1397-12-01 16:56
922
0
61341
سند مرکز اسناد انقلاب؛

غارت املاک و دارایی‌های مردم گرگان توسط رضاخان

رضاشاه در طول زمامداریش در اکثر نقاط کشور زمین‌های مرغوب مزروعی را از دست مردم گرفت، در مازندران، گرگان و بعضی مناطق گیلان تقریباً همه روستاها، قصبات و بلوکات به تصرف رضاشاه درآمد و تشکیلات وسیعی هم برای اداره و گسترش دارایی‌ها به‌نام «اداره‌ی املاک اختصاصی» برپا شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، در کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره غصب زمین‌های مردم این مناطق توسط رضاخان می‌خوانیم: تصرف املاک این منطقه در دوره‌ی رضاشاه با تصویب قانون «راجع به فروش خالص‌جات و قرضه‌های فلاحتی و صنعتی» که به دولت اجازه می‌داد تمام خالص‌جات را به فروش برساند، شروع شد.

همزمان با تصویب این قانون در دی 1312 استرآباد دارای 130  رقبه‌ی خالصه بود. با مزایده گذاشتن املاک یادشده، رضاشاه املاک را می‌خرید و بر این اساس قراء خالصه گرگان تماماً جزء املاک او شد و اداره‌ی املاک اختصاصی تحت ریاست سروان صفاری به‌وجود آمد. از جمله آن شش دانگ قصبه‌ی گنبدکاووس بود که با حق عبور از قراء اطراف، حق عبور و حق نصب تیرهای سیم تلگراف و تلفن به اسم رضاشاه ثبت شد.

نویسنده کتاب مخابرات استرآباد در سال 1314 نامه‌ای به سفارت بریتانیا تسلیم می‌کند که در آن از ضبط املاکش در گرگان توسط مأموران شاه شکایت دارد.

سفیر بریتانیا در این‌باره می‌نویسد: «در گرگان ملک پرارزشی وجود داشت که قبلاً جزو املاک خالصه بوده‌ است. وزارت دارایی تصمیم می‌گیرد که از طریق مزایده عمومی بفروشد و با توجه به اینکه قیمت پیشنهادی مأموران املاک شاه رضایت‌بخش‌تر از دیگران بود، ملک به شاه فروخته شد. منتها در مورد حدود و ثغور این زمین ابهاماتی وجود داشت و همین ابهامات منجر به آن شد که املاک حسینقلی‌آقا را هم ضمیمه‌ی آن کنند ... در حال حاضر تمام منطقه‌ی گرگان ملک خصوصی اعلیحضرت است».

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.