1397-02-30 16:52
2515
0
53571
دکتر برزگر ارائه کرد:

توصیه های تخصصی تغذیه در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان همزمان با فصل گرما و روزهای طولانی آغاز شده و بی شک اغلب به دنبال مناسب ترین روش روزه داری هستند تا دچار مشکلاتی همچون کم آبی، افت قند و فشار، ضعف شدید و بی حالی نشده و از فیوضات همه جانبه این ماه پُر خیر و برکت بهره مند شوند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ حجت برزگر دکترای تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش علوم تغذیه ای با هدف ارائه توصیه های تخصصی تغذیه در ماه مبارک رمضان نوشت: با یک برنامه غذایی متعادل و متناسب شامل هرم کامل غذایی که تفاوت چندانی هم با عادات غذایی گذشته و سفره بومی محلی تان نداشته باشد، می توانید از تاثیرات سودمند روزه داری بهره شوید.

اگر چه 2 وعده افطار و سحری بسیار مهم است اما پیشنهاد بنده این می باشد که به هیج وجه در این ایام به 2 وعده (یعنی فقط به افطار و سحر) اکتفا نکنید و 2 میان وعده و شام را هم به آن اضافه کنید.

به این ترتیب که : افطار- 1.5 ساعت پس از افطار میان وعده- 1.5 ساعت پس از آن یک شام سبک و 1.5 ساعت دیگر نیز میان وعده.

هرگز از آب سرد برای آغاز استفاده نکنید، یعنی با یک استکان آب نیمگرم یا جوشیده سرد شده و یا چای کم رنگ به همراه عسل یا خرما، روزه تان را باز کنید، یا نصف لیوان شیر کم چرب و یک قاشق عسل چند دقیقه بعد با توجه به وزن تان از مقداری فرنی کم شکر و گلاب جهت تعدیل ذخایر گلیکوژنی مصرف شده، استفاده کنید و با اندکی فاصله از چند عدد سفیده آب پزی تخم مرغ یا از پنیرکم چرب و کم نمک و 2-3 عدد مغز گردو و سبزی های فصلی به همراه گوجه خام و مقداری نان سبوس دار یا قلاچ مغز گرفته و یا نان سنگگ سبوسدار یا سه کف دست لواش دور گرفته مصرف کنید .

3ساعت بعد از صرف افطار یک شام بسیار سبک و محدود مانند انواع حلیم یا سوپ ها ی کم چرب و کم نمک خانگی که حاوی انواع سبزی های محلی و پروتئین های گیاهی جهت تعدیل آب و دهیدراتاسیون بدن و تامین املاح و دیگر احتیاجات مورد نیاز بدن میل کنید.

توصیه می کنم که از خوردن سرخ کردنی، چربی ها، غذاهای چرب و پرنشاسته، پرحجم و دیر هضم به خصوص انواع فست فودها و حتی سوپ و آش و حلیم های غلیظ و پرچرب که پیاز داغ شده اند، خودداری کنید. چرا که به شدت دچار مشکلات گوارشی و با بد هضمی رو به رو خواهید شد و بی تردید موجب اضافه وزن کاذب و افزایش سطح تری گلیسرید و کلسترول بد خون شما خواهد شد.

شایسته است که ضمن رعایت موارد فوق بیشتر از سوپ های رقیق تر و کم چرب و بسیار کم نمک و همچنین غذاهای غیر سرخ شده و کم نمک، بیشتر استفاده کنید. سالاد فصل بدون پیاز با یک قاشق روغن زیتون بی بو فراموش نشود.

افطار و شام را یکجا میل نکنید، چون معده شما ساعت ها خالی بوده و نباید زیاد به آن فشار آورد، اما مابین افطار و شام و تا سحر با فاصله چند لیوان آب یا عرق خارشتر یا کاسنی به همراه شاه طره و یک قاشق آبلیموی تازه و سبزی های برگ پهن فصلی و میوه های آبدار تازه فصلی به غیر از خربزه، موز و انگور به همراه 2 عدد خرمای خشک یا انجیل خشک مصرف کنید.

برای سحر هم توصیه می شود غذایتان کم حجم، متناسب و متعادل، کم چرب و کم نمک باشد. حتماً نیم ساعت مانده به اذان صبح، دست از غذا بکشید، نخ دندان کشیده یا خلال کنید و حتماً مسواک بزنید. حدود چند دقیقه مانده به اذان صبح نیز برای جلوگیری از افت قند شدید در طول روز از 2 عدد خرما و یا میوه های آبدار فصلی و برای بیم از تشنگی و همچنین دفع سموم و مواد زائد و تعدیل دمای بدن به میزان کافی آب یا تخم شربتی به همراه آبلیموی تازه مصرف کنید.

توجه داشته باشید آرام و جویده جویده غدا خورید، وسط غذا آب و مایعات ننوشید. از قندهای مصنوعی به خصوص زولبیا، بامیه و .... حتی الامکان استفاده نکنید. زیرا قند زیادی به یکباره وارد بدن شده و در این هنگام لوزالمعده یا پانکراس جهت کنترل قند اضافی، انسولین ترشح می کند که این عمل باعث ایجاد اختلال شدیدی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی ها شده و همچنین فت برنرو چربی سوزی را مختل یا خنثی می کند که از عوارض عمده و سوغات ناخوشایند آن، ناراحتی های گوارشی و ایجاد چاقی به خصوص در نواحی پهلو و زیرشکم است.

همچنین از مصرف زیاد تنقلات به ویژه شورشده ها در فاصله بین افطار و سحری خودداری کنید، چون ضمن شوری، دیر هضم هستند، باعث عطش فراوان و تشنگی زیاد در طول روز شده و همچنین هنگام سحری احساس گرسنگی کمی می کنید.

متخصص و متدولوژیست فیتنس و طراح حرفه ای تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی همچنین درباره ورزش در این ایام توصیه کرد: اگر در این ایام ورزش می کنید و چنانچه هدفتان چربی سوزی و کاهش ذخایر است، در طول روز ورزش اشکالی ندارد اما اگر با اهداف دیگر مانند افزایش حجم، قدرت وتوان عضلانی تمرین می کنید، 1.5 تا 2 ساعت پس افطار مناسبتر است. اما در این هنگام قبل از تمرین و حین تمرین به صورت جرعه جرعه آب یا عرق کاسنی یا خارشتر با دمای 8 الی 12 درجه و ترجیحاً با طعم لیمو بنوشید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.