1398-05-26 11:36
930
0
64999
گزارشی از «تاکتیک فراموش شده» در دیپلماسی ظریف؛

مقاومت نفتکش ایرانی را آزاد کرد/ اذعان رسانه‌های بریتانیا به شکست سیاست‌های خصمانه باکینگهام

موضوعی که بسیاری از کارشناسان خصوصا خارجی به آن اذعان می کنند این بود که انگلیس نمی توانست بیش از این نفتکش ایرانی را توقیف کند. البته آنچه باعث دستپاچگی مقامات انگلیسی شد، اقدام متقابل ایران در برابر راه زنی دریایی انگلیسی ها بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ دیروز روی خروجی خبرگزاری های داخلی و خارجی خبری منتشر شد که حاکی از پیروزی و اقتدار سیاست ایران در جهان بین الملل بود. موضوعی که خبرگزاری های خارجی روی آن صحه گذاشتند و پیام آزادسازی نفتکش ایرانی را اقتدار ایران عنوان کردند.   

سیزدهم تیرماه بود که مقامات منطقه جبل‌الطارق که تحت سلطه انگلیس قرار دارد، در اقدامی‌که از سوی مقامات کشورمان راهزنی دریایی خوانده شد، نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کردند.

چندی بعد جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به تغییر مسیر چهار کشتی انگلیسی کرد که دو مورد از آن به توقیف منجر شد. از دو نفتکش توقیف‌شده نیز یک مورد پس از توجیهات اولیه آزاد و در نهایت کشتی «استنا ایمپرو» در توقیف ایران قرار گرفت. عملیات توقیف این نفتکش انگلیسی با یک بالگرد و تنها دو قایق تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

مقامات جبل الطارق که زیر نظر انگلیس فعالیت می کنند روز پنجشنبه عنوان کرده بودند که قرار است خدمه نفتکش ایرانی آزاد شوند. اما آمریکایی ها با تمام توان سعی کردند در مقابل این موضوع کارشکنی کنند.

اقدام متقابل مقاومت که سبب ساز آزادی نفکتش ایرانی شد

موضوعی که بسیاری از کارشناسان خصوصا خارجی به آن اذعان می کنند این بود که انگلیس نمی توانست بیش از این نفتکش ایرانی را توقیف کند. البته آنچه باعث دستپاچگی مقامات انگلیسی شد، اقدام متقابل ایران در برابر راه زنی دریایی انگلیسی ها بود.

درواقع بسیاری مطرح می کردند که این کار غیرقانونی انگلیس در توقیف نفکتش ایرانی سبب ناامنی آب های بین المللی می شود. ایران هم شاهراه تنگه هرمز را در اختیار دارد. شاهراهی که قسمت اعظمی از نقل و انتقالات خصوصا نفتی دنیا از این مسیر صورت می گیرد.

روش اقدام متقابل از جمله روش‌هایی است که کشورها در برابر زیاده‌های حکومت‌ها به کار می گیرند. روشی که ایران در برابر انگلیس در پیش گرفت و جواب داد. البته این روش بیشتر از اینکه روش دیپلماسی دولت باشد از سوی جریان مقاومت انجام شد. متاسفانه موضوع روش اقدام متقابل چیزی است که در دیپلماسی ظریف چندان دیده نشد و کشورمان خصوصا در برجام بیشترین ضربه را از عدم به کار بردن این روش دیپلماتیک و سیاسی خورد.این درحالی است که نفتکش ایرانی با همین روش دیپلماتیک و سیاسی به طور موفقیت آمیزی آزاد شد.

اذعان رسانه های انگلیس به شکست سیاست های خصمانه این کشور

البته آمریکایی‌ها بسیار سعی کردند که در روند آزادسازی نفتکش ایرانی سنگ اندازی کنند اما انگلیس بدون توجه به این موضوع از طریق مقامات جبل الطارق اقدام به رهاسازی این نفتکش کرد. هرچند که انگلیسی‌ها با بیانیه های توخالی سعی کردند که نشان دهند بازنده این میدان نیستند.

در همین رابطه، وزارت خارجه انگلیس در واکنش به آزادی نفتکش «گریس ۱» در بیانیه ای مدعی شد که انگلیس به ایران یا هر کشور دیگری اجازه نمی دهد قوانین تحریمی اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کنند.

اما روزنامه انگلیسی گاردین درباره نتیجه این رویارویی نوشت: « زمانی که انگلیس، نفتکش ایران را توقیف کرد، تندروها در آمریکا شاد شدند اما این اقدام، انگلیس را به دام انداخت و آسیب پذیری انگلیس را آشکار کرد. انگلیس بازنده اصلی قدرت نمایی ایران و آمریکا است.»

آمریکایی‌ها برای فرار از شکست به آب و آتش می زنند

اما امریکایی ها که سیاست خود را در این حوزه شکست خورده می دیدند با صدور بیانیه‌ای به ناکامی این کشور در ادامه توقیف نفتکش ایرانی واکنش نشان دادند.

در بیانیه صادره از سوی  وزارت خارجه آمریکا در این خصوص ادعا شده است: «ارزیابی ایالات متحده این است که گریس-۱ با انتقال نفت از ایران به سوریه در حال یاری‌رسانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این می‌تواند برای تمامی افرادی که با گریس-۱ مرتبطند تبعات جدی در بر داشته باشد.»

با این حال نفتکش ایرانی در جبل الطارق با وجود مخالفت های امریکایی‌ها آزاد شد. آمریکایی های شکست خورده با هر ضرب و زوری سعی کردند وجهه آنها بیش از این خدشه دار نشود. در همین رابطه، آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی گریس 1 را اعلام کرد! رسانه‌های آمریکایی اواخر وقت جمعه به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کردند یک دادگاه آمریکا در واشنگتن حکم توقیف نفتکش ایرانی را صادر کرده است.

در همین رابطه، روزنامه تایمز انگلیس نوشت: « آمریکا در پیشگیری از آزادی نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق، ناکام ماند. اکنون امیدها برای آزاد شدن نفتکش توقیف شده انگلیس به دست ایران، بیش تر شد.»

حالا به نظر می رسد که دیپلماسی ظریف باید دست به کار شود تا از این موضوع برای جلوگیری از تعدی بیشتر به نفتکش های ایرانی استفاده کند. انگلیس یک کار غیرقانونی انجام داد و بعد از مدتی نتوانست بر روی اشتباه خود مداومت کند و در این ماجرا شکست خورد. این شکست که اقدام متقابل و مقتدرانه جریان مقاومت بود، می توان سرلوحه کار وزارت خارجه برای کوبیدن میخ آخر به تابوت ایجاد خلل در کار ترانزیت کالا ایرانی در جهان باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.