1397-01-04 07:15
670
0
51910
فائزه عبداللهی :

در گرگان روزانه حدود 247 تن زباله تولید می شود

عضو هیات رئیسه مجمع مشورتی روسای شوراهای مراکز استان ها گفت : در گرگان روزانه در حدود 247 تن زباله تولید می شود که به جای درآمد برای شهر، هزینه میلیاردی تحمیل می کند.

به گزارش گلستان ما ؛ فائزه عبداللهی عضو هیات رئیسه مجمع مشورتی روسای شوراهای مراکز استان ها با بیان اینکه  رعایت اصول قانون اساسی و سیاست های کلی نظام در تدوین و تصویب " طرح جامع مدیریت شهری "  و ایجاد ساختار مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری از دیگر موارد مطرح شده در این اجلاس بود، خاطر نشان کرد:  التزام به اصول قانون اساسی به منظور ارتقاء جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظارت و حسابرسی و امور مالی شهرداری ها با رعایت نظام در آمد و هزینه ای مدیریت شهری و  تامین حقوق قانونی و درآمدهای پایدار مدیریت شهری در "لایحه مالیات بر ارزش افزوده و لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها" نیز از دیگر موارد مورد تاکید در این اجلاس بود.

عبداللهی با اشاره به آسیب شناسی طرح جامع مدیریت شهری در این جلسه تصریح کرد: واگذاری وظایف و تصدی های دستگاه های دولتی به شهرداری ها و ، بروز رسانی قوانین و مقررات شهرداری ها و ارتقاء جایگاه شهرداری ها بر اساس ماده 173 قانون برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: 105 ماده از لایحه مدیریت شهری به هیات وزیران موکول شده که به دلیل طولانی شدن روند، اعضای مجمع درخواست شفاف سازی قوانین در راستای عدم نیاز لوایح برای ارسال به هیات وزیران را داشتند.

عضو هیات رئیسه مجمع مشورتی روسای شوراهای مراکز استان ها خاطر نشان کرد: شکل گیری شورایهای محله و منطقه به منظور تعمیق مشارکت مردمی و شناسایی ظرفیت و شاخص های شهرداری ها برای واگذاری وظایف و مسئولیت های متعدد از نهادهای دولتی نیز از جمله مواردی است در آسیب شناسی لایحه مدیریت جامع شهری باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی، تهیه امکانات ورزشی، آموزش های شهروندی، استفاده از ظرفیت های سایر دستگاه ها، جذب مشارکت خیرین و شناسایی و ارایه راهکار برای چالش های مدیریت شهری در تامین بودجه فعالیت های عمرانی وحاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی نیز از موارد مطرح شده در این نشست بود.

عبداللهی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائل مطرح شده در حاشیه این اجلاس موضوع پسماندها بود افزود: وضعیت کنونی در حوزه پسماند تبعات زیست محیطی زیادی دارد و در گرگان روزانه در حدود 247 تن زباله تولید می شود که به جای درآمد برای شهر، هزینه میلیاردی تحمیل می کند و امروز به جای کسب درآمد از پسماند باید برای حل مشکلات آن هزینه کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: نام گذاری هفته شورهای اسلامی کشور به مناسبت گرامیداشت سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) برای تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و نامگذاری روز پاکبان با هدف قدردانی از این قشر زحمت کش در شهرداری ها و ترویج فرهنگ پاک نگاه داشتن شهرها با مشارکت شهروندان از موارد پیشنهادی اعضای حاضر در این اجلاس بود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه لزوم پیگیری اخذ مطالبات شهرداری از دستگاه های اجرایی و صدور عوارض شهرداری در قالب فیش های سایر خدمات شهری همچون آب و برق نیز از موارد مطرح شده بود خاطر نشان کرد: شهرداری ها با مشکلات منابع درآمدی روبرو هستند و باید مطالبه لازم برای احقاق حقوق شهرداری ها از دستگاههای اجرایی صورت گیرد و دستگاههای اجرایی نیز باید به مانند سایرین بهای خدمات شهرداری را بپردازند که متاسفانه در طول سالهای متمادی این بها پرداخت نشده است.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.