1398-04-29 13:31
1125
0
64506
بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده در گفت و گو با دو تن از نمایندگان مجلس؛

نماینده آق قلا: روند بازسازی مناطق سیل زده فقط 10درصد پیشرفت داشته است/ نماینده الیگودرز: نیاز اصلی مردم سیل زده ساخت منازل مسکونی است

پس از گذشت حدود 4 ماه از وقوع سیل که از اواخر اسفند ماه سال 97 تا اوایل فروردین سال 98 برخی از استان های کشور را در گیر خود کرده بود، هنوز فاصله زیادی تا تحقق وعده های مسئولین جهت عادی شدن روند زندگی مردم سیل زده وجود دارد.

به گزارش گلستان ما، بارش باران شدید توام با طوفان در آخرین روزهای سال 97 که تمام گلستان را در برگرفت باعث طغیان رودخانه ها و سرریز سدها و به تبع آن بروز سیلاب از شرق این استان شد و در ادامه بخش های وسیعی از منطقه بویژه در شمال و شمال غرب را هم به زیر آب برد.

بارندگی ها که عمدتا در 27 و 28 اسفند 97 و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان رخ داد پس از سر ریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را درگیر کرد و در ادامه به صورت بسیار گسترده تر شهرستان های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد.

بر اساس داده های هواشناسی؛ کمینه و بیشینه بارندگی در نقاط مختلف گلستان بین 74 تا 353 میلی متر باران بوده است.

Image result for ‫سیل آق قلا‬‎

این بارش ها باعث سرریز شدن تمام سدهای بزرگ گلستان و طغیان رودخانه های مهم شمال کشور شد و از آنجا که مسیر حرکت آن از شرق به غرب استان است؛ گستره بسیار وسیعی از منطقه را در برگرفت.

سیل استان‌های گلستان و مازندران، اصطلاحاً یک سیل دورانی بوده‌است که هر صد سال یکبار رخ می‌دهد.

در ادامه برای بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده به گفت و گو با دو تن از نمایندگان شهرهای درگیر سیل پرداختیم.

«نورمحمد تربتی نژاد» نماینده مردم گرگان در مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده در استان گلستان اظهار داشت: بعد از آن که سیل در شهرهای گلستان مخصوصاً آق قلا که بیش ترین آبگرفتگی را داشت فروکش کرد، مسئولان ارشد نظامی و همچنین مسئولان کشوری و وزرای مربوطه بازدیدهایی از مناطق سیل زده داشتند و ارزیابی های لازم برای به دست آوردن میزان خسارت انجام شد.

وی تصریح کرد: بر اساس بازدیدها و ارزیابی ها بسیاری از ارگان ها و نهادها کارشان را شروع کردند و به عنوان مثال بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت خانه های تخریبی را شروع کرد.

نماینده مردم گرگان خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز برنامه هایی را برای احداث مدارس تخریبی و آسیب دیده تبیین کرده است و همچنین برای پرداخت خسارات بخش کشاورزی ارزیابی ها انجام شده است و تقریبا پدراخت خسارات به کشاورزان شروع شده است.

تربتی نژاد بیان داشت: در تمام ابعاد کارها برای بازسازی مناطق سیل زده شروع شده است ولی روند بازسازی کند است، انتظار می رود وزارتخانه های مرتبط با سرعت بیشتری به وعده ها، مصوبات و وظایف خودشان عمل و آن ها را اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که "چند درصد کارها و وعده های مسئولین انجام شده است؟" گفت: نمی شود گفت چند درصد از کار انجام شده است؛ در حقیقت کارها شروع شده است و آن قدر درصد انجام کارها قابل ملاحظه نیست و در حد 10 درصد است یعنی اوایل کار است.

Image result for ‫حضور مسئولین در سیل آق قلا‬‎

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره کرد: همه دستگاه ها به نحوی کار خودشان را شروع کرده اند، اما مردم مناطق سیل زاده انتظار دارند تا روند اقدامات سرعت بیش تری را طی کند.

تربتی نژاد با اشاره به ساخت و ساز مدارس و میزان بازسازی بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش قول داده بود تا تمام مدارس تخریبی برای مهر ماه 98 احداث می شود در صورتی که تا مهر ماه زمان زیادی نماینده است و باید سرعت بسیار زیادتر شود تا وعده های آن ها تحقق پیدا کند.

وی عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلابی نیز کار خود را آغاز کرده است و سرعت آن هم نسبتاً خوب است ولی انتظار می رود به فراموشی سپرده نشود و کما فی السابق به کارشان ادامه دهند و با سرعت بیش تری اقدام کنند.

نماینده مردم گرگان در ادامه افزود: از وزرات جهاد کشاورزی هم انتظار می رود در پرداخت خسارت بخش های زراعت، دامداری و باغبانی با سرعت بیش تری عمل کنند.

تربتی نژاد اذعان داشت: در خصوص قطعی آب و برق وزارتخانه نیرو خوب عمل کرد، به جزء موارد کوتاهی در حین آب گرفتگی که آن هم مصلحت بود برق قطع باشد و  در خصوص قطعی گاز نیز وزارتخانه نفت که متولی گازرسانی است خوب عمل کرد؛ در حال حاضر هم آب و برق و گاز مناطق سیل زده وصل است و در بحث مخابرات و اینترنت مشکل خاصی که ناشی از سیل باشد وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در برخی از مناطق کشاورزی و زراعی هم بخشی از محصولات خسارت دیده بود و در حال حاضر نیز خسارات کشاورزان در حال پرداخت است و در مناطقی که در سطح استان کشت دوم داشتند به نسبت زیادی توانستند کارشان را انجام دهند اما نسبت کمی نیز به علت تداوم آبگرفتگی نتوانستند کار خود را انجام دهند که قابل ملاحظه نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به طور کلی پرداخت خسارت مزارعی که در ارزیابی های صورت گرفته 100 درصد خسارت دیده بود، انجام شده است و پرداخت خسارت های با درصد کم در مرحله بعد شروع شد که در حال انجام شدن است.

تربتی نژاد اظهار داشت: پرداخت خسارت مد نظر دولت است اما انتظار می رود پرداخت خسارت با سرعت بیش تری انجام شود تا کشاورزان بتوانند در فعالیت های بعدی کشاورزی با دست پر کار کنند.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا دولت به وعده های خود عمل کرده است؟" گفت: به طور کلی از لحاظ تئوریکی انگیزه برای کار کردن زیاد است؛ دولت 100 درصد به وعده های خودش عمل نکرده است ولی با توجه به مشکلات مالی و اعتباری می توان عملکرد دولت را در اقدامات و عمل به وعده ها خوش بینانه ارزیابی کرد.

وضعیت استان لرستان بعد از گذشت 5 ماه از وقوع سیل

سیل در روزهای نخست سال 98 استان لرستان را هم در بر گرفت و خسارات زیادی را در این استان بر جای گذاشت.

 سیلاب گسترده در بسیاری از مناطق استان لرستان بالاخص خرم آباد و پلدختر موجب تخریب زیرساخت ها و همچنین  راه های ارتباطی و از بین رفتن بخش های مختلف زمین های کشاورزی شد.

سیل برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی را در این استان قطع کرد؛ پل ها و راه های ارتباطی بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی تخریب شد و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چگنی راه دسترسی خود را از دست دادند.

مسئولان کشوری و لشگری در بدو وقوع سیل در استان لرستان به این استان سفر کرده و از مناطق سیل زده بازدید کردند.

Related image

«محمد خدابخشی» نماینده مردم الیگودرز در مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص روند بازسازی و امداد و کمک رسانی به مناطق سیل زده استان لرستان اظهار داشت: با توجه به اخبار و گزارشات واصله، دولت و دستگاه های مربوطه در چند منطقه کار ساخت و ساز را شروع کرده است و تعدادی از واحد ها هم به صورت ضرب العجلی اما انگشت شمار، تحویل سیل زدگان شد.

وی تصریح کرد: به گفته مسئولین استانی فضاها و اماکن آموزشی و مدارس برای مهر ماه آماده نخواهد شد؛ بنا بر این اگر دولت و مسئولین می خواهند مدارس را برای مهر ماه آماده کنند و مهر ماه آرامی داشته باشند، تلاشی مضاعف و چندین برابر می طلبد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: برخی از وعده هایی که دولتی ها داده بودند در ادوار مختلف هنوز محقق نشده است، بنابراین توقع داریم که یک مقدار جدی تر وارد عمل شوند.

خدابخشی با اشاره به شرایط زیرساخت ها در مناطق سیل زده گفت: مشکلات و مسائل زیرساخت ها موقت بود و همان اوایل برقرار شد، اما خسارات وارده به جاده ها و راه های مواصلاتی خیلی زیاد است و اقدام چندانی در این خصوص صورت نگرفته است.

Image result for ‫سیل پلدختر‬‎

وی با بیان این که هنوز برخی از وعده های دولت عملی نشده است گفت: دولت در برخی از جاها به وعده های خودش عمل کرده است، اما در برخی موارد هنوز وعده ها محقق نشده است.

نماینده مردم الیگودرز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که "مهم ترین خواسته مردم سیل زده از دولت و مسئولین چیست؟" بیان داشت: نیاز اصلی مردم سیل زده ساخت منازل مسکونی است.

خدابخشی به برخی از اقدامات مثبت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هلال احمر در هفته گذشته حدود 4 هزار دستگاه یخچال، گاز و برخی از امکانات و لوازم خانگی ضروری را بین مردم توزیع کرده است و هم چنین به همت مردم و دولت اجازه ندادند که سیل زدگان از نظر نیازهای اولیه احساس نیاز کنند، مگر آن روزهای ابتدایی سیل.

انتظار می رود دولت تدبیر و امید، زندگی مردم سیل زده را هر چه زودتر به روند عادی برگرداند و از نظر ساخت مسکن، مدرسه و همچنین راه سازی جهت تحقق یک شهر آرام پس از سیل، کار و اقدام عاجل توام با تلاش داشته باشد تا حس امید به زندگی در مردم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.