1397-12-03 07:35
917
0
61374
در همایش گفتمان وحدت،اقتصادمقاومتی و بانکداری اسلامی مطرح شد؛

تاکید عضو شورای فقهی بانک مرکزی بر رعایت احکام فقهی در بانک ها/ دریافت وجه التزام توسط بانک‌ها حرام است

همایش گفتمان وحدت، اقتصادمقاومتی و بانکداری اسلامی با حضور مدیرعامل بانک انصار کشور، فرمانده سپاه نینوا گلستان، دبیر محفل فقهی احناف و آیت الله شاهرودی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از علمای اهل سنت و شیعه در دانشگاه شمس گنبدکاووس برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در همایش گفتمان وحدت، اقتصاد مقاومتی و توسعه بانکداری در گنبدکاووس بر رعایت احکام فقهی در بنک ها تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان با عنوان این مطلب اذعان کرد: بانک انصار بانکی است که معاملات آن تحت نظارت نمایندگی ولی فقیه انجام می شود و در راستای اقتصاد مقاومتی و بانکداری طبق موازین اسلامی گام بر می دارد و به اصول شریعت در عقود پای بند است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قابل توجهی در فقه شیعه و سنی در رابطه به معاملات بانکی وجود ندارد تصریح کرد: در 5 قرارداد بانکی مانند سلف، مراهبه، معاملات مشارکتی و وکالتی بین فقه شیعه و سنی اختلاف نظر هایی وجود دارد که پس از برگزاری جلساتی توانسته اصول اسلامی و فقه حنفی اهلسنت را در معاملات و عقود بانکی خود رعایت کند.

حجت الاسلام موسویان همچنین به نظر اهل سنت در مورد وجه التزام نیز گفت: در بانک‌های دیگر کشورهای اسلامی از جایزه خوش حسابی به جای وجه التزام استفاده می شود که می توان به عنوان الگو این مسئله را نهادینه کرد.

وی با اشاره به تجربه خوب راه اندازی شعب وحدت ویژه اهل سنت در استانهای آذربایجان غربی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با همکاری علمای اهل سنت و برگزاری جلسات متعدد قراردادهای بانکی را بر اساس مشترکات فقه شیعه و سنی طراحی کردیم و بانک انصار در اجرای ان پیش قدم است.

شرکت 900 نفر از کارمندان بانک انصار دردوره های آموزشی احکام شرعی معاملات بانکی

مسئول امور فقهی بانک انصار کشور از شرکت ۹۰۰ نفر از کارمندان بانک انصار کشور در دوره های مختلف اجرای درست احکام شرعی در معاملات بانکی خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی در همایش گفتمان وحدت،اقتصاد مقاومتی و توسعه بانکداری اسلامی که در سالن دانشگاه شمس گنبدکاووس برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: شورای فقهی بانک انصار که با حضور کارشناسان دینی تشکیل شده مطابق با قوانین فقه بر امور بانکی نظارت دارد.

وی همچنین انتشار 10 جلد کتابچۀ عقود اسلامی در تیراژ بالا و برگزاری دوره تخصصی با حضور 120 نفر از کارشناسان مجموعه بازرسی را از دیگر اقدامات این بانک برای آشنایی کارکنان با احکام شریعت عنوان کرد.

دریافت وجه التزام توسط بانک‌ها حرام است

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دریافت وجه التزام از سوی بانک‌ها حرام است و بار ها این مسئله عنوان شده است و نباید دریافت شود.

آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی در همایش گفتمان وحدت، اقتصاد مقاومتی و بانکداری اسلامی که در دانشگاه شمس گنبدکاووس برگزار شد ضمن اشاره به این مطلب افزود: علی رغم اینکه طرحی در شورای فقهی بانک مرکزی ایران ارائه شده اما بانک ها توجهی به این مسئله ندارند.

وی همچنین با انتقاد از بالا بودن نرخ سود مشارکت در معاملات بانکی گفت بانک‌ها عقود معاوضه را در کنار مشارکت قرار می‌دهند تا سود بالایی بگیرند که از نظر شرعی درست نیست.

در حاشیه این همایش، "شعبه وحدت" بانک انصار ویژه ارائه خدمات بانکی به اهل سنت با نظر علمای اهل سنت افتتاح شد.

qaboosnameh 1

qaboosnameh 2

qaboosnameh 3

qaboosnameh 4

qaboosnameh 5

qaboosnameh 6

qaboosnameh 7

qaboosnameh 8

qaboosnameh 9

qaboosnameh 10

qaboosnameh 11

qaboosnameh 12

qaboosnameh 13

qaboosnameh 14

qaboosnameh 15

qaboosnameh 16

qaboosnameh 17

qaboosnameh 18

qaboosnameh 19

qaboosnameh 20

qaboosnameh 21

qaboosnameh 22

qaboosnameh 23

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.