریال بسازد اما گویا جای دیگری هست که برای تضعیف دولت پول فراوان دارد و می تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. 
کاربران شبکه های اجتماعی در انتقاد به مواضع آشنا و دفاع از سریال گاندو اعتراضات خود را در صفحه جیسون رضائیان اعلام کردند و این نقد تا جایی پیش رفت که وی ناچار به بستن کامنت های خود شد. 
انفعال دولت، عامل هجمه آقایان به سریال گاندو است
سیل انتقادات دولت و علاقه مردم به شفاف سازی "گاندو" موجب شد تا شبکه خبری تحلیلی تیتریک به سراغ بهامین تورانی آقا زاده این سریال برود.
این بازیگر جوان در پاسخ به نقدهای دولت به خبرنگار تیتریک گفت: "چرا آمریکا یک میلیارد و هفتصد میلیارد دلار پول داد؟ چرا وزیر امور خارجه ای آمریکا بایت تحویل جیسون رضاییان تشکر کرد؟ زمانیکه پاسخ این دو سوال را کنار یکدیگر قرار دهیم متوجه می شویم اتفاقی که در این سریال به نمایش درآمد کاملا حقیقت داشت.
در حال حاضر دولت کمی با انفعال مواجه است و دید آنها به گاندو این است که برخی افراد و جناح ها درصدد تخریب دولت هستند اما نگاه من اینگونه نیست، اگر کمی واضح تر و دقیق تر به سریال نگاه کنیم در بسیاری از موارد دولت در موضع قدرت مطرح شده است و در برخی موارد نیز چالش وجود داشت اما در نهایت نظام و کشور برای ما اهمیت دارد." 
نمایش آقازادگی، مفاسد اقتصادی، سیاسی و جاسوسی در گاندو
مهدیه سادات نقیبی که منتقد سینما و تلویزیون است نیز در گفتگو با خبرنگار تیتریک اعلام کرد: "گاندو یک فیلم امنیتی- جاسوسی است که با بازی بازیگران ماهر در قسمت های سوم به بعد مخاطب خود را پیدا کرده و میخکوب تلویزیون می کند زیرا طی سال های اخیر به نفوذ در مسائل امنیتی در تلویزیون کمتر اشاره شده و در حال حاضر پخش این گونه سریال ها و نشان دادن مسائلی که دور از واقعیت نیست می تواند نشان از رویکرد بازتابی را بدهد که هم اکنون در قلب یک مملکت وجود دارد.
بحث اصلی سریال پرداختن به مفاسد اقتصادی، سیاسی و جاسوسی است و اشاره ای ظریف اما محکم به آقا زاده هایی دارد که در این نظام غیر شرعی و غیر قانونی پادشاهی می کنند.
این فیلم نشان دهنده ی ظلمی است که از سمت ایالات متحده آمریکا به سوی مردم ایران تحمیل می شود و عده ای هنوز با حماقت کامل از این ملیت، اصول و ساختاری که برای حکومت ایرانی ترتیب داده اند دفاع و جاسوسانه با آن ها فعالیت می کنند اما گاندو نشان می دهد که  ایرانیان در پی حفظ حریم ملی خود هستند."
تصمیم خلق الساعه دولت درباره بودجه صدا و سیما 
و اما هر دم از باغ دولت بری می رسد را می توان به سریال گاندو نیز تعمیم داد به گونه ای که با تصمیماتی عجیب اما دارای پشت پرده و ترامپ گونه صدا و سیما را تحریم کرد و اعطای بودجه جدید به این نهاد را در گرو تائید دو نماینده مجلس ناظر بر امور صدا و سیما دانست که یکی از آنها همان آشنای معروف، مخالف سرسخت گاندو بود. 
این تصمیم واکنش های فراوانی به دنبال داشت که از جمله می توان به موضع احمد امیرابادی فراهانی نماینده قم در مجلس اشاره کرد که در صفحه توئیتر خود با انتشار یک عکس که اقدام دولت را به اثبات می رساند و درج هشتگ #بستن_دهانها نوشت:آیا دستور صفر کردن بودجه قانونی رسانه ملی به بهانه پخش سریالی که به ذائقه دولت خوش نیامده بدعت نیست؟ 
در حالی که این نماینده شماره نامه با محوریت این موضوع را در صفحه توئیتر خود آورده است، علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنشی توئیتری نوشت: "در فضای سیاست زده غیراخلاقی، این بار پرداخت بودجه صدا و سیما از سوی دولت را به مسایل پیش پا افتاده مرتبط کرده اند.
دولت، بودجه رسانه ملی را با همه محدودیت های خود فراهم می کند و هرگز حقوق و دستمزد کارکنان خدوم و زحمت کش این دستگاه مهم را فدای سوگیری های معدودی نمی کند.
در طی مذاکره با آقای پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه مشخص شد؛ هنوز بودجه تعداد زیادی از دستگاه ها تخصیص نیافته است و تا پایان ماه تخصیص همه دستگاه ها از جمله صداوسیما صادر خواهد شد. در ضمن بودجه ریزی عملیاتی و تخصیص مبتنی بر عملکرد شامل همه  دستگاه ها می شود." 
و اما خطاب به علی ربیعی باید گفت سناریوی از انتقادات دولتی ها به سریال گاندو می تواند اثباتی بر مسئله قطع بودجه باشد و این دولت بود که با بی اخلاقی و در نظر نگرفتن مردم بارها این سریال را از تیغ تیز سانسور گذارند. 
گاندو، نمایشی از وادادگی مسئولین، نفوذ و القا سیاست های استکباری 
این سریال آنچنان با شفاف سازی توانست به بیان مسائل و مصداق های نفوذ بپردازد که واکنش ائمه جمعه را نیز در بر داشت، آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج، 21 تیر 98 در دفاع از این سریال گفت: پخش سیما بعد از مدت ها رخوت در سریال ها، نمایشی خوب ارائه اما عده ای نپذیرفته و اعتراض کردند در حالی که باید از کار ارزشی دفاع کرد، زیرا جریان نفوذ و القا سیاست های استکباری توسط غرب گرایان، وادادگی مسئولین و مجهادات سربازان امنیت کشور در گاندو به نمایش درآمد.
همچنین مسئول کارگروه رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی البرز با اشاره به اینکه یکی از سنجیده ترین کارهای تولیدی که فارغ از غریزه، عادت، وسوسه و تلقین تولید شد سریال تلویزیونی گاندو بود، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: تولید سریال اخیر صدا و سیما با یک معیار سنجش آگاهانه، مصلحت و فساد، شرایط و زمان و مکان، همچنین تاریخ و جغرافیای حرف و عمل یک واقعه تاریخی امنیتی ایران ساخته و پرداخته شده بود.
مهدیه دانایی افزود: مسئولان عالی رتبه کشور در عرض بیست دقیقه در یک نشست معاهده برجام را امضاء کردند، واقعه ای که در سریال گاندو به آن اشاره شد، در این میان تاریخ به قضاوت انگیزه و جهت اهمیت وقایع می نشیند تا تلاش های صورت گرفته خوراک و بازیچه باطلی نشود.
این فعال رسانه ای البرز اظهار داشت: نامه اخیر دولت برای بحث تعیین بودجه را می توان شوربختانه ای برای حرکت های ارزشی تولیدی صدا و سیما خواند، آنچنان که دیگر نتوانند منطبق بر شعارهای انتخاباتی مبنی بر شفافیت بیان، آزادی بیان و ... حرکت کنند؛ اینکه همواره ملاحظات متعدد را سرلوحه تعیین خط مشی های خود قرار دهند.
دانایی با تاکید بر این مطلب که تفاوت عمل های مساوی و برابر، در سنجش و نظارت نهفته است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام شروط معینی گذاشتند اما در مواردی به صورت آشکار شاهد بودیم که مسئولان تخطی و آگاهانه صحبت از منقل و... کردند، اما امروز دولت طی نامه ای بودجه صدا و سیما را صفر و اختصاص هر اعتبار جدیدی را منوط به تایید دو نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما کرده است که این حرکت و واکنش درست همزمان با موج افرادی است که سریال گاندو را " ندیده نپسندیدند".
وی با اشاره به اینکه اقدام دولت صراحتا تحریم یک نهاد حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به خاطر پخش یک سریال ضد جاسوسی است، گفت: پرسیدن این سوال از مسئولان امر قانونی است، اینکه آیا سیاست های حمایت شده از طرف افراد یا سازمان ها به نفع منافع ملی کشورمان است؟ قدر مسلم روزهای ابتدایی انتخاباتی و اعتراض به پخش نشدن صدای اذان یکی از خوانندگان مشهور، گواه خوبی بر ادعای آزادی بیان است که به مصداق همان سریال گاندو را می توانستند ببینند و بعد نپسندند.
این فعال رسانه ای با تامل بر حرکت های جاسوسی و لابی های متعدد که در تمام جهان در راه اهداف استکبار و پایمال کردن حقوق مردم صورت گرفته است، مطرح کرد: افکار عمومی غرب با وجود آگاهی از لابی های اسرائیل در گستره جهان نتوانسته است به صورت بنیادی با آن درگیر شود و تغیر و تحول خاصه ای را ایجاد کند و این مطلب گواهی است بر قدرت و گستردگی شبکه های جاسوسی که سریال گاندو به آن اشاره کرد با وجود این انتظار می رفت دولت دوازدهم نسبت به این اثر هنری ارزشی برای معرفی لابی های جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی سر تعظیم فرو بیاورد در حالی که واکنش ها حکایت از رفتار دیگری است.
اقدام ترامپ گونه در برابر نهاد استراتژیک صدا و سیما 
عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان البرز با طرح این پرسش که آیا اشاره غیرمستقیم یک سریال به جرایم امنیتی خواهر زاده رئیس جمهور و جیسون رضاییان باعث اقدام ترامپ گونه حسن روحانی در برخورد با صدا و سیما و صفر کردن بودجه این نهاد استراتژیک شده است؟ گفت: برهه ای از تاریخ سازندگی به گفتگوی تمدن ها گذشت و برهه ای دیگه به تقدیر از معاهده برجام، اینکه فرصت مصالحه ایران با آمریکا مساله ای شاخص برای دولتمردان ایرانی بود و همچنان دغدغه است شکی نیست اما چرا با همان شعارها نمی توان حرف زد، نوشت، فیلم تولید کرد و ..‌. آیا جز این است که سفره کوچک شده امروز مردم کشورمان ماحصل اصرارها بر مصالحه با آمریکا است؟
دانایی افزود: مانع تراشی های استکبار با هدف مقابله با ایران امری آشکار و مبرهن است، همچنین ممانعت از دستیابی ایران برای رسیدن به فن آوری هسته ای یکی از خواسته های دشمنان ایران است که مبتنی بر این مطلب سریال گاندو توانست به خوبی بخشی از عملکرد دشمنی استکبار را نشان دهد.
این فعال رسانه ای البرز در خاتمه با در نظر گرفتن رنجش و ناراحتی نمایندگان دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما خاطر نشان کرد: آقایان حسام الدین آشنا و علی جنتی دو نماینده در شورای نظارتی برای تعیین بودجه هستند، حال با نامه وارده برای تعیین بودجه بر جایگاهی قرار گرفته اند که مردم عملکرد آنان را در آینده نزدیک قضاوت خواهد کرد.
ختم کلام اینکه ...

آنچه به عنوان میراث از دولت کنونی به یادگار خواهد ماند بی توجهی به ارزش هایی است که اساس و شاکله انقلاب اسلامی هستند و مردم هیچ گاه سختی هایی که آقایان به آنها در قالب عزت سوزی تحمیل کرده اند را هرگز فراموش نخواهند کرد.  

گلاویژ اصحابی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.