1396-04-20 13:34
1770
0
41297
نقد فیلم سینمایی "اکسیدان"؛

لودگی و بی بندو باری در قالب فیلم/ خنده به چه قیمت؟! + فیلم و عکس

مشکل اصلی فیلم اکسیدان ،پرداخت شخصیت است. وقتی شخصیت ساخته نشود نمی توان انتظار شکل دهی و ادراک کنش های کاراکتر را داشت.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، در فیلم اکسیدان این‌طور که از ظواهر امر پیداست فیلمساز نه تنها ژانر کمدی را نمی‌ شناسد بلکه آن را به مثابه لودگی و بی بند و باری می بیند

نقد و بررسی فیلم اکسیدان

درباره کارگردان

در اولین بخش از نقد فیلم اکسیدان به بررسی سوابق کارگردان آن می‌پردازیم.حامد محمدی ،فرزند تهیه کننده با سابقه سینما منوچهر محمدی است.او متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. حامد محمدی دانش‌آموخته دانشگاه تهران و در رشته حقوق بین‌الملل است. وی فعالیت سینمایی خود را در مقام نویسندگی از سال ۱۳۸۷ و با فیلم طلا و مس آغاز کرد. محمدی در فیلمآن سوی مه به کارگردانی منوچهر عسگری نسب نیز به ایفای نقش پرداخته است.

ضعف فیلمنامه و داستان

در دومین بخش از نقد فیلم اکسیدان به بررسی محتوا و داستان این اثر می‌پردازیم.اکسیدان از آن دست فیلم‌هایی ست که موفقیت در گیشه به هر قیمتی را به هر متر و معیار سینمایی و هنری ترجیح می دهد. به همین دلیل فیلم حامد محمدی، فرزند منوچهر محمدی خود را دنباله رو فیلمهای کمدی سخیف و سطحی قرار می ‌دهد تا شاید مانند آن‌ ها بتواند گیشه را در تصاحب کامل خود در بیاورد. اما این تمام موضوع نیست.

اندیشیدن به گیشه می‌ تواند محرک ساخت و پرداخت یک فیلم ناب هم باشد به همین دلیل می‌توان گفت گیشه محوری، به خودی خود مورد نفی قرار نمی گیرد. اما وقتی برای رسیدن به گیشه و فروش قابل قبول، فرم سینمایی را به طور کلی نادیده بگیریم  و به این ببالیم که مخاطبمان به لفاظی های کلیشه ای اروتیکِ دو پهلو بخندد! باید گفت نام این کار فیلمسازی و فعالیت فرهنگی نیست، بلکه در بهترین حالت ممکن نوعی شارلاتانیزم مدرن با تمام شدت و حدت آن است و نتیجه این تفکر و اندیشه یک فیلم ضعیف از منظر سینمایی و هنری و از سویی دیگر فیلمی ارتجاعی به فیلمفارسی می شود.

نقد و بررسی فیلم اکسیدان

طنز کلامی و شوخی‌های جنسی

در این بخش از نقد فیلم اکسیدان به بررسی طنز‌هاو شوخی‌های به کار گرفته شده در این فیلم می‌پردازیم. فیلم  اکسیدان نمی‌داند در پی چه چیزی در بستر روایی خود دست و پا می زند. از طرفی پشت یک کانسپت با محوریت مهاجرت، خود را پنهان می‌ کند و از طرفی دیگر کوچک ‌ترین توجه ای به مضمون اصلی ندارد و ترجیح می ‌دهد تمام تمرکز خود را بر ساخت فضایی کمیک معطوف کند.

نکته جالب توجه، عدم موفقیت فیلمساز در ساخت همین فضاهای کمدی و اگر بهتر بگوییم ایجاد موقعیت های کمیک است. موقعیت کمدی در دل تصویر شکل می گیرد و سپس با همراهی کلام یک صحنه با مزه را خلق می ‌کند اما در اکثر فیلم هایی از این دست در سینمای ایران، طنازی مبتنی بر کلام می ‌شود که آنهم در بهترین حالت خود مبتنی بر شوخی های  بی ‌ربط جنسی زننده ی خارج از متن می شود.

این که چرا مخاطب با دیدن این سکانس ها می‌ خندد نیاز به گفتمان روانشناسانه دارد که در این بحث نمی گنجد اما فیلمساز به هیچ وجه نمی ‌تواند از فروش بالای فیلم و خنده مخاطبان خود در یک نامکان انباشته از ناخودآگاه جمعی، برای خود سپر بسازد. هرگز نمی توان با داشتن یک فیلمنامه بی در و پیکر که حتی کوچکترین عناصر فیلمنامه را نا دیده می ‌گیرد فیلمی را ساخت که قابل دفاع باشد. فیلمنامه ای که از همان ابتدا قبل از اینکه شخصیت بسازد بهانه‌ های جهت گیری کنش های کاراکترش را می تراشد که حتی این بهانه‌ها قابل قبول و باور پذیر نیستند.

نقد و بررسی فیلم اکسیدان

اکسیدان و بدترین فیلم سال

مشکل اصلی فیلم اکسیدان ،پرداخت شخصیت است. وقتی شخصیت ساخته نشود نمی توان انتظار شکل دهی و ادراک کنش های کاراکتر را داشت. از طرفی ساخت یک رابطه دم دستی که هیچ چیز از آن نمی‌ بینیم به جز دلبری های تصنعی پشت در بسته اصلاً برای تحریک قهرمان در راستای  تلاش‌ها و اشتیاق افسار گسیخته اش برای پیگیری اهداف کافی و قابل قبول نیست. وقتی ذهن مخاطب برای فهم و درک هدف اصلی قهرمان آماده نباشد و فیلمساز عامدانه همین چند دقیقه را دستمایه توجیه کنش های نامتعارف کاراکترش قرار می‌دهد نتیجه به‌ پس زدن فیلم توسط مخاطب ختم می شود.

این‌طور که از ظواهر امر پیداست فیلمساز نه تنها ژانر کمدی را نمی‌ شناسد  بلکه آن را به مثابه لودگی و بی بند و باری می بیند. کارگردانی اثر چیزی نزدیک به فاجعه است. کاراکتر از pov خود وارد کادر می ‌شود و فیلمساز نمی‌ تواند بازی مطلوبی از بازیگرانش بگیرد. تصویر سازی ها و میزانسن به جای طنازی و کمدی نوعی انزجار مشمئز کننده را منتقل می کند. صرف نظر از این که فیلم می‌تواند به فروش دلخواهش برسد یا که خیر، باید اذعان کرد «اکسیدان»، قابلیت‌ این که لقب بدترین فیلم سال ایران را به خود بگیرد به حد چشمگیری همراه دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.