1396-03-30 14:58
3094
0
40498

آداب و رسوم قوم ترکمن در ماه مبارک رمضان + تصاویر

آمدن ماه مبارک رمضان در میان ترکمن‌ها با شور و شوق خاصی همراه می باشد که فصل تازه ای را در زندگی مردم این منطقه باز می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اسپی دژ، رمضان در میان ترکمن های ایران، آنقدر متنوع و رنگین است که با فرا رسیدنش، فصل تازه ای را در زندگی مردم این منطقه باز می کند.

آمدن ماه مبارک رمضان در میان ترکمن‌ها با شور و شوق خاصی همراه بوده و در آن ماه رحمت و مغفرت، همه مردم ترکمن بنا به فرمایش پیامبر عظیم‌الشأن حضرت محمد مصطفی (ص) «صُومُوا لِرُؤْیَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْیَتِهِ» در روز آخر ماه مبارک شعبان پس از غروب آفتاب از کوچک و بزرگ، مرد و زن به اتفاق همدیگر برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از خانه و منزل خود بیرون می‌آیند و دیدگان خود را به نقطه رؤیت آن معطوف می‌دارند تا بتوانند ثوابی را که با رؤیت ماه شامل حال یک انسان می‌شود از آن مستفیض و بهره‌مند شوند زیرا که همت گماردن برای رؤیت هلال ماه، ثواب زیادی دارد.

در ماه مبارک رمضان در بعضی از مساجد محل در نمازهای تراویح مراسم ختم قرآن برگزار می‌شود که ترتیب آن نیز مثل نمازهای تراویح است با این تفاوت که به جای سوره‌هایی از سی جزء قرآن همه قرآن را به پنج یا شش بخش تقسیم می‌کنند و در طول پنج یا شش شب همچون نماز تراویح در بیست رکعت به جای می‌آورند البته قرائت قرآن در این شب‌ها در نماز تراویح توسط قاریان و حافظان حاذق منطقه صورت می‌گیرد که غالباً دو نفره یا سه نفره می‌باشد.

حاج بایرام آخوند سلاق مدیرحوزه علمیه اهل سقر یلقی در این خصوص به خبرنگار ما گفت : ماه رمضان ماه پرخیر و برکت و فضیلتی میباشد. خداوند میفرماید ماه رمضان ماه من است و هرکس در این ماه روزه بگیرد و نمازش را کامل بخواند و کارهای خیر انجام دهد از بندگان مقرب و نزدیک من خواهد شد

وی افزود : به همین جهت از دیرباز در میان ترکمن ها رسم های زیبایی وجود دارد تا از فضیلت و برکت این ماه به صورت کامل بهره مند شویم. یکی از این رسوم و سنت ها نماز تراویح است که در تمام شب های ماه مبارک رمضان 20 رکعت به همراه جماعت در سراسر ترکمن صحرا اقامه میشود .

همچنین از دیگر رسوم های ترکمن ها این است که در شب 14 ماه رمضان مراسمی تحت عنوان "یا رمضان" برگزار میشود. به این ترتیب که اهالی مسجد روستا یا محله به همراه امام جماعت آن مسجد بعد از اقامه تراویح به درب منزل ها رفته و به وسیله شعر هایی گذران بودن روز های رمضان را یاد آوری میکنند و به اهل خانه توصیه میکنند بیشتر از پیش در انجام کار های خیر و عبادت تلاش کنند.

حاج آخوند سلاق ادامه داد : از دیگر رسوم زیبا و دینی ترکمن ها میتوان به عبادت و قران خوانی و اعتکاف در مسجد در روزهای قدر اشاره کرد. مردم در این شب های بسیار پربرکت و پرفضیلت بسیار دعا و نماز و قرآن میخوانند.

و در آخر ماه رمضان نیز برپایی نماز عید فطر یکی از رسومی است که میان ترکمن ها بسیار پسندیده میباشد و همه با لباس های عید و نو خود با اخلاق نو و حسنه در این نماز شرکت میکنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.