1397-02-03 11:14
518
0
52870
درخواستی از نماینده؛

13 اردیبهشت به یاد شهدای معدن زمستان یورت "روز معدنچی" نامگذاری شود

از نماینده مجلس این منطقه، آقای علیرضا ابراهیمی، به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که در مجلس طرح مبنی بر نامگذاری روز 13 اردیبهشت به نام  "روز معدنچی- به یاد شهدای معدن زمستان یورت آزادشهر" در سالگرد این رخداد ناگوار را بدهند.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، یادداشتی به بهانه قرارگرفتن در آستانه حادثه زمستان یورت به قلم پوریا بای دانش آموخته رشته حقوق عمومی در زیر آورده شده است.

زمستان یورت، والمعدن و ماادراک ماالعمدن

در تاریخ 13/اردیبهشت/1396 حادثه ناگواری در معدن زمستان یورت آزادشهر رخ داد که بازتاب بین المللی گسترده ای  داشت. معدن دچار انفجار شد و چندین تن از هم استانی های سختکوش و فداکار ما در شهرستان های آزادشهر و رامیان در دم جان باختند. اصلاً معدنچی بودن از سخت ترین کارهای دنیاست. سختی هر کاری را با محک کار در معدن می سنجند. بعد از گذشت یک سال برخی از مطالبات خانواده های معدنچی ها هنوز در حال پی گیری است. این قشر معمولاً آگاهی اندکی از حقوق خود دارند و پیگیر مطالبات ایمنی و  حقوقی خود چندان که باید و شاید نیستند. ترس از بیکار ماندن و پیامدهای ناگوار آن سبب می شد تا آنها بی خیال طی طریق مطالباتشان باشند. معدنهای بالا دست آزادشهر و رامیان هرچند تنی چند از روستاییان ما را مشغول به کار کرد اما سبب دگرگونی در زندگانی (تغییر شغل از کشاورزی و دامداری به کار در معدن) شد و منجر به تخریب جنگل و رودخانه های آنجا گشت.

تراژدی این حادثه آنجاست که 14 اردیبهشت مصادف با روز جهانی کارگر است. روزی که برای کارگران بوده  و جزء تعطیلاتشان است. نکته دیگر آن که رسانه ها و مستندسازان به سختی امکان انعکاس ماوقع ماجرا را داشته اند از جمله آنکه مستند "زمستان یورت" میلاد باقرزاده به وقت اکران با سنگ اندازی برخیاز مسئولین مواجه شد. این در حالی است که هیچ توضیح "قانونی" برای این اقدام خود به رسانه ها ارائه نکردند.در این راستا کارگران تهدید شده بودند که اگر با عوامل مستندساز همکاری کنند اخراج بشوند. آیا این جز استثمار نیروی کار نیست؟

به هر حال، پسندیده است اگر مقامات مسئول شهرستان های آزادشهر و رامیان و استان گلستان، با توجه به سرنوشت مشترکی که ماحصل مجاورتشان است، به فکر جبران تمامی خسارات جانباختگان باشند. شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای ذی مدخل دو شهرستان به یاد آن عزیزان برخی از کوچه های شهرهای محل سکونتشان به نام "معدنچی" و یا "ایثارگران  معدن" نامگذاری کنند.

از همه مهمتر از استاندار محترم، آقای سید مناف هاشمی، تقاضای نگهداشتن دل بازماندگان و پی گیری مطالبات تمام و کمال آنها به آسانترین روش ممکن اداری و قضایی می شود؛ البته از نماینده مجلس این منطقه، آقای علیرضا ابراهیمی، به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که در مجلس طرح مبنی بر نامگذاری روز 13 اردیبهشت به نام  "روز معدنچی- به یاد شهدای معدن زمستان یورت آزادشهر" در سالگرد این رخداد ناگوار را بدهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.