1396-07-27 09:02
757
0
45473
سجاد شعبانی :

علت بی انگیزگی دانشجویان ضعف برخی اساتید است

نخبه پژوهشگر گلستانی با اشاره به بی انگیزگی دانشجویان و ضعف آنها گفت : برخی اساتید هستند که یا تجربه کافی نداشته و حضور در محافل دانشگاهی بزرگ برای آنها زود است و یا اینکه نگاه به غرب و تز روشنفکری دارند .

به گزارش گلستان ما ؛ سجاد شعبانی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری علم و فناوری در پاسخ به این سوال که لازمه رشد علمی چیست،اظهار کرد : لازمه رشد علمی چند فاکتور است که اول از همه علاقه مندی دانشجو به مباحث علمی ، تحقیق و کنکاش پیرامون مباحث مربوط به آن است .

شعبانی افزود : دانشجویان به عنوان نیروی انسانی مهمترین سرمایه های ما هستند و یکی از مهمترین فاکتورها انگیزه لازم در وجود آنهاست و ایجاد انگیزه یک اصل در رشد علمی است اما می بینیم که یک دلزدگی و بی انگیزگی در دانشجویان وجود دارد که نه تنها به دنبال رشد علمی نیستند بلکه در خواندن درس های خودشان هم مشکل دارند .

سوال : علت بی انگیزگی دانشجویان چه می تواند باشد ؟

وی تصریح کرد : یکی از مهمترین دلایلی که باعث بی انگیزگی دانشجویان و ضعف آنها شده اساتیدی هستند که یا تجربه کافی نداشته و حضور در محافل دانشگاهی بزرگ برای آنها زود است و یا اینکه نگاه به غرب و تز روشنفکری دارند .

این نخبه پژوهشگر گلستانی اضافه کرد : استادی که فکر و ذهنش در غرب است و تنها راه برون رفت از مشکلات را وابستگی به آنها می داند نمی تواند در دانشجویان ایجاد انگیزه کند در حالیکه در گذشته بودند اساتید و دانشجویانی که فعل "خواستن" را صرف کردند و "ما می توانیم" را معنا کردند .

سوال : آیا کمبود امکانات هم می تواند موجب کاهش انگیزه شود؟

شعبانی در پاسخ به این سوال گفت : بله ، در مباحث تخصصی هم آزمایشگاه هایی داریم که یا قدیمی هستند و لوازم و امکانات آنها مصرف شده و از دور خارج شده اند و یا اینکه آنها را در کشور نداریم .

وی یادآور شد : تحریم های ظالمانه علیه کشور ما باعث شده تا برخی تجهیزات آزمایشگاهی وارد کشور ما نشود اما در همین زمان تحریم هم جوانان و دانشجویان ما توانستند اقدامات خوبی انجام دهند و پیشرفتهای زیادی را نصیب کشور بکنند .

سوال : شما در رشته تخصصی خودتان یعنی آب با چه مشکلاتی مواجه هستید ؟

شعبانی به برخی مشکلات رشته خودش اشاره کرد و گفت : مثلا ما خومان در آزمایشگاه ها از دوربینی استفاده می کردیم برای نقشه برداری و ... که متعلق به 20 سال پیش بود و وقتی سر زمین رفتیم برای تسطیح اراضی ، دوربینی بود که ما کار با آن را بلد نبودیم .

دانشجوی رشته آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان داشت : در بحث علوم انسانی رشد علمی به جامعه و امور فرهنگی و اجتماعی بر می گردد که این موضوع باید در حوزه بحث شود که چرا علوم انسانی ما اسلامی نیست .

شعبانی با اشاره به اینکه فلسفه ، حقوق ، علوم انسانی ، منطق و دیگر علوم انسانی ما متعلق به غرب می باشد تاکید کرد : ما در طول تاریخ در همه این رشته هایی که ذکر شد سرآمد داریم ولی باز از فسلفه کانت و غربی ها استفاده می کنیم که اکثر موارد به هیچی و پوچی می رود و هر کتابی را که ورق می زنیم اسم اساتید و فلاسفه غربی داخل آن است .

وی ادامه داد : تا زمانی که در دانشگاه ابزار بروز وجود نداشته باشد انگیزه برای درس خواندن بوجود نمی آید در حالیکه زمانه ارتباطات و اینترنت است و دانشجوی پزشکی نگاه می کند که تجهیزاتش پیشرفته است یا نه .

سوال : کمبودها در رشته تخصصی خودتان چگونه است ؟

این دانشجوی موفق در پاسخ به سوال فوق گفت : اصلی ترین مشکل در زمینه آب کمبود منابع آبی در کشور و علی الخصوص استان گلستان است ، گلستان اگر چه کشاورزی خیز است اما فقط اسم آن کشاورزی است و ظاهری سبز ولی در باطن مشکلات زیادی دارد .

شعبانی با بیان اینکه متاسفانه هم کشاورزی ما ضعف دارد و هم صنعت ، خاطرنشان ساخت : به بهانه کشاورزی بودن استان را از حالت صنعتی خارج کردند و پنبه را سوزاندند و کشاورزان را به سمت برنج سوق دادند در حالیکه امسال هر کس برنج کاشت 80 درصد آن در اثر بی آبی سوخت و هدر رفت لذا باید طرح های ما سمت نکاشتن برنج باشد .

وی متذکر شد : دولت باید به کشاورزان یاری ویژه بکند و مشوق های لازم را نیز ارائه بدهد تا کشاورزان با کاشت گندم سمت کشت برنج نروند .

سوال : دولت تا همین الان هم پول گندم سال گذشته را نداده است ؟

شعبانی در جواب این سوال گفت : دولت باید ابتدای فصل کشت گندم با کشاورز قرار داد ببندد وبرای ایجاد انگیزه لازم در او همه یا بخشی از پول را به کشاورز بدهد تا دیگر سمت کاشت برنج نرود .

این نخبه گلستانی عنوان کرد : امروز سیستم های آبیاری پیشرفته شده ولی متاسفانه هنوز اکثریت کشاورزان ما از سیستم آبیاری سطحی استفاده می کنند که باعث هدررفت آب و بروز برخی بیماریها برای گیاه شده است .

شعبانی اظهار داشت : علاج این کار طراحی سامانه  های آبیاری قطره ایست که دولت چند سالی است که وام بلاعوض در این زمینه اختصاص داده و 85 درصد از این سامانه ها را در اختیار کشاورز قرار می دهد اما مشکل اصلی کمبود آگاهی کشاورزان است که قانع نمی شوند از آبیاری سیستمی استفاده کنند .

سوال : پیشنهاد شما چیست و چکار باید کرد ؟

این دانشجوی پژوهشگر ادامه داد : بنظر من باید روی جوانان روستایی تمرکز کنیم و نسل جدید کشاورزان را با اصول جدید کشاورزی تربیت کنیم ، همه روستاییان که به سمت مهندسی و پزشکی و ... نمی روند ، بالاخره بخشی به دنبال کار کشاورزی هستند پس باید آنها را با قواعد کشاورزی نوین آشنا کرد .

شعبانی به انتقال آب از گلستان به سمنان انتقاد کرد و گفت : در این زمینه هم مجمع نمایندگان استان گلستان و مسئولین باید جلوی این کار را بگیرند چرا که اراضی پایین دست خود تشنه آب است و ظاهر استان ما سبز است اما باطنی محروم دارد و با این وضع همین کشاورزی خرده پا هم خشک می شود و این موضوع تبعات اجتماعی همچون مهاجرت ، بیکاری و طلاق و ... دارد .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.