1396-09-22 07:03
3438
2
47740
پایانی بر فضای بسته دانشگاه فرهنگیان گلستان ؛

گزینه های احتمالی سرپرستی دانشگاه فرهنگیان گلستان / اعتدالیون جایگزین تندروها می شوند

بالاخره بعد از حواشی های متعدد و خفقان در دانشگاه در اثر مدیریت سیاسی دانشگاه فرهنگیان گلستان تصمیم بر جابجایی سرپرست این دانشگاه جدی است و گزینه هایی نیز در این راستا معرفی شده اند .

به گزارش گلستان ما ؛ دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی تربیت‌محور، توانمند در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریت‌ها، مبتنی بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی- انقلابی دانشجومعلمان، برخوردار از هیئت علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و تحول‌آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی) و وابسته به وزارت آموزش و پرورش است .

وقتی به اهداف تاسیس این دانشگاه می نگریم و آن را با فضای دانشگاه فرهنگیان گلستان تطبیق می دهیم ، متوجه تفاوتهای زیادی در رفتار و عملکرد دانشگاه فرهنگیان گلستان می شویم که بخش عظیمی از آن به مدیریت دانشگاه بر می گردد ، جایی که طی چهار سال گذشته در دستان محمدباقر مسعودی عضو تندرو حزب منحله مشارکت اداره شده است .

مسعودی اصالتا رامیانی و بچه محل استاندار سابق بود و از این لحاظ توانست با همراهی محمدرضا وطنی مدیر کل آموزش و پرورش گلستان که او هم از تندروهای جریان چپ در استان به شمار می رود ، به سرپرستی دانشگاه فرهنگیان گلستان برسد و طی این سالها با حمایت مهر محمدی رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان کشور توانست دوران مدیریتش را تداوم دهد .

مدیریت سیاسی مسعودی طی این سالها باعث شد تا فضای بسته ای پیش بیاید که دانشجویان نتوانند جرات و شهامت انتقاد را داشته باشند و از طرفی برخی دیگر از افراد که همسو با این طیف بودند ارتقا یافتند و تشویق شدند .

برخی از سیاسی کاریهایی که طی این سالها انجام شد قبلا هم طی مطلبی عنوان شد اما مروری کوتاه بر آن نیز می تواند قابل تامل باشد :

** کندن بنر 9 دی در گنبدکاووس و درگیری با دانشجویان این دانشگاه ،

** بهم زدن یادواره شهدا علیرغم داشتن دو مصوبه از شورای فرهنگی ،

** بهم زدن برنامه اقتصاد مقاومتی خواهران با همکاری قرارگاه احمدی روشن به بهانه همایش سیاسی در حالیکه هنوز سخنران آن تعیین نشده بود ،

** حضور بدون مصوبه قربان برزگر مسئول حزب ندای ایرانیان در همایش انجمن اسلامی در حالیکه دانشگاه را بخاطر حضور او تعطیل کردند و دانشجویان را با بلندگو برای حضور الزامی در این نشست پیج کردند ،

** حاشیه هایی که در مناظره قدیری ابیانه و زیباکلام پیش آمد و منجر به اخراج مسئول حراست این دانشگاه شد ،

** حاشیه هایی که در خصوص ممانعت از حضور دانشجویان در همایش انقلابیون جوان با حضور سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین

** دعوت از یک فتنه گر که در آستانه 9 دی می تواند یک دهن کجی به آرمانهای انقلاب اسلامی ، مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد .

اما بیانیه دروغین و جعلی که پس از حواشی هفته اخیر دانشگاه فرهنگیان به نقل از دانشجویان این دانشگاه منتشر شد ماهیت سیاسی مدیریت دانشگاه فرهنگیان و استفاده ابزاری از دانشجویان را بیشتر آشکار کرد ، جایی که در یک بیانیه سیاسی گزارش عملکرد هم ارائه شد!!!

در این بیانیه سیاسی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم - با سلام و یقین به روز جزا - اینجانبان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان گلستان در پی هجوم همه جانبه کسانی که از تضارب اندیشه ها و عقاید پاک دانشجویان در دانشگاهها دلواپس و نگرانند، (همانهایی که نگرانند که کسی از سوار شدن به اتوبوس بهشت جا نماند) و طرفدار نگرش یکسویه و بی چون و چرای دیگران به تفکرات پوسیده خودشان هستندو برحسب وظیفه دینیمان که حضرت علی (ع) میفرمایند که (کلام حق را بگو اگر چه تلخ باشد) و در عین تلخی میوه های شیرین داردو بنا بر فرمایش آتش به اختیار مقام معظم رهبری(حفظه الله) مبنی بر حفظ حرمت عناصر فعال و انقلابی و جانبازان عزیزمان بر خودمان واجب میدانیم جهت حمایت از آقای دکتر مسعودی به ذکر چند نکته اشاره نماییم که این اشارات فقط حمایت سرسری و بی دلیل از آقای دکتر مسعودی نیست بلکه حمایت با فکر و اندیشه از تولد و زایش فکر و اندیشه در دانشگاههاست که صد البته مورد اشارات مقام معظم رهبری( حفظه الله) نیز میباشد:

آقای دکتر از شما متشکریم که همیشه و در همه امورات  دانشگاه، دانشجو را مقدم بر همه چیز میدانید و همواره به محور بودن دانشجو در همه کارها تاکید دارید ، آقای دکتر از شما متشکریم که با زحمات شبانه روزی و بی وقفه خود این دانشگاه را از همه لحاظ از سطح یک مدرسه ابتدایی  به سطح یک دانشگاه واقعی رسانده اید.

آقای دکتر از شما متشکریم که ما مثل چهار سال پیش خودمان صبحها صف نانوایی وا نمیایستیم و خودمان غذای طبخ شده در بیرون را در ظرف یک بار مصرف بین دانشجویان تقسیم نمیکنیم چون که الان هم سلف داریم و هم آشپزخانه فعال.

دیگر لازم نیست برای مراسماتمان جایی رو اجاره کنیم چون آمفی تئاتر داریم ، دیگر لازم نیست برای درس خواندن معطل بمانیم چون سالن مطالعه داریم ، دیگر لازم نیست برای ورزش کردن به بیرون از دانشگاه برویم چون سالن بدنسازی مجهز داریم ، دیگر لازم نیست در حسرت حیاط سرسبز دانشگاه فنی همسایه مان باشیم چون در حیاط خودمان که حتی علف هرز هم نداشت الان سرسبزی و باغچه و صندلی داریم ، ‌دیگر لازم نیست حسرت اساتید مجرب دانشگاههای دیگر را بخوریم چرا که با تاکیدات جنابعالی از این اساتید عالی مدعو برخورداریم.

و اما در حوزه اندیشه: آقای دکتر از شما متشکریم که با اجازه دادن به نمایندگان هر دو جناح جهت سخنرانی در دانشگاه ( و این را همه دیده اند) به دانشجویان این فرصت طلایی انتخاب را میدهید که خودشان راهشان را انتخاب کنند و مانند نگرانان همیشه در صحنه خود انگیخته خود محور که خودشان را مرکز کائنات میدانند ما را در مسیری یکسویه و بی برگشت قرار نمیدهید و زحمت کند و کاو و جستجو را در انتخاب راه آینده کشور عزیزمان ایران از روی دوش پینه بسته! این بنده های خدا برداشته اید و به خودمان واگذار کرده اید!

و در آخر ما معتقدیم به قول مرحوم آیت الله طالقانی اسلام ان چیزی که فریاد میزنیم نیست بلکه اسلام آن چیزیست که به آن عمل میکنیم، و شما صد البته اهل عمل هستید و مانند رئیسان قبلی دانشگاه انگونه نیستید که دانشگاه را محلی برای جلوس و مجالی برای سخنرانی میخواستند، ما معتقدیم اگر کوچکترین کاری در جهت راحتی خیال دانشجو چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه رفاهی عبادت است و بهتر از کار کسانیست که ساعتها وقتشان را صرف عبادت در دانشگاه میکردند و غافل از اینکه این ساعات اداری وظیفه دارند به امورات دانشجویان برسند و اگر میخواهند به دنبال مستحبات بروند باید از وقت شخصیشان در منزل صرف کنند.

تنگاهای مدیریتی دانشگاه فرهنگیان

20فرودین 93 دکتر محمد باقر مسعودی بعنوان سرپرست پردیس آیت الله خامنه ای معارفه شد. مدتی بعد با توجه به تغییر در ساختارتشکیلات این دانشگاه سرپرست استانی در چارت قرار گرفت و دوستی دیرینه او با مدیرکل آموزش و پرورش گلستان  باعث شدف در 19 اردیبهشت بعنوان نخستین سرپرست  دانشگاه فرهنگیان گلستان  معرفی شود .

او در همان ابتدا به دلیل کسب جایگاه،  افرادی را  که از لحاظ فکری و جناحی با او همسو بوده و تندرو نیز محسوب می شدند به سمت های معاونت و سرپرستان پردیس ها گمارد  و سایر اساتید ارزشی را از دانشگاه مرخص کرد.

برنامه های پرهزینه و دعوت از سخنرانان حامی فتنه و پرحاشیه ، ایجاد خفقان فکری دانشگاه و تهدید به حذف و ارجاع به کمیته انضباتی،سنگ اندازی در برنامه های تشکل غیر همسو ، باعث شد که سایه سنگین تفکرات سیاسی در این دانشگاه رسوخ پیدا کند .

عدم رسیدگی به وضعیت خوابگاه ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که تاکنون رفع نشده و به اذعان دانشجو معلمان وضعیتی اسفناکی همچون  حضور 18 نفر در یک اتاق و غذاهای بی کیفیت  از دیگر مشکلات این  دانشگاه محسوب می شود .

عدم توفیق در ساخت دانشگاه در خارج از شهر گرگان  نیز یکی دیگر از مواردی است که میتوان به عدم تمرکز  ریاست بر مسائل رفاهی  این دانشگاه  نام برد .

استخدام های سفارشی و حضور فرزندان  و بستگان دوستان سیاسی  بعنوان راننده و کارشناس و ..از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد.

با توجه به منویات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان می بینیم  این دانشگاه در سطح استانی چندان توفیقی کسب نکرده است و علاوه بر افتتاح یک سالن کوچک ورزشی و چند پروژه کوچک توفیق چندانی نداشته است.

با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان باید سعی کند افرادی متعهد، متخصص، کار‌شناس و خلاق را برای تدریس این دانشگاه  دعوت کند اما اغلب دیده می شود استفاده از افراد غیر متخصص و با نازلترین تراز علمی بعنوان استاد در این دانشگاه  استفاده می شود و این خود باعث کاهش کیفیت آموزشی و نارضایتی دانشجو معلمان استان شده است .

حال به نظر می رسد؛ دانشگاه فرهنگیان که باید با طراوت و پویا باشد تا بتواند معلمان با انگیزه و پرنشاط تربیت کند درگیر خمودگی و انجمادی شده است  که نیازمند هوایی تازه در کالبد تربیتی و حضور سرپرستی با تفکرات جدید  و به دور از افراط گرایی است.

گزینه های احتمالی دانشگاه فرهنگیان گلستان

حال با توجه به تغییر استاندار گلستان و رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور که هر دو از حامیان جدی مسعودی بودند ، اینک زمزمه هایی از انتصاب سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان گلستان به گوش می رسد ، گویا مجموعه استانداری و نهادهای امنیتی به این نتیجه رسیده اند که مدیریت سیاسی مسعودی بر دانشگاه فرهنگیان گلستان هزینه زا ، غیر مفید و وقت تلف کردن است .

در همین راستا نام افرادی برای تصدی این سمت به میان آمده و حتی برنامه هم از آنها خواسته شده تا این کشتی را کشتی بان جدیدی براند .

از جمله گزینه های احتمالی "حاج تقی ایزد" فرمانده گردان مسلم لشکر 25 کربلا ، جانباز شیمیایی 70 درصد و از رزمندگان نزدیک به آیت الله نورمفیدی است که می تواند به عنوان یک عنصر اعتدالی چهره زخم خورده دانشگاه فرهنگیان گلستان را بهبود بخشد .

"نصر الله کشیری" رئیس اداره آموزش و پرورش گرگان نیز از دیگر چهره های اعتدالی و حامی دولت تدبیر و امید است که نامش در فهرست گزینه های احتمالی دانشگاه فرهنگیان گلستان قرار دارد .

"عیسی پایین محلی" مدیر کل سابق آموزش و پرورش گلستان و رئیس ستاد قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 96 در گلستان ، "کلثوم غلامی" استاد دانشگاه فرهنگیان نیز از جمله این گزینه ها می باشند .

اما گزینه دیگری که بیشتر مد نظر ترکمن ها می باشد "عبدالحکیم فیروزی" است . او قبلا هم در آموزش و پرورش پست داشته و بعد از آن فرماندار بندرترکمن شد ، حالا او هم تمایل دارد که به ریاست دانشگاه فرهنگیان گلستان برسد .

"بهجت تربتی نژاد" از اقوام نزدیک نورمحمد تربتی نژاد نماینده گرگان و آق قلا و رئیس شورای بررسی موارد خاص پردیس منتخب استان نیز از گزینه های مطرح برای ریاست این دانشگاه می باشد .

نام بهجت تربتی نژاد و کلثوم غلامی از این جهت محتمل تر است که طبق دستور دولت قرار شده برای برخی سمتها از بانوان بطور ویژه استفاده شود .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محمد طاهر

سلام جناب تقی ایزد از میران ارزشمند استان می باشد و در حال حاظر رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی گرگان دو است و با روحیات دانشجویان و مراکز دانشجویی آشنایی بسیاری دارد که امیدوارم از ایشان بتوانند در این سمت استفاده نمایند

0
0
پاسخ
1396-09-22 08:39
izad

سلام مقاله تان جالب وتامل برانگیز است حواستان به حسین تربتی نژاد باشد....او از استین کت برادرش که نماینده مجلس است در می آید .....آنچه درباره آقای مسعودی نوشتید همان اندازه در بخش خواهران بهجت تربتی نژاد این بلا را سر فرهنگ واخلاق دانشگاه اورده است

0
0
پاسخ
1396-09-23 06:13

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.