1398-06-24 11:50
698
0
65475
رئیس کل دادگستری گلستان:

دستگاه‌های متولی برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز همکاری نمی‌کنند

رئیس کل دادگستری گلستان بابیان اینکه اگر مصوبه کمیسیون معماری و شهرسازی اجرا شود همه ساخت‌وسازهای زیارت باید تخریب شود،گفت: دستگاه‌های متولی برای تخریب بناهای غیرمجاز همکاری نمی‌کنند.

به گزارش گلستان ما، زهرا بهرامی: ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه های ملی و منابع طبیعی یکی از موضوعات داغ این روزها در استان گلستان. با هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان به گفتگو نشستیم، گفتگویی که حول محور ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد قانونی با متخلفان در این حوزه آغاز شد و به موضوع پرونده اخلال در نظام اقتصادی (پرهام) و آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده کشیده شد.

*از سال گذشته موج برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان به راه افتاده است و ظاهرا این روند امسال هم دنبال می‌شود.

با دو چالش در این حوزه مواجه هستیم تا این چالش‌ها حل نشود گرفتاری باقی می‌ماند. البته گلستان جزو کم مشکل‌دارترین استان‌های کشور در ساخت و سازهای غیرمجاز است؛ تخریب مراتع و تغییر کابری‌های غیرمجاز (تبدیل زمین کشاورزی به کاربری مسکونی) مهم‌ترین چالش در گلستان است اما دستگاه‌های متولی برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز با دستگاه قضا همکاری نمی‌کنند یا بیل ندارند یا نمی‌دهند که تخریب انجام شود.

*چه چالش‌هایی؟

در منطقه‌ای مانند زیارت با این چالش مواجه هستیم که منابع طبیعی می‌گفت انیجا منطقه حفاظت شده است و عرصه را به محیط زیست واگذار کرده‌ایم؛ محیط زیست می‌گفت درست است منطقه حفاظت شده است اما مستثنیات به امور اراضی مربوط می‌شود و امور اراضی می‌گفت آنجایی که کشاورزی انجام می‌شود به ما ارتباط پیدا می‌کند اما اینجا سنگلاخ است و کشاورزی انجام نمی‌شود و هریک از مدیران برای خود استدلالی می‌آوردند. عده‌ای هم از این خلاءها سوء استفاده می‌کنند و به وفور شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز هستیم.

*و چالش دوم؟

چالش دوم مرزهای استانی است؛ گلستان با خراسان شمالی، سمنان و مازندران مرزهایی دارد که در برخی حوزه قضایی با ماست اما منابع طبیعی و یا محیط زیست آن با سایر استان‌ها و یا برعکس.

با وجود این چالش نه قاضی ما می‌تواند به قاضی استان دیگر دستور بدهد و نه مدیر گلستانی به همتای استان دیگر.

*چاره کار در کجاست؟

استانداری وظیفه دارد این دو چالش را تعیین تکلیف کند؛ این چالش‌ها را هم به استاندار اعلام کرده‌ایم و قبول کرد که وظیفه آن‌هاست و قول پیگیری داد که هنوز خبری نداده است و هم در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال به معاون عمرانی استاندار گفتیم و قبول کردند و جزو مصوبات بود اما هنوز عمل نکرده‌اند.

این دو چالش حل شود مانع خیلی از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان است بپذیریم مسئولان مقصرند آمدند قطار درست کردند رفتند زیارت دور زدند و برگشتند و مصوبه‌ای هم نداشتند اصلا منظور مقام معظم رهبری این نبود که بیایند و در زیارت دور بزنند و بروند؛ اتفاقا همان بالادستی‌هایی زیارت آمدند که مدیرانشان در استان مشکل دارند.

*ممکن است شفاف‌تر توضیح دهید؟

دستگاه قضا که بیل میکانیکی ندارد دستگاه‌های متولی در گلستان یا بیل ندارند و یا نمی‌دهند که دستگاه قضا تخریب کند؛ البته که ما ناظر هستیم اما به شدت دستگاه قضا، دادستان و همکاران اجرای احکام درگیر تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز شده‌اند؛ از بس ما تصدی‌گری کردیم بالادستی‌ها طلبکارانه وارد استان می‌شوند در حالی که خودشان مقصر هستند چرا که درست به وظیفه عمل نکرده و امکانات را برای استان فراهم نمی‌کنند.

یا مثلا وزارت مسکن و شهرسازی چند سال است در کمیسیون عالی معماری و شهرسازی مصوب کرده ساخت و ساز در شیب بالای ۱۴ درجه انجام نشود اما تمام ساخت و سازها در زیارت در شیب بالای ۳۰ و ۴۰ درجه است، با این مصوبه باید همه ساخت و سازها در زیارت تخریب شود. در برخی روستاهای کشور برج‌سازی اتفاق می‌افتد اما به گونه ‌ای رفتار شد بیشترین مشکل را در استان گلستان شاهد هستیم.

*شما نظر دیگری دارید؟

بله. گلستان جزو کم مشکل‌دار ترین استان‌هاست، تخریب جنگل نداریم و اگر هم داشته باشیم بسیار ناچیز است، بیشترین چالش را در حوزه تغییر کاربری‌های غیرمجاز شاهد هستیم که زمین‌های کشاورزی به کاربری مسکونی تبدیل می‌شوند. چالش بعدی ما تخریب مرتع در گلستان است ۱۰۰ هکتار ۱۰۰ هکتار مرتع از بین می‌رود و کسی نیست شکایت کند، مسئولان محلی هم برای اینکه رأی بیاورند حمایت می‌کنند در شرایطی که ریزگردها از مناطق شمالی عبور کرده‌اند به گرگان رسیده‌اند و هم‌اکنون جنگل‌های ما را تهدید می‌کنند.

*پرونده پرهام در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گلستان در حال رسیدگی است، در خصوص این پرونده و آخرین وضعیت آن توضیح دهید.

پرونده ۳۳ هزار صفحه‌ای پرهام بیش از سه هزار شاکی دارد که دو هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها گلستانی هستند. سه متهم آن زندانی هستند و اتهام آن‌ها اخلال در نظام اقتصادی است؛ متهمان این پرونده مرسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام با این برنامه که می‌توانند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان تحویل دهند ۲۲۰ میلیارد تومان از شاکیان در استان گلستان و سیستان و بلوچستان پول دریافت کرده‌اند.

*چرا روند رسیدگی به این پرونده طولانی شده است؟

پرونده اولیه در سال ۱۳۹۵ در شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان تشکیل شد اما به علت طولانی شدن روند رسیدگی و دشواری پیگیری شاکیان که بیشتر از استان گلستان و شهرستان آزادشهر بودند با درخواست ما (رئیس کل دادگستری گلستان) و موافقت دیوان عالی کشور این پرونده اواخر سال گذشته برای ادامه رسیدگی به گلستان احاله شد؛ از وقتی مردم متوجه شدند برای این پرونده کیفرخواست خورده و پرونده رسیدگی می‌شود تعداد شاکیان افزوده شد و همین موضوع باعث شد روند رسیدگی طولانی شود.

*دادگاه این پرونده علنی است؟

بله. هفتم مهرماه ساعت ۹ صبح دادگاه علنی پرونده پرهام در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی گلستان واقع در دادگاه تجدید نظر استان در سایت اداری برگزار می‌شود.

*حرف پایانی؟

با تمام هشدارهای داده شده و با وجود اینکه هنوز پرونده پرهام آزادشهر در دادگاه باز است شاهد کلاهبرداری دو میلیارد تومانی پیش فروش خودرو در گرگان بوده‌ایم که مردم بین ۱۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون تومان برای تحویل گرفتن خودرو در مدت ۶۰ روز بدون ثبت نام به فرد کلاهبردار پول پرداخت کرده‌اند و در روزهای اخیر تعداد شاکیان این پرونده از ۳۰ نفر به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تعداد شاکیان این پرونده هم افزایش یابند./ مهر

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.