1396-01-04 14:00
2692
0
36967

داستان اسرار آمیز و افسانه قوشه تپه در مراوه تپه

در مراوه دو تپه وجود دارند که می گویند؛ پسر چنگیز، گنجهایش را درون آنها مخفی کرده است.

به گزارش گلستان ما، قوشه تپه یا دو تپه ،‌ تپه هایی هستند دست ساز که گویا بر بالای آن برج و بارویی و محل نگهبانی و ... هم بوده است.

نقلهایی برای این تپه های تاریخی در بین اهالی است که بیشتر شکل افسانه دارند تا حقیقت : مانند اینکه پسر چنگیز ، گنجی را در زیر این دو تپه مدفون نموده است که تماماً طلای خالص است و...

«محل قوشه تپه پیش از آنکه قوشه تپه ای ها در آن ساکن شوند همین نام را داشت و این نام به مناسبت وجود دو تپه مصنوعی و مشابه قدیمی کنار هم است که گویا روزگاری برج و باروهائی داشته و پاسدارانی در آنجا گمارده شده بودند.

ghoshe1

ghoshe2

از این دو تپه که اینک هم در حاشیهٔ جنوبی اترک و کنار دهکدهٔ قوشه تپه از دامنهٔ کوه و از تپه‌های دیگر تمیز داده می شود، تیله‌ها، کاسه کوزه‌های شکسته‌ ای بدست می‌آید که لعاب های منقوشی دارد و به قدری با ظرافت ساخته و پرداخته شده است که نمی توان آنها را به زندگی چاروائی و چموری ترکمن ها ربط داد.

باید اطمینان داشت که پیش از حضور ترکمنها در این حوالی، این دو تپه وجود داشته است و آنها هم به مناسبت همین دو تپه که جفت و مشابه همدیگرند اینجا را قوشه تپه نامیده اند. زیرا که (قوشه – qoca ) در ترکمنی معنی (جفت) را می رساند و ترکمنها معمولا اشیاء یا اشخاصی را که جفت هم هستند به این نام می خوانند.»(منبع : مجله هنر و مردم دوره۸، ش ۹۱ (اردیبهشت ۴۹): ۳۸-۴۸)

روستای قوشه تپه در نزدیکی قازانقایه(مرکز دهستان پالیزان) در بخش مرکزی شهرستان مرزی مراوه تپه قرار دارد.

انتهای پیام/جامی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.